Belföld

A gyümölcslevek felé kacsingatnak a kólás cégek

A magyar és európai gyümölcslépiac szereplői között nagy átalakulás várható a következő években. A két nagy, szénsavas üdítőkben utazó kólacég ugyanis a nagyobb fejlődés előtt álló gyümölcslépiac felé kacsingat. Az EU-csatlakozás után ez okozhatja Magyarországon is a legnagyobb átalakulást. Itthon tavaly számottevően megnövekedett az igényesebb termékek – dzsúszok, nektárok – iránti kereslet.

Tavaly jó évet zártak a hazai gyümölcslégyártók, mivel nyolc százalékkal több italt tudtak eladni a magyar piacon, mint egy évvel korábban – írja a Magyar Hírlap. A hazai egy főre jutó 35 literes évenkénti fogyasztás önmagában alig kevesebb, mint például a német 40 liter, csakhogy itthon több mint 63 százalékban az alacsony – 0–25 százalék – gyümölcstartalmú ital fogy, míg tőlünk nyugatabbra a nektárok és a 100 százalékos dzsúszok. Ezért a szakértők úgy látják, hogy van mit keresni még az egyébként gyártókkal, márkákkal bőven ellátott hazai piacon. Ezt a lyukat akarják valószínűleg kihasználni az eddig szénsavas üdítőkben utazó világcégek is. Már megjelentek márkáikkal – a Pepsi a cseh gyártású Toma, a Coca az egyszer már bevezetett Cappy termékével –, s a jövőben bizton számíthatunk markáns jelenlétükkel – mondta tegnapi tájékoztatóján Fazekas Endre, a hazai piac 24-25 százalékát ellenőrző, s ezzel piacvezető Sió-Eckes Kft. ügyvezető igazgatója.

Az európai uniós csatlakozás után inkább a szomszédos Ausztriából érkezhet import gyümölcslé a magyar piacra, mivel e termék a nagyobb szállítási költséget nem viseli el.

Fazekas szerint az uniós piacnyitás azt is jelentheti, hogy a most német, francia tulajdonosok leányvállalatként működő hazai cégek regionális központ szerepet is betölthetnek.
A gyümölcslé-forgalmazásban az utóbbi néhány évben felfutást okozott, hogy a hagyományos dobozos kiszerelés mellett megjelent a félliteres műanyag PET-palack, s ma már a piac 24,6 százalékát az ebbe csomagolt termékek teszik ki. Az üveges gyümölcslevek nem hoztak nagy áttörést, 1 százalékos részesedésük alig növekszik évek óta.

Fazekas szerint a következő évek csomagolását, s ezzel bizonyos termékek terjedését nagyban befolyásolják a környezetvédelmi intézkedések. Manapság éppen az egyutas (eldobható) termékekre kirótt díj okoz fejtörést, aminek a német példák alapján várhatóan az lesz a következménye, hogy az ilyen palackok eltűnnek a forgalomból. Ez nem is annyira a gyümölcsléipar számára, hanem az ásványvíz-forgalmazó cégek számára okoz majd alig megoldható gondot.

A Sió-Eckes tavaly négyszázalékos mennyiségi növekedés mellett 90 millió liter gyümölcslevet adott el itthon, 12 milliárdot meghaladó árbevételt produkálva. A 2002-ben 1,2 milliárdos beruházást végrehajtó, s az idén négyszázalékos áremelést tervező cég ügyvezető igazgatója szerint a hazai gyártóknak – az öt legnagyobb cég adja a termelés csaknem 70 százalékát – a multinacionális kólás cégek nyomulása mellett az élelmiszerláncok kereskedelmi márkás termékei okozhatnak problémát. E termékek aránya a gyümölcslépiacon mára meghaladta a 20 százalékot.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik