Belföld

Tömegközlekedés – te drága!

A BKV, a Volán és a MÁV egyaránt jelentős tarifaemelésre készül. Nincs sok választásuk, hiszen az elmúlt években megszokott állami konszolidáció csapjait legszívesebben elzárná a kormányzat.

Lapértesülések szerint jövőre ismét emeli tarifáit a BKV – mégpedig az inflációt meghaladó mértékben. Ez a lépés ugyan aligha segíti a fővárosban autózók át-, illetve visszaszoktatását a tömegközlekedésre, de a cég helyzete mindenképpen indokolja a tarifaemelést.


 Emel a MÁV és a Volán is

Jelentős áremelésekre kell számítani a közlekedés más területein is. Lapértesülések szerint a MÁV jövőre nyolcszázalékos tarifaemelést tervez – az ezt követő években pedig további 7-7 százalékos drágítást szeretne elérni. A Volán-társaságok jövőre 8-10 százalékos drágításra készülnek – miután az a javaslatuk már a szaktárcánál sem talált kedvező fogadtatásra, hogy a tízszázalékos áremelésre most júliustól kellene sort keríteni. 

Tavaly konszolidáció – az idén várhatóan veszteség


Mint az a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi és városüzemeltetési bizottságának együttes ülésén nemrégiben elhangzott: a BKV Rt. a múlt évi 38 milliárd forintos állami konszolidáció után idén is több mint 26 milliárd forintos veszteséggel számol. Az államháztartás romló jelenlegi helyzetében nyilvánvaló, hogy csökkenteni kell a mindenképpen szükséges konszolidáció mértékét.


Más kérdés, hogy csak forma szerint eredményes, ám ténylegesen veszteséges cégnél még az idén januárban is jelentős bérfejlesztésről állapodtak meg a szakszervezetekkel. Az öt érdekképviseleti szövetség közül négy által aláírt megállapodás szerint ebben az 7,9 százalékos a bérfejlesztés. A bérfejlesztés mértéke nem tett szükségessé létszámleépítést. A megállapodás emellett tartalmazta a korábbi években kiharcolt szociális juttatások (év végi vásárlási utalványok, étkezési utalványok) értékének megőrzését, valamint az elvárhatónál alacsonyabb bérű szellemi állományú munkavállalók jövedelmének rendezését.


 Tender tender hátán

Az elkövetkező másfél hónapban négy tendert hirdet meg a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság (BKV Rt.) a kelet-nyugati 2-es metró felújításához kapcsolódóan – jelentette be a vállalat metró-üzemigazgatóságának vezetője. Szabó Gábor tájékoztatása szerint a vasúti biztosítóberendezések, az alagúti vasúti pálya és az állomásépületek felújítására, valamint alagútszigetelésre hirdetik meg a tendereket.

Chipkártyák és hosszú villamosok


Mindeközben jelentős fejlesztésekről született döntés az elmúlt hónapokban. Nemrégiben intelligens kártyaalapú elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakításáról és a közösségi közlekedésben való megvalósításáról írt alá szándéknyilatkozatot Csillag István gazdasági miniszter, Kiss Péter kancelláriaminiszter, Kovács Kálmán informatikai miniszter, valamint az ÁPV Rt., a MÁV Rt., a GYSEV Rt., a BKV Rt., a Volánbusz Rt. és a Volán Egyesülés vezetője Budapesten. A fővárosi önkormányzat, a BKV Rt. és a Siemens-Kiepe konzorcium képviselői pedig arról írtak alá szerződést, hogy 2006 közepéig 40 új, alacsony padlós villamost szállít a német cég 37,3 milliárd forintért a magyar félnek.


A szerződéskötéskor elhangzottak szerint a világ leghosszabb, 53 méteres, 350 férőhelyes járművei közlekednek majd a nagykörúti sínpárokon – viszont aligha a legolcsóbbak, tegyük hozzá.

Címkék: archívum

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.