Párizs, Tokió, Genf, Detroit, Frankfurt – a világ autóiparának legnagyobb és legcsillogóbb eseményei. A kezdetek azonban nem voltak ennyire fényesek. A múlt század végére az egyik legjelentősebb nemzetközi seregszemlévé fejlődött Detroiti Autószalon ugyanis egy sörkertben kezdte létét 1907-ben, amikor 17 helyi kereskedő összesen 33 járművet állított ki. A lényeg persze nem az “autószalon” szerény méreteiben keresendő, sokkal inkább abban, hogy az autóipar, illetve a kereskedők már akkor felismerték, hogy milyen eszközökkel tehető még vonzóbbá a portéka. A korszellemnek megfelelően a csinos lányok és az illatos katalógusok szóba sem jöhettek, maradt hát az oldott hangulat és a sör.
|
Ez a példa is jól mutatja, hogy az autószalonok egyrészt hihetetlenül népszerűek voltak – azaz az autó már akkor is a tömegek vágya volt. Másrészt helyszínük és tartalmuk jól tükrözte az adott ország gazdasági erejét, illetve az autókiállítás már évtizedekkel ezelőtt is hű lenyomata volt az autógyártás műszaki fejlődésének.
Az utolsó berlini IAA 1939-ben 825 ezer látogatót vonzott – azaz a szó szoros értelmében az egyik legjelentősebb európai rendezvény volt abban az évben, s itt volt először látható Európa első népautója, a VW Bogár is. A háború után az IAA-t először Hannoverben, majd 1951-től jelenlegi helyszínén, Frankfurtban tartják. Az ötvenes, hatvanas években Nyugat-Németország szárnyalása jól látszott autóiparán – és legjelentősebb autószalonján egyaránt -, a gyártott autók számát tekintve csak az USA előzte meg őket, s 1961-ben, a negyvenedik IAA-n közel egymillió érdeklődő tolongott a standok között.
Akkoriban bontogatta szárnyát egy másik autós nagyhatalom, Japán is. Bár a Tokióban tartott első autószalonok mérete még sokkal szerényebb volt, mint a frankfurtié, az érdeklődés annak ellenére is hatalmas, hogy a japán háztartásokban akkoriban a mosógép volt a legdrágább tartós fogyasztási cikk, autóra csak nagyon kevesen gondolhattak. A közönség üzenete azonban egyértelmű volt, hiszen a kiállítás tíz napja alatt 547 ezren tekintették meg a kiállított gépeket – amelyek hűen tükrözték a japán járműgyártás akkori állapotát, ezért elsősorban munkagépek, buszok és teherautók voltak.
E jelentős autószalonoknak is volt azonban egy nagy hátrányuk: viszonylag belterjesek voltak. Hiszen Frankfurtban is csupán 1965-ben állított ki először japán cég, Detroit is csak akkor lett nemzetközi rangú esemény, amikor az amerikaiak fáradságos marketingmunkával elérték, hogy ne csak a hazai gyártók tartsanak ott világpremiereket. A japán szalon pedig – bár a látogatók a hatvanas években már a világ 82 országából érkeztek, s összesen közel másfélmillió ember nézett meg egy-egy Tokiói Autószalont – még mindig kénytelen volt nélkülözni a külföldi kiállítókat.
A Detroiti Autószalon időközben az egyik legjelentősebb eseménnyé nőtt. 1989 óta több mint 700 új modell premierje zajlott itt (az egyes autókiállítások fontossága az ott bemutatott új modellek számán is lemérhető), s ma már közel 800 ezer ember látogatja. Még egy fontos érv Detroit mellett: az itt szervezett zártkörű és elegáns jótékonysági esten tavaly összesen 6,1 millió dollárt gyűlt össze 11 különböző gyermekalapítvány számára.
Az egyik legfiatalabb, ám legjelentősebb autószalon minden év márciusában Genfben zajlik. A csupán 21 éves Genfi Autókiállítás méreteiben is szerényebb, mint Frankfurt vagy Detroit, s kevesebben is látogatják – évente mintegy 700 ezren -, ám talán éppen azért, mert “semleges pálya”, és mert a nagy tavaszi autóvásárlási szezon elején tartják, újdonságok szempontjából a legjelentősebb.