Belföld

Médiamonopóliumok – tovább terjeszkednének

Alapvetően megváltozhat az amerikai médiapiac, ha a médiafelügyelet hozzájárul az évtizedek óta érvényben lévő tulajdonlási szabályok reformjához.

Az amerikai médiahatóság szerepét betöltő Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications Commission, FCC) mind az öt tagjának az asztalán ott hever egy körülbelül 200 oldalas írás, amelyről június másodikáig kell eldöntenie, hogy támogatja-e. Ami benne foglaltatik, az a legtöbb amerikai szakértői kommentár szerint alapjaiban változtatná meg a jelenlegi struktúrákat, még nagyobb befolyáshoz engedve az amúgy is meglehetősen koncentrált amerikai médiapiac kolosszusait (FOX, ABC, CBS, NBC, vagy lásd még: óriásplakát a világ hat legnagyobb médiacégéről, a jelentősebb leányvállalatokkal). Az iratot ugyan nem hozták nyilvánosságra, de az amerikai média minden egyes zugában ismertették és kommentálták számos részletét.



Médiamonopóliumok – tovább terjeszkednének 1


Forrás: Ben Bagdikian, The Media Monopoly, 2000


Az ügyet az amerikai média iraki háborúban játszott szerepe teszi különösen aktuálissá. Emlékezhetünk, hogyan lett az amúgy objektívnek tekinthető, a nézettségi adatok alapján második CNN hírcsatorna (az első helyen a továbbra is a keményvonalas FOX áll) az amerikai kormány szócsöve a háborúban. A jelenleginél koncentráltabb piac pedig valószínűleg tovább rontana a “sokszínűségen”, egyre több objektivitásra és változatosságra törekvő nézőnek kellene, mondjuk, a BBC-re kapcsolnia.

Korszerűtlen sokszínűség?


A három a kettő arányban republikánus többségű, Colin Powell külügyminiszter fia, Michael Powell vezette FCC-nek a médiacégeket terjeszkedési szándékaikban korlátozó szabályok eltörléséről, illetve jelentős enyhítéséről kell döntést hoznia június elejéig (a döntés egy hónappal való elhalasztását kérő demokrata tagokat leszavazták).


Az új szabályok – ellenzőik szerint – ellehetetlenítenék a média lokális és független, “hangjait”, tovább egyneműsítenék a szórakoztatást, cserébe a médiavállalkozásoknak adnának egyre nagyobb “szólásszabadságot”. A médiaóriások és többségében republikánus híveik ezzel szemben azt hangoztatják, hogy a XXI. században, az internet és az új technológiák korszakában már nincs értelme a régi tulajdonlási szabályok fenntartásának.

Többfrontos támadás 

A szűkösnek ítélt piaci limiteket egyébként már egy bírósági döntés is veszélyezteti: ez alkotmányellenesnek nyilvánította azt a szabályt, mely szerint a legnagyobb kábeltársaságok nem birtokolhatnak 30 százalékosnál nagyobb részt a kábel- és a műholdas televíziós piacon. 

A piac újrafelosztása?


A tervezet lehetővé tenné, hogy egy médiacég adott földrajzi területen egy televíziós csatorna mellett egy napilapot is birtokoljon. Lazítana azon a szabályon is, mely szerint egy műsorszóró állomás országos piaci részesedése nem haladhatja meg a 35 százalékot. További segítség a nagy médiavállalatoknak, hogy a tervezett enyhítés következtében egy médiacégnek országos szinten akár három televíziós csatornája is lehet.

A New York Times arról is beszámolt, hogy a Wall Street médiaügyi gurui már a jelentős fúziókkal és átrendeződésekkel kapcsolatban adnak tanácsot ügyfeleiknek. Sőt, a tervezet egyes bírálói szerint a piac már rég át van rendezve, legalábbis papíron. A cégek csupán a megfelelő szabályozási körülményekre várnak az üzletek beindításával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik