Belföld

Eredménytelenül ért véget a sztrájk – német helyzetkép

A berlini és a brandenburgi fémipari dolgozók hétfőn munkába álltak a múlt heti sikertelenül zárult sztrájkakciók és a hét végi egyeztetések után.

“A hangulat nyomott, hiszen nem sikerült megoldást találni a 35 órás munkahét bevezetéséről szóló követelésükre” – értékelte a helyzetet az IG-Metall szakszervezeti szövetség szóvivője.


A munkavállalói szervezetek ezek után a cégeken belüli egyeztetések révén igyekeznek majd megoldást találni a munkaidő lerövidítésére, ami azonban a szakértők szerint nehezebb lesz, mint megoldást elérni az átfogó tarifatárgyalásokon.


Az IG Metall jelenlegi helyzete


Az IG Metall vezetősége hétfőn hajnalban elnapolta a következményekkel kapcsolatos döntéseit. Az IG Metall 1954 óta most vesztett először sztrájkcsatát. Az Opel autógyár üzemi tanácsának vezetője, Klaus Franz a Financial Times Deutschlandnak úgy nyilatkozott, hogy a sztrájk kudarca súlyos károkat okozott a vasasok szakszervezetének. – Évekre, ha nem évtizedekre lesz szükség, hogy magához térjen a szervezet – közölte Franz.


A kelet-német sztrájk vezetői közül egyesek az okok keresgélésekor a nyugat-németországi autógyárak üzemi tanácsainak a felelősségére is rámutatnak. Hasso Düvel sztrájkvezető a Bild című lapban a sztrájk kudarcáért részben felelőssé tette a nyugat-németországi autókonszernek üzemi tanácsait. Állítólag húzódoztak szolidaritást vállalni a Kelettel, mert azt akarták, hogy bukjon bele a sztrájkba a merevnek tartott Jürgen Peters, az IG Metall második embere, aki hamarosan felváltaná Klaus Zwickel elnököt a szakszervezet élén.


A szászországi, brandenburgi, berlini sztrájkok, a beszállítói lánc megszakadása miatt egyes autógyárakban – BMW, Volkswagen – kénytelenek voltak leállítani a termelést, amely most, a hét elején indul újra.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik