Belföld

Kilométeradó bevezetésére készülnek Hollandiában

Miután a kemény ellenállás hatására két évvel ezelőtt a holland kormány kénytelen volt lemondani az úgynevezett kilométeradó bevezetéséről, az új adónem most ismét napirendre került. A két éve tiltakozó szervezetek időközben meggondolták magukat, s a kilométeradó egyre több támogatóra talál.

A gépkocsivezetők társasága (ANWB), a munkáltatók szövetsége (VNO-NCW) és a TLN szállítócsoport ma már jó megoldásnak látja azt az adózási módszert, amely szerint mindenki annak arányában fizessen adót, amennyit utazik az országutakon. Eszerint aki rövidebb útszakaszon használja járművét, az természetesen kevesebbet adózna, míg a hosszú utazásokért magasabb lenne az adó.

Ugyanezek a szervezetek két évvel ezelőtt olymértékben ellenezték a kilométeradó bevezetését, hogy az akkori munkáspárti (PvdA), liberális (VVD) és demokrata (D66) koalíció kénytelen volt lemondani arról a tervéről, hogy a nagyobb holland városok környékén fizetőkapukat építtessen. Tinneke Netelenbos akkori szállításügyi miniszter a közvélemény támogatottságának teljes hiánya miatt kényszerült letenni a már kidolgozott elképzelések megvalósításáról.

Kevesebb lenne a dugó

Az ANWB újabban úgy foglal állást, hogy a levezetett kilométerek száma alapján fizetett adó sokkal méltányosabb teherviselést jelent. A szövetség szerint a kilométeradó rendszerének köszönhetően sikerülhet elérni, hogy a hollandok kevesebbet használják személygépkocsijukat, ami csökkentené a forgalmi dugók számát.Ezt a véleményt osztja a VNO-NCW is, a munkáltatók szövetsége szerint az intézkedés biztosíthatná a forgalom folytonosságát. Mindkét szervezet úgy véli, hogy a kilométeradóból befolyt összeget az utak korszerűsítésére és a közszállítási rendszer fejlesztésére kellene fordítani. A VNO-NCW szerint az új adórendszer révén ugyanannyi pénz folyna az államkasszába, mint a jelenlegi rendszerben.

Csak 2010 után

A fuvarozók szervezete, a TLN szintén támogatja a kilométeradó bevezetését, mert a körülmények jelentősen megváltoztak az elmúlt két esztendő alatt. A TLN honlapján olvasható, hogy a szervezet már jó ideje támogatja az elképzelést, bár alkalmazásának három feltételt szabott: átfogó forgalomrendezési terv kidolgozását; a bevételeknek az utak korszerűsítésére fordítását, s a kilométeradó kivetését minden járműre, amely az országutakon közlekedik.

Kilóg a sorból a Bovag-Rai gépkocsiipari egyesület, amely továbbra is ellenzi a kilométeradó bevezetését, szóvivőjük szerint a tervet csupán végső megoldásként kellene alkalmazni, akkor, amikor már minden más próbálkozás csődöt mondott.

Karla Peijs szállításügyi miniszter egy hónappal ezelőtt hozta ismét elő a kilométeradó ügyét, azt nyilatkozva, hogy bevezetése elkerülhetetlenné vált. A miniszter ugyanakkor hozzátette, hogy az új szabályozás nem lép életbe 2010 előtt.


 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.