Belföld

Bulvárpolitizálás – mindkét nagy párt elítéli, mégis használják

A két nagy párt politikusai egyetértenek abban, hogy az utcai akciókban megnyilvánuló „bulvárpolitizálás" az elmúlt időszak mélypontja, mégis rendszeresen használják az eszközeit - írja a Világgazdaság.

A Fideszben úgy ítélik meg, a választópolgárok elbizonytalanodása hosszú távon az ellenzéknek kedvez.

Az ellenzék eleve kisebb felületen jelenik meg a médiában, ezért szüksége van arra, hogy kemény üzeneteket fogalmazzon meg, és ezt látványosan, jól fotózható módon tegye – állítják a Fideszben. A kormány nagyszabású döntései nem kapnak kellő publicitást a sajtóban, az ellenzék vádaskodásaira reagálni kell, így indokolt, hogy a koalíciós pártok is alkalmazzák az utcai politizálás eszközeit – hangoztatják balról. Tény: az elmúlt időszakban szinte nem múlt el úgy egyetlen nap sem, hogy akár a Fidesz, akár az MSZP „másodvonalbeli” emberei ne tartottak volna „látványelemekkel” kiegészített sajtótájékoztatókat botrányos vagy annak ítélt ügyekben.

Az egyik oldalról például a múlt héten Répássy Róbert, Szíjjártó Péter és Stumpf István, a másikról Juhász Gábor és Gy. Németh Erzsébet „vonult utcára”, többek között a K&H Equities, az MFB, az informatikai kormánybiztosság vagy az üresen álló Divatcsarnok ügyében.

Nem vitás, ezek a bonyolult kérdéseket leegyszerűsítő akciók alkalmasak arra, hogy nagy terjedelemben jelenjenek meg a kereskedelmi televíziók híradóiban és – illusztrálva – a napilapokban. A pártok vezetői ugyanakkor elismerik, hogy a „műfajnak” csupán ennyi a haszna, viszont bőven vannak hátulütői is.

A fideszesek úgy vélik, a legnagyobb kockázat az, hogy ezekkel a fellépésekkel csak erősítik a párt agresszivitásáról kialakult képet, ami hosszabb távon egyértelműen káros a számukra. A vezetésben vita is van arról, mennyire helyes erőltetni az utcai akciókat. Vannak azonban, akik úgy vélik, ez csak egy a politikai kommunikáció eszközei közül, amely most csak azért látszik dominánsnak, mert a nyári parlamenti szünet miatt a hagyományos „műfajok” óhatatlanul háttérbe szorultak. Hozzáteszik: a „harsányság valóban szűkíti a teljes politikai piacot”, ám a közvélemény-kutatási adatok tükrében ez elsősorban az MSZP-nek okozott jelentős veszteségeket.

A Fidesz a jelenlegi helyzetben sikernek tartja a bizonytalanok számának növekedését, s úgy ítéli meg, még nem jött el az ideje, hogy a taktika következő lépéseként markánsabban jelenjen meg a megfontoltság, amit különböző tónusokban Pokorni Zoltán és Schmitt Pál alelnökök, valamint Orbán Viktor elnök képvisel majd a szándékok szerint. Ez azt is jelenti, hogy a későbbiekben egyre gyakrabban állhatnak elő nagyobb szabású beszédekbe foglalt programelemekkel.

A szocialisták a politikai kommunikáció mélypontjának tartják ugyan a rendszeres utcai akciózást, de úgy találják, az újságírókat más módon nem tudják ilyen mértékben „megmozgatni”. Egyúttal próbálják kielégíteni azt a több fórumon gyakran megfogalmazódó igényt, miszerint a „vádakat” nem szabad szó nélkül hagyni, s offenzív kommunikációt kell folytatni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik