Belföld

Nagy sebességű vonat Párizs és Budapest között?

Medgyessy Péter miniszterelnök keményen fog harcolni azért, hogy majd egy nagy sebességű vonat közlekedjen Párizs és Budapest között, Strasbourg érintésével. A magyar kormányfőt a Wall Street Journal című amerikai lap európai kiadása (WSJE) idézte csütörtöki számában, egyik példaként arra, hogy az európai országok között máris megindult a küzdelem, milyen terveket valósítsanak meg az Európai Unió múlt héten jóváhagyott nagy infrastruktúra-fejlesztő programja keretében.

A hosszú távú, 220 milliárd eurósra tervezett program elvi jóváhagyása a lap szerint a múlt heti brüsszeli EU-csúcs egyetlen konkrét eredménye volt. S az érintett államok pénzügyminiszterei a következő két hónapban háromszor is összeülnek majd a tervek megvitatására, kidolgozására: az első ilyen tanácskozást október 29-én Velencében tartják – olvasható az amerikai újságban.

Az igencsak lassú európai gazdasági növekedés fellendítésének lehetőségeiről már régóta folyik a vita a különböző országok kormányhivatalaiban. A nagyszabású infrastruktúra-fejlesztési terv ötletével először az olaszok, az EU jelenlegi soros elnökei álltak elő, majd ezt átvette, s kibővítette az Európai Bizottság: az EU állam- és kormányfői erre a tervezetre adták áldásukat múlt heti brüsszeli tanácskozásukon. Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke már akkor hangsúlyozta, hogy nagyon fontos az első programok mielőbbi beindítása.

Csakhogy a programok megvalósításának van egy nagy problémája: a pénz hiánya. Az EU közös forrásai szűkösek, a tagállamok – amelyek közül épp a legnagyobbak, Franciaország és Németország súlyos államháztartási hiánnyal küzdenek – aligha tudnak komolyabb forrásokat felszabadítani ilyen célokra, a magántőkét pedig nem nagyon vonzzák olyan tervek, melyek megtérülése csak évtizedek múltán várható. Így azután egy német közgazdász szerint – akit a lap idéz – ez az egész elképzelés inkább csak szimbolikus lépésnek tűnik…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik