Belföld

Elsötétül az RTL Klub és a tv2 is

admin

2003. 06. 19. 10:21

Az ORTT június 12-i határozata alapján az RTL Klub június 20-án este fél nyolctól 20 percen át nem sugározhat műsort. A büntetést a Való Világ 2 miatt szabta ki a testület, mert véleménye szerint a csatorna tavaszi valóságshow-jának február 6., 19., és 25-i részei megsértették a médiatörvényt.

Az indoklás szerint a vizsgálat megállapította, hogy “a műsorfolyam azon jellegzetessége, amely a sorozatos kiválasztások során mások kirekesztésében, illetve tulajdonságaik leértékelésében jelenik meg, az elemzett műsorszámokban egyre inkább előtérbe került.

A csoportfolyamatokon belüli jelenségek ilyen típusú negatív megnyilvánulási formáját a műsorkészítők a játékoknál (Gábor és Anikó száműzetése), illetve egyéb feladatoknál (kérdőívek a kedvelt és nem kedvelt emberekről) is támogatják, s ez az ajánlott korosztályra kedvezőtlen hatást gyakorolhat. Egyrészt az individuális személyiségjegyek (pl. zárkózottság) vagy a magatartásmódok alapján történő kiközösítés a serdülőkorra jellemző tipikus félelmeket – mint a kitaszítottság, nem kedveltség, népszerűtlenség – megerősítheti, másrészt a villalakók a fiatalok szemében példaképek lehetnek, s ilyen módon a kiskorúak személyiségfejlődésére a sugárzott adások veszélyt jelenthetnek a tekintetben, hogy ‘valós élethelyzetbe’ ágyazva torz magatartásmintát közvetítenek és tűznek ki példaként.”

Az ORTT által említett egyik példa, hogy büntető pontjai alapján, minden házimunkát egy héten keresztül Ritának kellett elvégeznie, ezalatt pedig cselédruhában kellett járnia, amin a lány elsírta magát. Az AGB Hungary adatai szerint Rita megalázása és összeomlása idején 180 ezer kiskorú nézte a műsort. A médiatestület azt is sérelmezte, hogy “visszatérő módon jelentkezett a szereplők gyakori meztelensége, illetve a durva, trágár szavak rendszeres használata, amely nem minden esetben került kisípolásra”.

A testület szerint “elfogadhatatlan, hogy gyakorlattá válhasson a szexualitást, a trágárságot, a másik ember megalázását, kirekesztését a fentiekben leírt tartalommal bemutató műsorszámok sugárzása 21 óra előtt.” Az RTL Klub a határozat teljes szövegének kézhezvételéig nem kíván nyilatkozni az ügyben.


Egyórás büntetést kapott a tv2 is


A június 20-án este hét és nyolc óra között végrehajtandó szankciót két februári műsor miatt szabta ki június 12-én a médiahatóság. Az ORTT közleménye szerint a büntetés oka a csatorna február 11-én és 19-én sugárzott Aktív magazin, valamint a Claudia február 19-i műsora.


A médiahatóság kifogásolta az információs magazinban bemutatott extrém sorstragédiákat, a szexualitás hangsúlyozását, illetve öngyilkossági kísérlet bemutatását. A testület szerint a produkció “tematikus összeállítása, továbbá a témák nem felelősségteljes kezelési módja miatt magasabb korhatár-jelölés lett volna helyénvaló” – áll a határozatban.


A médiahatóság szerint az Aktív öngyilkosságot bemutató adása előtt délután sugározott, Claudia című műsort – amelynek témája a szextelefon volt – szintén hibás korhatármegjelőléssel látták el. “A testület álláspontja szerint a törvénysértések mértéke súlyos, különösen azért, mert a műsorelemek központi témái a szexualitás és az extrém brutalitás voltak” – áll a médiahatóság határozatában. Az ORTT rámutat, hogy a megsértett törvényhelyek “a kiskorúak egészséges fejlődéséhez fűződő, kiemelt fontosságú társadalmi érdeket védő szabályok”.


 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Plastic debris floating on the ocean surface, shot underwater.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.