Belföld

Új Electro World – hisztériamarketing Budakalászon is

Reggel nyolckor nyitotta meg kapuit a harmadik magyarországi Electro World áruház. A tumultuózus jelenetekről, ingyenes akciókról ismert cég most Budakalászon vetette meg a lábát.

A FigyelőNet legfrissebb információi szerint az Electro World budakalászi áruházának megnyitásán óriási tömeg verődött össze. A sor a kordonon túl húzódott még kedden délben is. Elsősorban az akciós termékek, a televíziók, a mikrohullámú sütők és a lázmérők iránt volt nagy a kereslet – tudtuk meg az illetékesektől.


Az Electro World tavaly februárban jelent meg a magyar piacon. Budaörsi áruháznyitásakor olyan tömegjelentek zajlottak le, amelyek még a híres Gorenje-lázat is felülmúlták. A rendszerváltáskor emlékezetes módon a magyar határok dugultak be a külföldi akciók hatására. Tavaly viszont a brit Dixons Group érdekeltségébe tartozó Electro World azzal okozott felfordulást Budaörsön és a környező utakon, hogy az első vásárlóknak ingyenes akciót hirdetett.

Kisebb reklámköltség, nagyobb hírverés

Az utak eltorlaszolódtak, az áruház előtt és az épületen belül hatalmas tülekedés, tumultus keletkezett, amelyet azóta a szakemberek a hisztériamarketing címszó alá sorolnak be. Ez arra épít, hogy ingyenes akció révén (ami természetesen a beszerzési ár alatti eladást is jelenti) óriási tömeget vonzanak az áruházhoz. Az ilyenkor okozott pénzügyi veszteség bőven megéri a cégnek, hiszen olyan pótlólagos hírverést kap a megnyitó, amelyet máskülönben nem tudna elérni a médiában.

Nem véletlen, hogy a konkurens cégek azonnal ingyenes, illetve áron aluli eladásokba kezdtek, így például a Media Markt is, csupán azért, hogy megtartsák vevőiket, illetve piacaikat. Ugyanakkor utólagos számítások szerint az Electro World ötödakkora reklámköltségvetéssel dolgozott tavaly, mint a Media Markt.

A sietség visszaütött

Igaz, a korábbi, kissé túlzottan is gyors lebonyolítású akció némileg visszaütött az Electro Worldre: a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a fogyasztók megtévesztése miatt idén februárban kétmillió forintra bírságolta a céget. A vállalat ugyanis a vételár ellenében megrendelő vásárlókat nem tájékoztatta arról, hogy bizonytalan a szállítás időpontja, és ezzel megsértette a versenytörvényt. A GVH vásárlói panaszbejelentések után kezdett el vizsgálódni. A kifogások a társaság budaörsi áruházának megnyitása, 2002 februárja után jelentkeztek. Az alacsony bírság megállapításánál ugyanakkor a versenybírák figyelembe vették, hogy az elmúlt hónapokban a kereskedő igyekezett a panaszokat orvosolni.

Talán ezzel is magyarázható, hogy az Electro World második, soroksári áruházánál már kisebb fennakadások voltak, még délben is volt áru, vagyis az ingyenes akció rendezett körülmények között zajlott. A rendőrség is jobban felkészült a nyitásra, így a forgalmi dugó is kisebb volt, mint korábban Budaörsön.


Új Electro World – hisztériamarketing Budakalászon is 1

Az új budakalászi áruház

Ami a most nyíló budakalászi létesítményt illeti, kedd reggel nyolc órakor nyitott a harmadik Electro World áruház Magyarországon. (A normál nyitva tartás ugyanakkor hétfőtől szombatig 9 és 21 óra közötti, míg vasárnap 10-18 óráig várják a vásárlókat az áruházban.) A létesítmény eladótere 4000 négyzetméter, ellátását egy 1000 négyzetméteres raktár biztosítja. Az Electro World (eltérően a soroksári nyitástól, amikor mindkét meglévő áruházában árengedményeket hirdetett), most csak az új budakalászi létesítményében tart akciót.

Az Electro World tévéket, DVD-ket videókat, hi-fi-berendezéseket, autórádiókat, számítógépeket, mobiltelefonokat, háztartási gépeket, kamerákat árul és ezek tartozékait. Az új helyszín, Budakalász kiválasztásakor elsődleges szempont volt a megfelelő közlekedési infrastruktúra, az áruház megközelíthetősége Budapestről, Szentendréről, illetve a távolabbi városokból is.

 Hisztériamarketing

 A “hisztériamarketing” különleges BTL (below the line) marketing eszköz. Fő jellemzője az ár agresszív csökkentésének vagy nyeremény lehetőségének beharangozása, ami tömegeket indít arra, hogy egy adott pillanatban felkeressék a boltot vagy az internetes oldalt. Költséges, a profit terveket nagymértékben csökkenti, így leginkább egy jól beállt
piacra érkező új szereplő teszi meg azzal a céllal, hogy a márkanevének ismertségét rövid időszak alatt a már létező, jól meghonosult versenytárs
mellé felzárkóztassa.
Az Electro World esetében ez a marketingeszköz elérte a kívánt hatást: a konkurens Media Markt mellé “jó minőség és legkedvezőbb ár” imázzsal
vonult be a köztudatba – annak ellenére, hogy az árak közt nincs jelentős különbség.

Nagyobb tapasztalatok



„Az első két Electro World áruház megnyitása óta szerzett tapasztalatok alapján egyre nagyobb ismerettel rendelkezünk a hazai vásárlók igényeiről. Azt már biztosan állíthatjuk, hogy komoly az érdeklődés a magas színvonalú világmárkák, a vevőközpontú kiszolgálás és – természetesen – alacsony áraink iránt” – nyilatkozta Sebestyén Péter, az Electro World magyarországi cégvezetője.

Sebestyén szerint az új áruházba több mint ezren jelentkeztek munkatársnak. A többfordulós válogatás után végül száz embert választottak ki, többségük környékbeli kerületek, települések lakója.

Az Electro World magyarországi első embere szerint az első két áruházuk nyitásához hasonlóan nagy érdeklődésre számítottak kedden is. Mind állományban, mind árukészletben felkészültek, valamint megtettek minden szükséges óvintézkedést, így Sebestyén szerint nem lesznek fennakadások.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik