Belföld

Bezár a székesfehérvári Ikarus-Irisbus

Leállítja az Ikarus buszok gyártását az Irisbus konszern. Ezzel egyidejűleg saját, külföldön gyártott márkáit szeretné bevezetni a magyar piacra.

Évtizedes haldoklás után – úgy tűnik – befejeződik az Ikarus buszok gyártása Székesfehérváron: Fejér megye székhelyén ugyanis leállította a termelést az Irisbus nemzetközi nagyvállalat, amely az Ikarusbus Rt. többségi tulajdonosa. A maradék tevékenységeket az Irisbus a budapesti leányvállalatához, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.-hez telepíti át – írja a portfolio.hu internetes lap.


Hiába kapott kormányzati támogatást a gyár 

Az Ikarusbus Rt. már februárban bejelentette, hogy a rendelés-állományának folyamatos vissza-esése miatt megújítja termék-skáláját, és 270 fővel csökkenti a székesfehérvári gyárának létszá-mát. Az Iveco érdekeltségű Irisbus többségi tulajdonában lévő társaság már 2002 tavaszá-tól fokozatos létszámleépítésre kényszerült, majd múlt év novemberében átmenetileg felfüggesztette a folyamatos termelést, december 20-tól január 17-ig pedig székesfehér-vári gyárában a dolgozókat sza-badságra küldte. Az Ikarusbus munkahelymegőrző támogatást igényelt a Fejér Megyei Munka-ügyi Központtól, ám a biztosított források csak a bérek 25 száza-lékát fedeznék három hónapon keresztül.

Csak a közleményből lehet tájékozódni


A hírrel kapcsolatban az Irisbus franciaországi központjában semmilyen részletet nem árultak el. A székesfehérvári gyárban szintén nem akadt nyilatkozó, akárcsak a budapesti leányvállalatoknál sem. Ugyanakkor a portfolio.hu-n olvasható Irisbus-közlemény szerint „a székesfehérvári Ikarusbus gyár bezárásra kerül, és a magyarországi termelést a budapesti Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. telephelyére koncentráljuk”.

A nyilatkozat kitér arra, hogy „a magyar piac folyamatos hanyatlása és az export felvevőpiac hiánya – elsősorban az Ikarusbus olyan hagyományos piacain, mint Oroszország – arra késztették az Irisbus Csoportot, hogy a székesfehérvári gyár – amely az Ikarus márkájú helyközi buszok és autóbuszok hagyományos termékskáláját gyártotta – bezárása mellett döntsön”.


“Erősítik a jelenlétüket”


Az Irisbus Csoport – melynek részét képezi az Ikarusbus – úgy döntött, hogy “a szükséges fejlesztések elindításával nyilvánvalóvá teszi és megerősíti magyarországi jelenlétét. Az Ikarusbus budapesti adminisztrációs telephelye szakaszosan kerül bezárásra, a megmaradó munkavállalók egy része idővel átkerül az Egyedi Autóbuszgyár állományába. A budapesti Egyedi Autóbuszgyár továbbra is Ikarus márkájú autóbuszokat fog gyártani, és az Irisbus Csoport egésze számára bizonyos termékkategóriák gyártó telephelye marad (8-10 méteres helyközi buszok, low entry autóbuszok)”.

„Az alvázmegrendeléseket továbbra is magyarországi gyártással elégíti ki az Ikarusbus. Az Európai Unióban értékesített, Irisbus által gyártott helyközi busz- és autóbusz-kínálat bevezetésre kerül a magyar piacon. Az Irisbus csoport biztosítja a Magyarországon forgalmazott összes termékéhez a vevőszolgálat fenntartását” – hangzik a közlemény.


Volt, aki megvette volna a gyárat?


Korábban egyébként a Népszabadság információja szerint a magyar Ikarus Rt. (amely Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozik), illetve a Fejér Megyei Hírlap értesülései szerint az orosz ATEX érdeklődött a székesfehérvári Ikarusbus Rt. iránt. A FigyelőNetnek nyilatkozva a tulajdonos Irisbus franciaországi központjában korábban csak az eladás szándékát erősítették meg. (Hogy az eladás megvalósulhat-e még a közeljövőben, az rejtélynek tűnik egyelőre.)

Mind a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó magyar Ikarus Rt., mind pedig az orosz ATEX korábban részt vett az Ikarus-buszok gyártásában, később azonban az általuk közösen birtokolt Ikarusból eladták a buszgyártást az akkor még francia-olasz érdekeltségű Irisbusnak. Az Irisbus korábbi tulajdonosai közül időközben a Renault kiszállt, így Európa második legnagyobb buszgyártója kizárólag az olasz Iveco kezébe került, amely egyébként a Fiat-birodalom része. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik