Belföld

Potter-mánia – jövő héttől boltokban az újabb kaland

Nagy-Britanniában június 21-én déltől kapható az ifjú varázslótanonc kalandjainak ötödik kötete. Könyv megjelenését még soha nem előzték meg ilyen előkészületek.

A Potter-mánia a jövő hét végén éri el csúcsát Nagy-Britanniában: a Harry Potter és a Főnix-rend című könyv kétmillió példányban 6200
Potter-mánia – jövő héttől boltokban az újabb kaland 1

könyvesboltban, bevásárlóközpontban és benzinkútnál lesz megvásárolható. Az Amazon online könyváruházban eddig 350 ezren rendelték meg előre a könyvet. Az előző, a Harry Potter és a Tűz Serlege című részből Nagy-Britanniában 24 óra alatt egymillió példányt kapkodtak el a kalandra éhes olvasók.

A vörös szőnyeges könyvpremier helyszíne London legnagyobb könyváruháza, a Waterstone Piccadily-n található üzlete lesz, amelyet erre az alakalomra 100 ezer fontért Disneyland-stílusban „Harry Potter világaként” rendeznek be. A brit bemutatóval párhuzamosan, hivatalosan 12 óra egy perctől számos angolszász országban is kapható lesz a könyv.

Honnan lett Rowling vagyona?

Váratlan gazdagság:
A Harry Potter és a bölcsek köve 1996-os, ezer példányban (!) megjelent próbakiadása óta kétszáz országban 160 millió kötet kelt el a regényből. Az ötödik rész megjelenése után az eladott könyvek száma eléri a 200 milliót. A könyv negyedik része, a Tűz Serlege, a világ eddigi leggyorsabb ütemben fogyó könyve volt. Az eladások a Bloomsbury igazgatóját milliomossá, Rowlingot, az írót Nagy-Britannia leggazdagabb asszonyává tették. Eddig körülbelül 100 millió font folyt be a könyveladásból.
A vagyon megsokszorozása:
A Warner Brothers által készített két film milliomossá tette a gyerekszínészeket és milliárdossá az AOL Time Warner vezetőségét. A jegyeladásokból eddig négymilliárd font folyt be.
Vagyonmaximalizálás:
A legnagyobb cégek, a Coca-Cola, a Mars, a Lego, a Hasbro szponzori szerződéseket kötöttek, és Harry Potter jogokat szereztek a DVD-től a Bagoly Berti féle mindenízű csalafinta cukorkáig. A járulékos jogokból hármilliárd font folyt be eddig, és minden karácsonykor további egymilliárd várható.

Harry Potter lehagyta James Bondot


A marketinges felhajtás tovább erősíti Harry Potter elsőségét: ő az eddigi legnagyobb, legnépszerűbb brit regény- és filmhős. A varázslótanonc lenyomta James Bond szuperügynököt. Csakúgy, mint a Titanicot, a Csillagok Háborúját és a Mátrixot.


J. K. Rowling ártatlan kis varázslója a szórakoztatóipar eddigi legnyereségesebb franchise-a. Sikere kultúráktól függetlenül garantált; ugyanolyan lelkes a fogadtatása az USA-ban, Japánban és Németországban.


Harry a marketingesek álma, meg is próbálnak minden benne rejlő lehetőséget kiaknázni. A könyv kiadója, a Bloomsbury például egy éve készül az elkövetkező két hétre, csak a könyv marketingjére egymillió fontot költött. Méghozzá úgy, hogy még a kiadó dolgozói közül is csak nagyon kevesen ismerik a történetet: az írónőn kívül eddig öten olvasták a könyvet.


A kiadó januártól szivárogtatott ki híreket a hard-core rajongóknak, az érdeklődés felkeltése után pedig a célközönségre, a gyerekekre kezdtek koncentrálni. Volt Harry Potter televíziós verseny, az iskoláknak pedig négyezer kisdiákot kellett kiválasztaniuk, akik részt vehetnek az írónő június 26-ai, Albert Hall-beli felolvasóestjén.


Tovább fokozta az izgalmat amikor a kiadó bemutatatta a könyvborítót, pontosan könyvborítókat, hiszen kettőt is készítettek belőle: egy színes



Potter-mánia – jövő héttől boltokban az újabb kaland 2


főnixet ábrázolót a gyerekeknek és egy komolykodó fekete-fehéret azoknak a felnőtteknek, akik nem szeretnék, ha lebuknának gyerekkönyvolvasás közben. A kampány utolsó felvonásaként az országot „Hip, hip, Harry!” óriásplakátok lepik majd el.

Élő webközvetítés a felolvasóestről

A Harry Potter és a Főnix-rend június 21-ei megjelénése után öt nappal az írónő felolvasóestet tart a nagymúltú Albert Hallban. A lázasan várt eseményt az érdeklődők világszerte élőben követhetik a weben. A közvetítés infrastruktúrális hátterét az MSN és a British Telecom biztosítja, a felvételt pedig a Big Brother producereként ismertté vált Endemol készíti.


A közvetítést 56 és 500 kbit/sec között négyféle sávszélességben lehet követni. A 900 iskolából kiválasztott négyezer kisdiák kérdéseket is feltehet majd az írónőnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik