Belföld

Az EU megbízik az elektronikus ügyletekben

- Az EU-tagországok többségében a lakosság "viszonylag nagy" bizalmat táplál az elektronikus pénzügyi tranzakciók iránt, bár az ezekkel kapcsolatos jogi-technikai problémákban nem mindig igazodik el - derült ki egy csütörtökön Brüsszelben ismertetett tanulmányból.

Az Európai Bizottság megbízásából végzett vizsgálatok eredményei szerint az unióban a finnek, a hollandok és a svédek bíznak a legjobban az ilyen ügyletekben. A leginkább bizalmatlanoknak a görögök és a portugálok mutatkoztak.

A tanulmány fontosabb következtetései közé tartozik, hogy az e-kereskedelmet alkalmazó vállalkozásoknak javítaniuk kell a biztonsággal kapcsolatos információszolgáltatást. Az is kiderült, hogy a felhasználókat viszonylag ritkán éri anyagi kár csalások miatt, s ez utóbbiak előfordulásakor általában az érintett vállalkozás állja a számlát.

Frits Bolkestein, a bizottság belső piaci ügyekért felelős tagja szerint az e-kereskedelemnek óriási növekedési lehetőségei vannak az európai gazdaságban. Noha az elektronikus fizetések egyre biztonságosabbak lesznek, erről a felhasználókat is meg kell győzni, s valamennyi érintettnek éberséget kell tanúsítania a biztonság maximalizálása érdekében – mondta a biztos.

Hozzáfűzte azonban, hogy eltúlozni sem érdemes az ezzel kapcsolatos problémákat, mert a jelentésből az derül ki, hogy az elektronikus fizetési formák egyre elfogadottabbá és biztonságosabbá válnak.

Az uniós tagországokban minden egyes munkanapon több mint 207 millió nem készpénzes fizetési ügyletet bonyolítanak le, vagyis minden lakosra évente átlag 138 tranzakció jut. A jelentés szerint ennek az aránynak a további növelése javítaná a gazdaság hatékonyságát.

Noha az elektronikus fizetéseknek számos formája létezik, az interneten bonyolított ügyletek egyelőre még jelentős részben a klasszikus hitelkártyás fizetésekre korlátozódnak, különösen határokon átnyúló tranzakciók esetében – állapítja meg a jelentés.

A mintegy 600 internetes oldalra kiterjedő vizsgálatok viszont azt állapították meg, hogy sok vállalat még mindig nem nyújt kellően világos és könnyen hozzáférhető biztonsági információkat az ügyfeleinek.

Az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek internetes oldalainak csak a 26 százalékán lehetett könnyen megtalálni az ilyen információkat. A legjobb arányt (47 százalék) a francia, a legrosszabbat (6 százalék) az osztrák oldalak esetében találta a vizsgálat.

Ugyanakkor egyes országokban (Görögországban, Írországban és Hollandiában) az e-bank szolgáltatásokat nyújtó vizsgált webhelyek kivétel nélkül tartalmaztak könnyen hozzáférhető biztonsági információkat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik