Belföld

Tovább építik az M0-ást?

Több szektorban folytatódik a Budapestet elkerülő körgyűrű, az M0-ás építése. A kormányhatározat alapján a teljes körgyűrűnek 2015-igkell elkészülnie , az érvényes tervek szerint az M0-ás teljes nyomvonala 110 kilométer hosszú lesz. A nyomvonal azonban még 10-20 kilométerrel bővülhet a körgyűrű menti településekkel folytatott tárgyalások eredményétől függően - tájékoztatták a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban az MTI-t.

Az M0-ás körgyűrűből eddig 35,2 kilométer készült el: 28,7 kilométer az M1-es és az M5-ös autópálya között, valamint 6,5 kilométer az északi szakaszon. A folytatásban az északi részen 2006-ig megépül az M0-ás Duna-híd. A keleti szakaszon az M5-ös autópálya és az új 4-es számú főút között kezdődnek meg a munkálatok, és folyik a déli szakasz autópályává bővítésének előkészítése is.

Az északi szakasz építése akkor folytatódhat, miután nemrégiben létrejött a megállapodás az M0-ás északi hídjáról a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a főváros, az újpesti önkormányzat és a Nemzeti Autópálya Rt. között. A 2-es főút és a 11-es út közötti rész 2006-ban készül el.

A szakasz építési engedélyeit 2004 első felében kell beszerezni, mivel az 1.847 méter hosszú, kétszer két sávos új Duna-híd felépítéséhez 3 év szükséges. Az Újpestet Budakalásszal összekötő híd 5 elemből áll majd, a Nagy- és a Kis-Duna-híd mellett megépül a Szentendrei-sziget felett átívelő szakasz, valamint két ártéri híd is. A 10-es utat a 11-essel összekötő rész 2008-2009-ig készül el, és ezzel lezárul az északi szakasz kiépítése.

Az M5-ös és M3-as autópályákat összekötő keleti szakasz 2007-2008-ig készül el. Az M5-ös és az új 4-es számú főút közötti rész tendereztetése az idén befejeződhet. A körgyűrű két helyen csatlakozik majd az M3-as autópályához, mivel megépül a gödöllői útkötés is. A déli szakasz autópályává bővítésének előkészítése jelenleg is folyik. Az M1-es és M5-ös autópálya közötti autóút kétszer háromsávosra bővítése 2007-2008-ra valósulhat meg. A bővítés a jelenlegivel párhuzamos új Duna-híd építését is igényli.

A nyugati szakasz előkészítését 2006-ig kell elkezdeni ahhoz hogy a munkálatok 2015-ig befejeződhessenek. A fővárost elkerülő körgyűrű megépítésének ötlete már az 1940-es években felvetődött, de az első építési munkálatok csak 1986-ban kezdődtek el. Az eredetileg mintegy 100 kilométer hosszúra tervezett körgyűrűt a jelentős beruházási költségek miatt csak ütemezetten lehet megépíteni. Ugyanakkor az elmúlt években is folyamatosan változott a politikai vitákat is kavaró nyomvonal.
Az M0-ás körgyűrűt 1988 óta több szakaszban építették és adták át. A Soroksár határában megépült első 3,5 kilométeres szakasz 1988 októberében készült el, és az M5-ös autópályát kötötte össze az 50-es úttal. A következő szakasz 1990 novemberében készült el. Az M5-ös autópályát a 6-os számú főúttal összekötő 15 kilométer hosszú útív új közúti kapcsolatot jelentett a Duna két partja között. A beruházás részeként ugyanis Budatétény és Dunaharaszti között megépült a hárosi Duna-híd és a soroksári Dunaág-híd.

Az M1-es autópályát a 6-os főúttal összekötő 13,9 kilométeres szakaszt 1994 májusában avatták fel. A szakasz átadásával létrejött az összekötetés az M1-es, az M7-es és az M5-ös autópálya között. A forgalmilag legjelentősebb déli szektor megépítése után 1999-ben a körgyűrű első északi szakaszainak a munkálatai is befejeződtek. Az M3-as autópályát az új 2-es főúttal összekötő 3,5 kilométeres szakaszt júniusban adták át. Az új és régi 2-es főút közötti 2,5 kilométeres szakasz októberre készült el.

A főváros közlekedését tehermentesítő körgyűrű az első autóút Magyarországon, amelynek tervezésekor a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vették, és a lakott területekre tekintettel zajcsökkentő berendezéseket létesítettek. Az M0-ás a nemzetközi közlekedés szempontjából is fontos, hisz az Európai Unió által kijelölt tíz közlekedési folyosó közül két útvonal részét is képezi.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik