Belföld

Kifutó művek? – súlyos helyzetben a Rába

A költségeket, a létszámot és a gyárterületet is drasztikusan kell csökkentenie a Rábának, ha életben akar maradni. A vezérigazgató piac- és termékfejlesztést igér.

Lötyögő nagykabáthoz hasonlította a múlt héten a Rábát Pintér István, aki május elején stratégiai igazgatóból lépett elő vezérigazgatóvá. Szerinte a mai, korlátozott piaci körülményeknek megfelelően kisebbre kell szabni a vállalatot, azaz a vezető szavaival élve újra kell varrni a kabátot.

Az idő rettenetesen sürget, hiszen a Rába piacai és lehetőségei olyan mértékben zsugorodtak az elmúlt két évben, hogy már-már a biztonságos működést veszélyezteti a túlméretezett szervezet fenntartása – vélik egyes piaci elemzők. Ezt részben a Rába vezetői is elismerik, hiszen rendkívül rövid, mindössze féléves határidőt engedtek maguknak a cég rendbetételére. Háttérbeszélgetések során a merészebb piaci szakértők már azt is felvetették, hogy ha nem javul a helyzet, akkor esetleg érdemesebb lenne leállítani a cég veszteséges termékeinek gyártását, s értékesíteni az ingatlanvagyon zömét.

 Egyesülő vevők

A Rába két legnagyobb amerikai vevője, az ArvinMeritor és a Dana egyesülése van kilátásban, mivel az előbbi cég a múlt héten ellenséges vételi ajánlatot tett a nála nagyobb Dana részvényeire. A Rába teljes árbevételének negyedét-ötödét adó két fontos, elsődleges (OEM) alkatrész-beszállító cég összeolvadása még korántsem eldöntött. Amennyiben ez bekövetkezik, akkor – a Portfolio.hu internetes újság szerint – könynyen elképzelhető, hogy a magyar cég költségcsökkentő programjának eredményei részben az egyesülő céghez kerülhetnek, méghozzá árengedmény formájában.

A szakadék szélén

Ezt a drasztikus megoldást nem látja indokoltnak Réthy Róbert, a CA IB Értékpapír Rt. elemzője, ugyanakkor úgy véli, hogy jelenleg mégis szinte az életéért küzd a Rába, amely már egy éve a szakadék szélén táncol. Hasonló véleményen van Daróczi Andor, a ConCorde elemzője is. Szerinte kétséges, hogy a bejelentett létszámcsökkentés és más intézkedések elégségesek lennének ahhoz, hogy a cég legalább operatív szinten nullszaldóssá váljon az év végére. “Amennyiben az elmúlt évek átszervezéséhez hasonló, de azoknál szigorúbb további megszorítások sem vezetnek eredményre, s 2004-ben sem lesz érezhető javulás, akkor Győrben el kell gondolkozni azon, mi mást lehet kezdeni a mai eszközökkel, s a felhalmozott tapasztalattal” – véli Réthy Róbert.

A Pintér István által felvázolt drasztikus racionalizálási program ugyanakkor ígéretesnek tűnik, s e mellett a meghatározó külső körülmények javulásának is van realitása (gyengült a forint a dollárhoz képest, megélénkült az amerikai nehézhaszonjármű-piac). Réthy hozzáteszi: szintén jó jel lehet, hogy a válságkezelésben nagy tapasztalattal bíró Wallis-csoport talán a korábbiaknál erélyesebben kívánja érvényesíteni tulajdonosi befolyását a cégben.


Kifutó művek? – súlyos helyzetben a Rába 1


Intenzívebben

Pintér István a versenyképesség alapjait az eddiginél sokkal intenzívebb, Amerikára, Európára, a FÁK-ra és Kínára koncentráló piac- és termékfejlesztéssel kívánja elérni. “Igaz, Kínában magyar ipari termékeket értékesíteni lehetetlen, mivel egy-egy alkatrész hozzávetőlegesen 25-50 százalékkal drágább a helyi megfelelőjénél, ráadásul előfordult, hogy a Rába két képviselője, egymástól függetlenül kilincselt a termékekkel ugyanannál a cégnél” – ismerte el Pintér István. Kínában azonban know-how transzferre és akár vegyes vállalati együttműködésre is lehetőség van, s ezeket a kapcsolódási pontokat tudatosan keresi a Rába.

E folyamatoknál kézzelfoghatóbb lehetőség, hogy az Egyesült Államokban 2007-től szigorúbb adószabályozás lép életbe a nehéz-teherautók piacán, ez pedig előrehozott vásárlásokat generál. Így az idén várhatóan piacra kerülő 161 ezerről – a várakozások szerint – jövőre 237 ezer, 2005-ben pedig már az idei mennyiség közel duplája, 273 ezer nehéz-teherautó kerül ki az amerikai gyárakból. A Rába meglévő amerikai vevőinek európai gyáregységei pedig a hazai cég fő partnerei.


Kifutó művek? – súlyos helyzetben a Rába 2


Az ilyen alkatrész-beszállítási projektek kapcsán 2005-ig már mintegy 4,5 milliárd forint értékű üzletet kötött a cég. Ugyanakkor a magasabb nyereséggel gyártható komplett futóművek értékesítése nehezebben megy a nyugati piacokon, mert a világgazdasági lassulás és az iparági recesszió nyomán a tevékenység-kihelyezés időben eltolódott – indokolják a cégnél az értékesítési nehézségeket.

Kevés konkrétum

Daróczi Andor szerint ugyanakkor éppen az a Rába legnagyobb problémája, hogy nehezen talál piacokat a termékeinek. Az elképzelések közt azonban kevés olyan konkrétumot talált a ConCorde szakértője, amely az akadozó megrendelések hatékony ellenszere lehetne. Ennek alapján fennáll a veszélye annak, hogy a Rába, ha csökkenő ütemben is, de még jövőre is veszteséges lesz. Erre az évre jelenleg 3 milliárd forint körüli veszteséget prognosztizál Daróczi, ami egyebek mellett az amerikai értékesítések 30 százalék körül várható csökkenésének számlájára írható.

Enyhítheti a cég problémáit a harmadik szegmens, a katonai járműgyártás felfutása. Bár az idén csupán 1,5 milliárd forint értékben szállítanak a Honvédelmi Minisztérium (HM) tenderének keretében, jövőre a nagyobb tehergépkocsik átadása is megkezdődik. A ConCorde elemzője azonban arra figyelmeztet, hogy a 76 milliárdos költségvetési megszorító csomag a HM büdzséjében csak az idén legalább 7,5 milliárd forintos kiesést okoz, s nyilván hatással lesz a 2004 végéig 6,5-7,0 milliárdra tervezett járműbeszerzésekre is.

Olvassa el a Figyelőben a cikket teljes terjedelmében!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik