Belföld

Meghalt az alapító – mi lesz a Lagardere csoporttal?

admin
admin

2003. 03. 17. 15:34

Elhunyt a francia ipar legendája, Jean-Luc Lagardere. Bizonytalan jövő vár az általa alapított cégcsoportra, az európai hadiipar egyik bázisára és a világ legnagyobb magazinkiadójára.

Március 14-én, életének hetvenötödik esztendejében elhunyt a francia iparbáró, Jean-Luc Lagardere. Az általa alapított vállalatbirodalom

Jean-Luc Lagardere

irányítása most két társ-vezérigazgatóra, Arnaud Lagardere-re (az elhunyt Jean-Luc fiára) és Philippe Camus-re vár. Az ő feladatuk azonban nemcsak az ügyek továbbvitele, hanem a konszern gyökeres átalakítása is – vélekedik a párizsi Le Monde.

Új stratégiát kell felvázolniuk a cég első embereinek, újra kell definiálniuk az alapító halála után az eredeti célokat. Az átalakítás a Lagardere csoport mindkét fő divízióját érintheti az elemzők szerint. Az egyik az európai hadiipar jövőjét befolyásolhatja, a másik a francia médiapiacot rengetheti meg.

Az EADS 

A cég irányítása alatt tartja tehát az európai polgári és hadiipari repülőgépgyártást, de ezt természetesen nem kizárólag a Lagardere révén teszi. Az EADS-ben érdekelt a DaimlerChrysler konszern is. Ez utóbbi a Dasa nevű leányvállalatát olvasztotta össze a francia Matra és Aerospatiale cégekkel, továbbá a spanyol Casával. Az EADS nemcsak Airbus-t gyárt, hanem harci repülőgépeket, helikoptereket, rakétákat, műholdakat és kommunikációs berendezéseket is.  

Rakétaüzemtől az Airbusig

Ahhoz azonban, hogy megérthessük, miért játszott a huszadik század utolsó harmadában a francia és az európai gazdasági életben egyaránt olyan fontos szerepet a Lagardere csoport, vissza kell tekintenünk a cégbirodalom kialakulására. Lagardere 1962-ben vette át egy kisebb rakétagyártó, a Matra cég irányítását. Nem csupán mérnöki végzettsége, szakértelme, hanem kiemelkedő üzleti képessége segítette hozzá ahhoz, hogy 2002-re 13,2 milliárd eurós forgalmú vállalatot építsen ki.

A cég piaci kapitalizációja (értéke) 4,5 milliárd eurót tesz ki. És ebben még nincs persze benne az a “leányvállalat”, amelyet EADS-nek hívnak, s amely az európai hadiipar legnagyobb szereplője, a Boeing után a világ második legnagyobb katonai repülőgépgyártója, a polgári repülésben pedig az Airbusok gyártásáról ismert. (Az EADS az Airbus-gyártás 80 százalékát kontrollálja, a maradék húsz százalék a britek kezében van.)

A 4,34 milliárd eurós árbevételű EADS-ben a Lagardere csoport 15,1 százalékot birtokol. Az EADS részvényei ugyanakkor a mélyponton vannak jelenleg, mint arról a múlt héten a FigyelőNeten is beszámoltunk.

A világ legnagyobb magazinkiadója is a Lagardere-é

A Lagardere csoport időközben persze számos divízióval bővült. A fegyvergyártáson át az oktatásig, az autóipartól a közlekedés-szállításig, a telekomtól a tévébizniszig sok mindennel foglalkozott a konglomerátum. Persze mind a mai napig két pillére maradt a cégbirodalomnak: a hadiipar és a kommunikáció.

A Lagardere Media tulajdonosi struktúrája szintén kacifántos. Ez a divízió kétszer akkora forgalmat bonyolít le, mint a hadiipari részleg, mégis sokszor háttérbe szorul a védelmi iparágban zajló bonyolult folyamatok miatt. A Lagardere Media árbevétele 8,1 milliárd euró, és nem mellesleg a világ legnagyobb magazinkiadója. Különböző leányvállalatok és érdekeltségek útján 222 lapcím tartozik e divízióhoz, köztük olyanok, mint a Paris-Match, a Le Journal du dimanche és az Elle. A francia könyvkiadók közül a Fayard, a Grasset és a Stock tartozik a csoporthoz, de komoly terjesztési hálózatai is vannak a Relay és a Virgin Stores révén.

Kivonulás az autóiparból 

A Népszabadság szerint a Lagardere csoport a Renault Avantime luxusegyterű kudarca nyomán, nem sokkal az alapító halála előtt mondott búcsút az autóiparnak. A Lagardere legnagyobb sikere ezen a területen a Renault Espace volt: az 1984-ben piacra dobott, s több mint tízmillió példányban gyártott modell másfél évtizeddel megelőzte az egyterű járművek divatját.  

Kritikus pillanatok

A cégbirodalom alapítójának halála a vállalatkonglomerátum szempontjából kritikus időpontban következett be – írja a Le Monde, és nemcsak az EADS helyzetére céloz. Éppen most visszakozik ugyanis a konszern az autógyártásból, miközben várja az Európai Unió versenyhivatalának döntését Brüsszelből. A várakozás nem véletlen: a Lagardere nemrég állapodott meg a súlyos gondoktól terhelt Vivendivel arról, hogy átveszi a Vivendi Universal Publishing kiadói csoportjának európai részlegét. E tavaly októberben kialkudott fúziót kell jóváhagynia a brüsszeli bizottságnak. Ha sikerülne az ügylet, a világ kiadóvállalatai között az ötödik helyre lépne előre a Lagardere.

Ugyanakkor elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a Lagardere élén régóta készítették elő a váltást: a csoport napi irányítását már régóta, 1992-től egy különleges társaság, a Lagardere SCA vette át. E cég vezetése egyrészt az alapító, Jean-Luc kezében volt, másrészt egy másik társaság szólhatott bele a döntésekbe, amelyet Arco névre kereszteltek, és amelyben a másik Lagardere, Arnaud volt benne Philippe Camus-vel egyetemben. A két utóbbi egymás között is felosztotta a feladatokat. Arnaud Lagardere a médiáért volt felelős, Camus pedig az EADS-ért.

A Lagardere család többi tagja, illetve a menedzsment is benne van ugyan a holdingban, de cégük, a Lagardere Capital & Management csak 5,26 százalékkal tulajdonos a Lagardere SCA holdingvállalatban. Így napi szinten a cég irányítása nem kerülhet veszélybe – elemzők szerint. Hosszabb távon azonban kérdéses lehet, hogy Arnaud össze tudja-e tartani a vállalatbirodalmat – írja a Le Monde.

A fiú ugyanis állítólag kissé más irányultságú, mint az elhunyt édesapa. Arnaud jobban érdeklődik az ipar és a telekommunikáció iránt. És főleg ez utóbbi felé kormányozná a cégbirodalom hajóját. Előbb vagy utóbb tisztán médiavállalat lesz a Lagardere-ből – nyilvánította ki Arnaud még 2002 decemberében, tehát nem tisztán találgatásokról van szó. Ugyanakkor Arnaud azt is hozzátette, hogy terveit nem azonnal akarja megvalósítani.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.