A geológiai kutatások várhatóan három hónapig tartanak majd, és ezután a szakértők véglegesíteni tudják a terveket a Vidin és Calafat közötti híd megépítéséhez.
Az előzetes becslések szerint a létesítmény 190 millió euróba kerül majd, és várhatóan 1200 új munkahelyet teremt majd a régióban (Északnyugat-Bulgáriában és Havasalföld nyugati felében). A projekt megvalósítására minden bizonnyal 2004-ben kötik meg a szerződéseket, míg a kivitelezési munkálatok előreláthatólag 2007-ben kezdődnek meg.
Az új híd építéséről 2000 máricusában írt alá egyezményt az akkori bolgár és a román kormány. Az akkori aláírók Mugur Isărescu román és Ivan Kosztov bolgár miniszterelnökök votlak. A ceremónián jelen volt Bodo Hombach, a Délkelet-európai Stabilitási Megállapodás főkoordinátora is.
Az új híd felépítéséről hosszú évek vitája után – erőteljes európai nyomásra – egyezett meg Románia és Bulgária. Románia sokáig a híddal szemben egy dunai gát építését szorgalmazta, majd a híd tervezett helyét kifogásolta, arra hivatkozván, hogy a Calafatot és a bulgáriai Vidint összekötő híd gazdasági szempontból háttérbe szorítja a Fekete-tengeri Konstanca (Constanta) kikötőt.
Románia végül azzal fogadta el az Európai Unió által is erőteljesen szorgalmazott tervet, hogy a híd felépítésének költségeit teljes egészében Bulgária vállalja, s a hídon át tervezett 4. páneurópai közlekedési folyosó romániai szakaszainak kiépítését alapvetően a Délkelet-európai Stabilitási Megállapodás keretében finanszírozzák majd.
A híd felépítéséről szóló nyilatkozat aláírásakor Mugur Isărescu azt mondta, hogy a munkálatok megkezdése több ezer munkahelyet teremt majd a Zsil-völgyében, segít az eredményes gazdasági tevékenység kialakításához ebben a térségben. Isărescu szerint a beruházás “Magyarországot köti össze a Dunával”, túl költséges.
Traian Băsescu akkori közlekedési miniszter 2000-ben azt mondta, hogy a Calafat és Vidin között épülő híd tervét kizárólag politikai szempontok alapján döntötték el, ebben a döntésben a gazdasági megfontolások semmilyen szerepet nem játszottak.
Bukarest azt követelte a bolgár-román hídvitában közvetítő európai képviselőktől, hogy Románia kapjon kárpótlást, ha a bolgár elképzelés valósulna meg.