Belföld

Japán a kilencvenes években – filmhét az Örökmozgóban

A tavalyi nagy sikerű sorozat folytatásaként most kilenc japán rendező kilenc – kilencvenes években készült – filmje látható kilenc estén át az Örökmozgóban.

Mind a kilenc alkotás a kilencvenes évek Japánjáról szóló gendai-geki, vagyis kortárs tematikájú mű. Tokióban (A kölykök visszatérnek, Mindennap holiday, Ne nézz vissza!, Nodojiman), illetve vidéki városokban játszódnak, így bármifajta kitörés a jellegzetesen urbánus környezetből dramaturgiai jelentést hordoz (például a Kyotóban külön költözött szülők összehozása a Biwa tónál a Költözésben).


 Erotika a japán filmben

Az Örökmozgó egész éves erotika-sorozata Skandinávia után új helyszínre, Japánba érkezett. Noha a téma kimeríthetetlen gazdagságát nehéz lenne bemutatni, három jeles alkotó – Mizoguchi, Shindo és Oshima – néhány jellegzetes filmjével és pár ismert klasszikussal próbálnak a szervezők betekintést adni a gésaházak és a hétköznapi párkapcsolatok egykori és mai világába…


Aligha véletlen, hogy – bár a humorral vegyített, nosztalgikus road movie a veterán Yamada Yoji rutinosan ismételgetett sikerképlete (Emlékezetes osztály II) – a négy 1999-ben készült filmből három is hangsúlyozottan „mozgásra” épül: az Adrenalin hajsza mint amerikaias ihletésű akciós vígjáték, a Nodojiman mint az országos énekverseny tematikai lehetőségeit kiaknázó társadalmi körkép, az Oszakai történet pedig mint egy ember igazi arcát feltáró lélektani tanulmány. Az utóbbi 14 éves hősnője, ahogy a válás során lezüllött, majd eltűnt apja után kutat, az egész sorozat emblematikus figurája lehetne. Hiszen a filmek többségében érzékeny, lázadó kamaszok sorsán keresztül, és nem egyszer az ő szemszögükből tárul elénk a mai Japán, ahol válságba került a – hagyományosan a társadalom alapkövének számító – család és iskolarendszer és ahol egyre embertorzítóbb hatású a társadalmi érvényesülés követelménye.

Bár ezeket az égetően aktuális kérdéseket nagyon különbözően közelítik meg az alkotók, a maró szatírától a nosztalgikus életképig terjedő széles palettán is felfedezhető a továbbélő hagyomány: a mindennapi élet szintjén ragadják meg a kisemberek alig észrevehető drámáját, amint az a tipikusan japán „kisrealista” filmtípusban (shomin-geki) szokás.


Program:

Június 6. péntek, 20.00
A kölykök visszatérnek
(Kidzu ritan/Kids Return), japán, 1996, r,f: Kitano Takeshi

Június 7. szombat, 20.00
Adrenalin hajsza
(Adorenarin doraibu/Adrenaline Drive), japán, 1999, r,f: Yaguchi Shinobu

Június 8. vasárnap, 20.00
Mindennap holiday

(Mainichi ga natsuyaszumi/Summer Holiday Everyday), japán, 1994, r, f: Kaneko Shusuke (Oshima Yumiko képregénye nyomán)

Június 9. hétfő, 20.00
Ne nézz vissza!

(Dokomademo ikou/Don’t Look Back), japán, 1999, r,f: Akihiko Shiota

Június 10. kedd, 20.00
A családi titok

(Hikinige famiri/The Family Secret), japán, 1992, r: Mizutani Toshiyuki

Június 11. szerda, 20.00
Emlékek egy osztályról II /Emlékezetes osztály II

(Gakko II/A Class to Remember II), japán, 1996, r: Yamada Yoji,
Június 12. csütörtök, 20.00
Költözés
(Ohikkoshi/Moving), japán, 1993, r: Somai Shinji

Június 13. péntek, 20.00
Nodojiman – Szóljon hangosan az ének!
(Nodojiman/Sing Your Heart Out), japán, 1999, r: Izutsu Kazuyuki

Június 14. szombat, 20.00
Oszakai történet
(Osaka monogatari/Osaka Story), japán, 1999, r: Ichikawa Jun

Ajánlott videó

Olvasói sztorik