Belföld

Jó üzlet az e-kereskedelem

Dinamikusan bővül a magyar online kereskedelem, a nagy áruházak forgalma augusztus végén az egy évvel ezelőttihez képest nem ritkán megduplázódott, s bár visszafogottabb mértékben, de a kicsik is növekedésről adhatnak számot – állítják a Napi Gazdaság által megkérdezett internetes áruházak képviselői.

A Libri Online Könyvbirodalom (LOK) 50 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el 2002 augusztusa óta, amelynek több mint fele az őszi-karácsonyi szezonban jött össze. (A vevők 60 százaléka egyébként vidéki volt.) Az iskolakezdés azonban nem hozott különösebb növekedést a cégnek, ami elsősorban azzal magyarázható, hogy a tankönyvek jelentős részét még mindig az iskolák rendelik meg, amelyek a hagyományos beszerzési csatornákat használják – mondta Pintér Zsolt, a LOK vezetője. Az egyelőre főként antik könyvek kereskedelmével foglalkozó Bookline.hu forgalma szintén ugrásszerűen, mintegy 120 százalékkal nőtt az említett időszakban – közölte Budai Zoltán, a vállalat ügyvezető igazgatója.

A Fotexnet forgalma a cég működésének 3 éve alatt folyamatosan, körülbelül évi 150 százalékkal bővült és a következő évekre is hasonló eredményt vár Porkoláb Péter, a cég ügyvezető igazgatója. Az áruház legkeresettebb árui változatlanul a műszaki cikkek, könyvek, CD-k és DVD-k. A novemberi és decemberi hónapok az átlagos bevételek hatszorosát hozzák – tette hozzá Porkoláb. Az informatikai cikkek kereskedelmével foglalkozó E-bolt marketingvezetője, Mecséri Ildikó részben az internetezők korösszetételének megváltozásában látja a 80 százalékos éves forgalomnövekedés okát: a kilencvenes évek diákjainak nagy része ma már dolgozik, nekik már természetes az internet. Az E-bolt havonta körülbelül ezer vevőt szolgál ki, a vásárlók elsősorban hardvereket és fotókidolgozáshoz szükséges eszközöket rendelnek – tette hozzá Mecséri.

A következő évekre a jelenlegivel megegyező vagy annál dinamikusabb gyarapodást prognosztizálnak a kereskedők. Az internetezők gyarapodását várják a Sulinet Expresstől, valamint a távközlési piaci verseny intenzitásának általuk remélt erősödésétől. Emellett a vásárlási kultúra fejlődése is fontos – vélekedik Török László, az Addel Piactér (online-áruházaknak hátteret biztosító szolgáltatás) alapítója. Egyelőre rengeteg kiskereskedő nincs tisztában az e-kereskedelem technikai és üzleti velejáróival, nagyon kevés helyen folytatnak tudatos marketing tevékenységet.

Tavaly több mint 40 százalékkal, 4,5 milliárd forintra nőtt az online-áruházak forgalma Magyarországon – derül ki a GKI, a Westel és a Sun Microsystems felméréséből. Az idei évre 30 százalékos gyarapodásra, vagyis 6 milliárdos bevételre lehet számítani. A jelentős bővülés ellenére a magyarországi kiskereskedelmi forgalomnak kevesebb mint 1 százalékát teszi ki az online vásárlás. A bevételek 60 százalékát a háztartások, 30 százalékát a vállalati beszerzések, 10 százalékát pedig az intézményi megrendelések adják. A piaci koncentráció viszonylag magas: 250-300 áruház létezik, az 5 legnagyobb a forgalom 42 százalékát, a 10 legnagyobb a bevétel 59 százalékát produkálja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik