Belföld

Magyar autógyártás – szétszerelés alatt

admin

2003. 06. 02. 13:00

A GM után újabb világkonszern döntött úgy, hogy nem szerel többé össze járműveket Magyarországon. Az Audi 2005-2006 táján hagy fel ezzel a tevékenységgel.

A hazai autógyártás időrendben harmadik szereplője is kivonulni látszik Magyarországról. A következő években, talán 2005-ben, talán 2006-ban

ugyanis megszűnik az Audi autó-összeszerelő tevékenysége Győrben – erősítette meg a FigyelőNetnek a Világgazdaság értesülését az Audi magyar leányvállalata.

Az Audi 1992-ben létesítette üzemét Győrben, akkor motorokat és alkatrészeket kezdtek gyártani. 1998-tól kezdődött meg a TT-modellek összeszerelése. A TT-ket sok bírálat érte időközben, menetstabilitásuk miatt. A hibákat kijavították a tervezők, és azóta – az Audi véleménye szerint – igen jól fogytak a járművek.


GM és Suzuki 

Az Opelek összeszerelésével indult újra a rendszerváltás után a magyar autógyártás. Az első Opel Astra, amely 1992 márciusában készült el, ma már múzeumban látható. A kilencvenes évek végétől kezdve már nem futott le több Opel a futószalagról. (Az Astrákat 1998-ig gyártották, a Vectrákat pedig még egy évig.)
A General Motorshoz tartozó gyár ugyanis elsősorban alkatrész-gyártásra használja szentgotthárdi üzemét, ahol motorokat és sebességváltókat készítenek jelenleg. Sőt időközben a FIAT-tal szorosabb kapcsolatokat ápoló amerikaiak a GM-Fiat Powertrain elnevezést is adták a gyáregységnek, bár a FIAT nehézségei miatt ez sem tűnik örökkévalónak.
A GM után hamarosan megjelent Magyarországon a Suzuki is (a japán céget egyébként tulajdonosi kapcsolat is fűzi a GM-hez, de ez hazai tevékenységükben nem dominál). Az első Suzukik nem sokkal maradtak le az Opel mögött: 1992 őszén már legördültek a szerelőpályáról. A Suzuki autógyár a jelenlegi helyzetben, úgy tűnik, a rendszerváltás utáni egyetlen tartósan életképes, személygépkocsik összeszerelésére szakosodott gyártóbázis lesz. 

Beruháznak is Győrben


A német autógyártó az összeszerelés leállításával párhuzamosan a következő öt évben együttvéve egymilliárd eurót fordít a győri motorgyártás fejlesztésére. Az új motortípusok gyártására való technológiai felkészülés mellett mindez azt jelenti, hogy a jövőben több, nem magyar beszállítóktól származó részegység gyártása is a Rába-parti városba kerül. A jelenlegi 4800-as alkalmazotti létszám végeredményben változatlan marad – tudtuk meg Czechmeister Mónikától, az Audi Hungária Motor Kft. munkatársától.

Az Audi ugyanis az A3-asokat korábban Ingolstadtban gyártotta, ám az igények megnövekedése miatt 15 ezer darab magyarországi összeszerelését is megkezdték 2001-ben Győrben. Ebből a típusból a Napi Gazdaság szerint 19 ezret gyártottak tavaly Magyarországon. Az Audi S3-as típusából (amely az A3 sportváltozata) nemrégiben készült el az utolsó (a Világgazdaság szerint 37 ezret gyártottak ebből), az A3-asokkal pedig már korábban leálltak Győrben.


Elegendőek a német kapacitások


Az új A3-asok kifejlesztése után azonban, a felfutás idején elegendőek lesznek a német kapacitások is – mondta Czechmeister. Egy későbbi, újabb felfutás esetén kiépítendő kapacitásokról pedig nem kívánt találgatásokba bocsátkozni a győri Audi munkatársa.

Az eddig szintén Győrben összeszerelt 30-33 ezer TT Roadster és TT Coupé hat éve kerül ki a Rába-parti városból. A TT-k gyártásával a következő években leállnak, így talán 2005-ben, talán 2006-ban megszűnik a magyarországi összeszerelő-tevékenység az Audinál.



Magas bérek, ritka üzemek


Az autógyárak általában nem szívesen hangoztatják, hogy egy-egy országban túlzottan magasak a gyártási költségek, és ezért viszik máshová a termelést. Termékeik fogadtatását ugyanis rontaná a negatívan érintett országokban ez az érvelés. Ugyanakkor intő jel lehet, hogy a BMW korábbi kiválasztási procedúráján a magyar helyszínek rendre alulmaradtak a külföldi vetélytársakkal szemben. A Peugeot is inkább Szlovákiát választotta új gyártóbázisnak, a Rover is csak rebesgette a magyarországi gyártás lehetőségét, elsősorban brit kormánytámogatások megszerzése végett (ez még különösen akkor volt divatban, amikor a német BMW-hez tartozott átmenetileg az angliai gyár).

Nem véletlen, hogy Csillag István a következőket mondta idén januárban, a Peugeot Magyarországra nézve nem túlzottan előnyös döntése után: „Valószínűleg a munkaerő-költségek elmúlt két évben bekövetkezett jelentős növekedése, valamint az erős forint játszott szerepet abban, hogy a Peugeot-Citroen nem Magyarországot, hanem Szlovákiát választotta új közép-európai üzeme helyszínéül”. Szlovákiában a bruttó minimálbér 5570 korona, megközelítőleg 32 ezer forint, míg nálunk 50 ezer forint.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018. 
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez

Egy lépésre vagyunk az összeomlástól

Pusztazámor, 2012. május 24.
A Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ lerakójának tetején ürít egy kukásautó. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. kukásautói szállítják a Budapesten keletkezett szemét egy részét a telepre.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.