További, évi 40-50 milliárdos állami hozzájárulásra lenne szüksége a cégnek, hogy megkezdje a felkészülést a piaci versenyre: 2006-tól megnyílik a magyar vasúthálózat a konkurens társaságok előtt. Ha az évtizedet késett beruházásokra nem lesz pénz, a MÁV kiszorulhat a piacról, 2010-ig elveszítheti utasai felét.
A támogatásért cserébe a vasút vezetése ígéri: nem hagyja tovább duzzadni horribilis fenntartási költségeit, amelyek csak az elmúlt öt évben az adófizetők 650 milliárd forintját emésztették fel. A spórolásnak ára van: meg kell szabadulnia az 53 ezer dolgozó húsz százalékától. Igaz, az érintett 11 ezer ember több mint fele vagy nyugdíjba menne, vagy maradna alkalmazott, ám nem a MÁV-nál, hanem egy külső szolgáltató cégnél – a tervek szerint.