Belföld

Legkorábban 2008 végén utazhatunk a 4-es metrón

Megszületett a megállapodás a kormány és a főváros között a 4-es metróval kapcsolatban: a metró első szakasza az Etele tér és a Keleti pályaudvar között, 10 állomással épül meg. Legkorábban 2008 végén utazhatunk a tízmegállós 4-es metrón.

Tíz állomással épül meg a négyes metró Etele tér és a Keleti pályaudvar közötti szakasza. Egyúttal megkezdik a Bosnyák térig tartó második szakasz 4 állomása megépítésének előkészítését is. A kabinet szerdai ülését követő szóvivői tájékoztatón, Budapesten László Csaba pénzügyminiszter elmondta, hogy a kormány és a főváros közötti költségmegosztás az első szakaszra vonatkozóan 70-30 százalékos lesz.

A tíz megállós beruházás áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül, amihez az EIB 875 millió euró hitelt biztosít. Az említett 195 milliárd forintos összeg a tízállomásos projekt 2002-es áron vett, becsült költsége, míg a 875 millió eurós hitelajánlat a 14-állomásos, Bosnyák térig terjedő vonalszakaszra vonatkozik – egészítette ki a szerdán közölt adatokat Gulyás László, a DBR Metró projektigazgatója. Az említett kölcsön futamideje 25 év, hétéves türelmi idővel.


Demszky Gábor főpolgármester méltatta, hogy az EIB a korábbinál kedvezőbb feltételekkel biztosítja a hitelt a teljes beruházás 75 százalékáig.


A kormányülésen részt vevő Demszky Gábor főpolgármester elmondta: az első szakasz munkálatai várhatóan 2007-2008-ra fejeződnek be; főváros reményei szerint a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz finanszírozásáról még a jövő év végén, legkésőbb 2005 elején megszületik a döntés.


Az első szakasz munkálatainak befelyezését Demszky ugyan egy bő, két éves időintervallumban helyezte el, Gulyás László a FigyelőNethez eljuttatott levelében azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a tíz állomás legkorábban csupán 2008 decemberében, a további négy állomás pedig 2009 decemberében adható át a forgalomnak.

László Csaba megerősítette, hogy a kormány által elfogadott metrótörvény-tervezet az Etele tér és Baross tér közötti szakasz megépítésére és finanszírozására vonatkozik. Hozzátette, hogy a parlament még a nyári szünet előtt szavazhat a törvényjavaslatról.

A főváros a Bosnyák térig tartó metróvonal költségeinek 18 százalékával, azaz 47,6 milliárd forinttal rendelkezik a metró építéséhez – mondta Demszky Gábor, hozzátéve, hogy a Baross térig ez az összeg a terhek 24 százalékára elegendő. A további 6 százalékot az teszi ki, hogy a kormány a metróberuházás részeként ismeri el a metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés 50 százalékát. Ez azt is jelenti, hogy a fővárosnak felül kell vizsgálnia hétéves fejlesztési tervét és fedezetet kell teremtenie a kapcsolódó, 17,5 milliárd forintot kitevő beruházásokra.

A tervek szerint a 4-es metrónak a XI. kerületben 5 megállója lenne: az Etele téren, a Tétényi úton, a Bocskai úti Skálánál, a Móricz Zsigmond körtéren és a Szent Gellért térnél. A IX. kerületben a Vámház teret és a Kálvin teret érinti a beruházás, melyet a Rákóczi tér, a Népszínház utca és a Baross tér követ.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik