Belföld

Horvát aggályok a Barátság-Adria-összekapcsolás miatt

Horvátország szerint környezeti veszélyeket rejt a Barátság- és az Adria-olajvezeték közötti összeköttetés tervezete, és a horvát kormány ragaszkodni fog a legszigorúbb környezetvédelmi előírásokhoz, mielőtt megadja a végleges kezdési engedélyt - jelentette ki Bozo Kovacevic környezetvédelmi és területrendezési miniszter hétfőn.

A Magyarországon találkozó Barátság és Adria olajvezeték összekapcsolása hat ország közös tervezete, hogy az orosz olajmezőkről olajat lehessen szállítani az Adriai-tengeri Omisalj kikötőbe és onnan tovább más földközi-tengeri és távolabbi piacokra. Az adriai Omisalj kikötőjéből induló vezeték Sisaknál kettéágazik, egyik fele a szerbiai Pancsevónál ér véget, a másik ága pedig Százhalombattán, ahová a Barátság-vezeték egyik ága is tart.

Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország tavaly decemberben írta alá a megállapodást, de a tervezet alig lépett előre a horvátországi ponton, mert a tervezet a környezetvédők erőteljes tiltakozásába ütközött.

A tervezet gazdaságilag nagyon fontos, de sok környezeti kockázattal jár. Ha a tanulmány nem felel meg a horvát vezeték üzemeltetői által támasztott legszigorúbb előírásoknak, biztos, hogy új vizsgálatokat és intézkedéseket kérünk – mondta Kovacevic a Reuters hírügynökségnek.

Omisalj kikötőjét csak a tartályhajókon érkező olaj kirakodására építették, és újjá kellene építeni, berakodásra is alkalmassá téve. Ráadásul figyelembe kell venni az érzékeny parti mészkőtérséget Omisalj közelében, és ott vannak az Adriai-tenger biztonságával kapcsolatos aggodalmak is – mondta Kovacevic. Az Adriai-tenger, zárt tenger lévén, nagyon érzékeny bármilyen tartályhajó-balesetre. Az adriai olajszállítás már most is sokkal intenzívebb Imosalj kapacitásánál.

A hatástanulmány az Adriai-tenger partvidékén várható változásokról a következő hat hónapban készül el – mondta Kovacevic. Az Adriai-olajvezetéket üzemeltető horvát Janaf cég terve szerint 2004 közepén indulna az orosz olaj szállítása Omisaljba. Fokozatosan növelnék az exportmennyiséget, évi 5 millió tonnáról 15 millió tonnára, azaz napi 100 ezerről 300 ezer hordóra. A tranzitolaj kialkudott szállítási költsége 100 kilométerenként 64 dollárcent tonnánként.

Előtte a vezetéket, amelyet eredetileg egyirányú szállításra építettek az Adriai-tengertől Magyarországra és Szerbiába, mindkét irányban működőképessé kell tenni. A Janaf meglévő kapacitása évi 20 millió tonna, míg a tervezett kapacitás évi 35 millió tonna. Jelenleg azonban csak 6,1 millió tonna olajat szállít évente.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik