Belföld

A háború vesztesei – még a New York Times is

A nyereség csökkenését előrejelző figyelmeztetést adott ki a legnagyobb amerikai napilapkiadó. Az utazási és szállodai cégek is visszaesésre számítanak. Mindennek oka az iraki háború.

A világ egyik legtekintélyesebb napilapját kiadó New York Times Co. (NYT) arra figyelmezteti részvényeseit, hogy az elhúzódó iraki háború a hirdetési bevételek csökkenését vonhatja maga után – írja a Bloomberg hírügynökség. A NYT azt tapasztalta, hogy az utóbbi napokban csökkentek a reklámköltések, mivel a légitársaságok, a szállodák és más, utazáshoz-utaztatáshoz kapcsolódó cégek is visszafogják marketing-kiadásaikat.


Bizonytalan itthoni hatás

  

A magyarországi reklámpiac az egész gazdaság teljesítményétől függ mindenek előtt. Márpedig az iraki háború összgazdasági hatásait még nem lehet pontosan előrejelezni, nehéz lenne ezért megjósolni, hogy milyen befolyást gyakorolna a fegyveres konfliktus az itthoni reklámköltésekre – mondta a FigyelőNetnek Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára, aki a napokban vett részt az európai önszabályozó testületek tanácskozásán, és azt tapasztalta: a kontinens reklámcégei nem tartották annyira sürgetőnek a kérdést, hogy ezt az ügyet külön is megtárgyalják. Fazekas ugyanakkor nem zárta ki, hogy az amerikai és a brit reklámpiacot súlyosan érintheti a fegyveres konfliktus, hiszen ott valóban jelentősen befolyásolhatja a turizmust és a kapcsolódó iparágakat a fegyveres konfliktusok kitörése. Így pedig közvetve a reklámköltések is visszaeshetnek egyes ágazatokban. 

Tizenkilenc lapot jelentet meg


Annak ellenére volt kénytelen ezt bejelenteni a NYT, hogy a cég tiszta nyeresége részvényenként 42 centről 45 centre emelkedett az utolsó negyedévben. Egy évvel ezelőtt részvényenként mindössze 35 cent volt a profitja a The New York Times-t, a Boston Globe-ot és az International Herald Tribune-t egyaránt kiadó vállalatnak.


A New York Times Co. összesen 19 újságot publikál. Nyolc televíziós állomást és két rádióprogramot működtet. Mindezekhez több mint 40 internetes site csatlakozik.

A NYT szóvivője, Catherine Mathis elmondta, hogy a cég a Szaddám Huszein elleni hadműveletek kezdetétől fogva tapasztalt bevételcsökkenést. A visszaesés mértékéről nem kívánt nyilatkozni.


Bush sem tudja, mikor lesz vége


A vállalati szférát a Bloomberg szerint elsősorban az idegesíti, hogy George W. Bush amerikai elnök még a katonai műveletek hozzávetőleges befejezési időpontját sem tudja megjósolni. Csak annyit mondott, hogy addig harcolnak Irakban, “amíg nem nyernek”.

A Bloomberg által idézett elemzők szerint az idei második fél évben amúgy sem lehetett volna kiugróan jó eredményekre számítani a reklámcégek és kiadók teljesítményében. De az elhúzódó háború végképp tönkreteheti a kilátásokat (és az eredményeket is).


Egy év alatt 8 százalékkal esett a NYT


A profit warning hatására a New York Times részvényei 58 centtel, 44,22 dollárra estek a tőzsdén. A NYT az elmúlt évben 7,6 százalékot veszített értékéből.



A háború vesztesei – még a New York Times is 1


A New York Times Co. nem az egyetlen cég, amelyet negatívan érint az iraki háború. A világ legnagyobb szállodalánca, a Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc. hétfőn visszavonta éves előrejelzéseit, a fegyveres konfliktus kirobbanása miatt. A Hilton Hotels Corp., a harmadik legnagyobb amerikai hotellánc pedig lefelé módosította profitkilátásait az első negyedévre és a 2003. év egészére nézve egyaránt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik