Belföld

Európai szabvány lesz a blokkolásgátló

Jó 25 évvel feltalálását követően 2004-ben ipari szabvánnyá lép elő Európában a blokkolásgátló (ABS) fékberendezés.

Az európai autóipari szövetség, az ACEA 2004 közepétől kötelezővé teszi minden tagja számára az új gépkocsik felszerelését a rendszerrel. Az európai piacnak jó 50 százalékát uraló Bosch a döntés eredményeképpen 150 millió eurós többletforgalomra számíthat.


Az elmúlt évben ABS és elektronikus menetstabilzátor (ESP) berendezéseivel 2,5 milliárd forgalmat bonyolított világszerte, többet mint a hagyományos fékberendezéseivel. A Bosch számításai szerint az EU-ban jelenleg az új autóknak kilencven százalékát szerelik fel ABS fékrendszerrel, Németországban viszont több mint 98 százalékát. (A Porsche tulajdonosok menettulajdonságra kényesebbik része persze 2004-től egy gombnyomással kikapcsolhatja majd a berendezést). Világszerte az ABS fékkel szerelt autók részaránya 1998 óta 52 százalékról 69 százalékra emelkedett. Az eladott új gépkocsik kétharmada még Kínában is fel van szerelve a rendszerrel.


Az Egyesült Államokban azonban akadályokba ütközik a rendszer elfogadtatása. A kiélezett piaci verseny miatt az autógyárak igyekeznek minden szükségtelen extrától megfosztani új típusaikat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik