Belföld

Kalandfilm – tőzsdére készül az Intercom

A Tőzsdeképes Cégek klubjának tagjaként mutatkozott be nemrégiben az Intercom, annak ellenére, hogy egyelőre veszteséges.

Számtalan sikerfilm bemutatása után a cégét szeretné sikerre vinni Andrew G. Vajna magyar származású hollywoodi producer, aki az Intercom Rt.
Kalandfilm – tőzsdére készül az Intercom 1

részvényeit be kívánja vezetni a Budapesti Értéktőzsdére. A börzei megmérettetés azonban egyelőre várat magára, mivel a társaság az elmúlt két évet veszteséggel zárta, és csak 2004-től tervez nyereséget, ami nélkül nehezen képzelhető el az eredményes tőzsdei megjelenés.

Plaza-láz

Vajna 1989-ben egy baráti társasággal alapította a céget, amely kezdetben csak mozi és videofilmek forgalmazásával foglalkozott. Ezt pár évvel később kiegészítették videofilmek lakossági értékesítésével. Az áttörést 1997-ben az hozta meg, hogy a bevásárlóközpontok magyarországi megjelenésével megnyitottak az első multiplex mozik, átalakítva a magyar lakosság mozilátogatási szokásait.


Az Intercom – amely már korábban is üzemeltetett hagyományos filmszínházat – ekkor nyitotta meg 11 teremmel a Duna Plazában a Hollywood Multiplex lánc első tagját. A sort nyolc hazai – többségében vidéki – mozi követte, míg a közelmúltban egy-egy Zágrábban és Bukarestben nyitott ki. A társaságcsoport több cége tavaly beolvadt az Intercom Rt.-be, így 2003-tól kezdve a moziüzemeltetés, a filmforgalmazás és az árusítás is egy fedél alatt történik.


Tízmilliárdos bevételt terveznek


Erre az évre mintegy 10 milliárd forintos árbevételt terveznek, a legnagyobb szeletet a mozi üzletág képviseli a maga közel 50 százalékos arányával, míg a fennmaradó részen a filmforgalmazás és az értékesítés osztozik nagyjából fele-fele arányban. A mozipiac azonban, bármennyire is a növekedés kulcsa, egyelőre csak a veszteségeket termeli. A tavalyi 1,6 milliárdos negatívum forrása a korábbi gazdálkodási problémák rendezésén, az egyszeri veszteségeken túl (közel 500 millió forint mínuszt könyveltek el a dollár gyengülésén) a mozik nyitva tartásából illetve a hosszú bérleti szerződésekben rögzített, mára irreálisan magassá vált bérleti díjakból eredt.

“A jegyárak az európai uniós árak alatt vannak, miközben a magyarok mozikultúrája csak nehezen fejlődik” – magyarázza a helyzetet a céget 2002 eleje óta irányító Csepi Lajos vezérigazgató. A többtermes “moziverzumok” olyannyira megszaporodtak a fővárosban, hogy a gyengébbek elkezdtek elhullani. Így kerültek az Intercom tulajdonába két évvel ezelőtt a Pólus mozitermei, és pár hónappal ezelőtt a Kossuth mozi négy terme. Igaz, mindeközben Vajna cége is bezárt két filmszínházat vidéken, levonva az öldöklő verseny drága tanulságait.



Kalandfilm – tőzsdére készül az Intercom 2


Az átlagos mozilátogató persze másképp láthatja kívülről a mozik piacát. Ő a hétvégi napokon lényegében teltházzal és hosszú sorokkal találkozik, ám összességében a Hollywood mozik kihasználtsága – hasonlóan a többi fővárosi mozihoz – 25 százalék alatt marad. Ezzel a piac egyharmadát tudhatják magukénak. További fontos tényező, hogy a csúcsidőben tapasztalható, több mint 4 eurónak megfelelő jegyárral szemben az átlagár 3 euró alatt marad (szemben az EU-ban kialakult 6 eurós átlaggal), ennek 40-45 százaléka a forgalmazóhoz kerül.

Határok nélkül

A cég kitörési lehetőséget a kelet-európai országokban lát, ahol még nincs ekkora verseny. Bukaresti multiplexük például az egyetlen modern mozi a 2 milliót meghaladó lakosú román fővárosban. Csepi szerint azonban a legkevesebb kockázattal az jár, ha a mozit csak működtetik, a beruházást nem maguk végzik. Ilyen konstrukció keretében működik például a közelmúltban beindított nagyváradi mozi is, ahol ők csak a mendzsmentet biztosítják. A bevásárlóközpont üzemeltetője a szaktudásukat és tapasztalatukat fizeti meg, miközben a rizikót magára vállalja.

Így nyereség most még csak a filmforgalmazásból, illetve videók és DVD-k értékesítéséből származik. A filmforgalmazás terén az Intercom kizárólagos szerződéssel rendelkezik négy nagy amerikai gyártóval: Twentieth Century Fox, Buena Vista, Warner, Columbia Pictures. Az értékesítés tekintetében az első kettővel jött létre exkluzív kapcsolat. A cégben mindenesetre nemcsak Vajna lát fantáziát (ő egyébként még mindig 50 százalék feletti tulajdonos): 2000-ben három neves kockázati tőkebefektető cég (GE Capital Equity Holdings, Raiffeisen Multiplex Holdings, ABN-Amro Danube Ventures) megszerezte az Intercom 37 százalékát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik