Belföld

Meghalt az alapító – mi lesz a Lagardere csoporttal?

admin

2003. 03. 17. 15:34

Elhunyt a francia ipar legendája, Jean-Luc Lagardere. Bizonytalan jövő vár az általa alapított cégcsoportra, az európai hadiipar egyik bázisára és a világ legnagyobb magazinkiadójára.

Március 14-én, életének hetvenötödik esztendejében elhunyt a francia iparbáró, Jean-Luc Lagardere. Az általa alapított vállalatbirodalom

Jean-Luc Lagardere

irányítása most két társ-vezérigazgatóra, Arnaud Lagardere-re (az elhunyt Jean-Luc fiára) és Philippe Camus-re vár. Az ő feladatuk azonban nemcsak az ügyek továbbvitele, hanem a konszern gyökeres átalakítása is – vélekedik a párizsi Le Monde.

Új stratégiát kell felvázolniuk a cég első embereinek, újra kell definiálniuk az alapító halála után az eredeti célokat. Az átalakítás a Lagardere csoport mindkét fő divízióját érintheti az elemzők szerint. Az egyik az európai hadiipar jövőjét befolyásolhatja, a másik a francia médiapiacot rengetheti meg.

Az EADS 

A cég irányítása alatt tartja tehát az európai polgári és hadiipari repülőgépgyártást, de ezt természetesen nem kizárólag a Lagardere révén teszi. Az EADS-ben érdekelt a DaimlerChrysler konszern is. Ez utóbbi a Dasa nevű leányvállalatát olvasztotta össze a francia Matra és Aerospatiale cégekkel, továbbá a spanyol Casával. Az EADS nemcsak Airbus-t gyárt, hanem harci repülőgépeket, helikoptereket, rakétákat, műholdakat és kommunikációs berendezéseket is.  

Rakétaüzemtől az Airbusig

Ahhoz azonban, hogy megérthessük, miért játszott a huszadik század utolsó harmadában a francia és az európai gazdasági életben egyaránt olyan fontos szerepet a Lagardere csoport, vissza kell tekintenünk a cégbirodalom kialakulására. Lagardere 1962-ben vette át egy kisebb rakétagyártó, a Matra cég irányítását. Nem csupán mérnöki végzettsége, szakértelme, hanem kiemelkedő üzleti képessége segítette hozzá ahhoz, hogy 2002-re 13,2 milliárd eurós forgalmú vállalatot építsen ki.

A cég piaci kapitalizációja (értéke) 4,5 milliárd eurót tesz ki. És ebben még nincs persze benne az a “leányvállalat”, amelyet EADS-nek hívnak, s amely az európai hadiipar legnagyobb szereplője, a Boeing után a világ második legnagyobb katonai repülőgépgyártója, a polgári repülésben pedig az Airbusok gyártásáról ismert. (Az EADS az Airbus-gyártás 80 százalékát kontrollálja, a maradék húsz százalék a britek kezében van.)

A 4,34 milliárd eurós árbevételű EADS-ben a Lagardere csoport 15,1 százalékot birtokol. Az EADS részvényei ugyanakkor a mélyponton vannak jelenleg, mint arról a múlt héten a FigyelőNeten is beszámoltunk.

A világ legnagyobb magazinkiadója is a Lagardere-é

A Lagardere csoport időközben persze számos divízióval bővült. A fegyvergyártáson át az oktatásig, az autóipartól a közlekedés-szállításig, a telekomtól a tévébizniszig sok mindennel foglalkozott a konglomerátum. Persze mind a mai napig két pillére maradt a cégbirodalomnak: a hadiipar és a kommunikáció.

A Lagardere Media tulajdonosi struktúrája szintén kacifántos. Ez a divízió kétszer akkora forgalmat bonyolít le, mint a hadiipari részleg, mégis sokszor háttérbe szorul a védelmi iparágban zajló bonyolult folyamatok miatt. A Lagardere Media árbevétele 8,1 milliárd euró, és nem mellesleg a világ legnagyobb magazinkiadója. Különböző leányvállalatok és érdekeltségek útján 222 lapcím tartozik e divízióhoz, köztük olyanok, mint a Paris-Match, a Le Journal du dimanche és az Elle. A francia könyvkiadók közül a Fayard, a Grasset és a Stock tartozik a csoporthoz, de komoly terjesztési hálózatai is vannak a Relay és a Virgin Stores révén.

Kivonulás az autóiparból 

A Népszabadság szerint a Lagardere csoport a Renault Avantime luxusegyterű kudarca nyomán, nem sokkal az alapító halála előtt mondott búcsút az autóiparnak. A Lagardere legnagyobb sikere ezen a területen a Renault Espace volt: az 1984-ben piacra dobott, s több mint tízmillió példányban gyártott modell másfél évtizeddel megelőzte az egyterű járművek divatját.  

Kritikus pillanatok

A cégbirodalom alapítójának halála a vállalatkonglomerátum szempontjából kritikus időpontban következett be – írja a Le Monde, és nemcsak az EADS helyzetére céloz. Éppen most visszakozik ugyanis a konszern az autógyártásból, miközben várja az Európai Unió versenyhivatalának döntését Brüsszelből. A várakozás nem véletlen: a Lagardere nemrég állapodott meg a súlyos gondoktól terhelt Vivendivel arról, hogy átveszi a Vivendi Universal Publishing kiadói csoportjának európai részlegét. E tavaly októberben kialkudott fúziót kell jóváhagynia a brüsszeli bizottságnak. Ha sikerülne az ügylet, a világ kiadóvállalatai között az ötödik helyre lépne előre a Lagardere.

Ugyanakkor elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a Lagardere élén régóta készítették elő a váltást: a csoport napi irányítását már régóta, 1992-től egy különleges társaság, a Lagardere SCA vette át. E cég vezetése egyrészt az alapító, Jean-Luc kezében volt, másrészt egy másik társaság szólhatott bele a döntésekbe, amelyet Arco névre kereszteltek, és amelyben a másik Lagardere, Arnaud volt benne Philippe Camus-vel egyetemben. A két utóbbi egymás között is felosztotta a feladatokat. Arnaud Lagardere a médiáért volt felelős, Camus pedig az EADS-ért.

A Lagardere család többi tagja, illetve a menedzsment is benne van ugyan a holdingban, de cégük, a Lagardere Capital & Management csak 5,26 százalékkal tulajdonos a Lagardere SCA holdingvállalatban. Így napi szinten a cég irányítása nem kerülhet veszélybe – elemzők szerint. Hosszabb távon azonban kérdéses lehet, hogy Arnaud össze tudja-e tartani a vállalatbirodalmat – írja a Le Monde.

A fiú ugyanis állítólag kissé más irányultságú, mint az elhunyt édesapa. Arnaud jobban érdeklődik az ipar és a telekommunikáció iránt. És főleg ez utóbbi felé kormányozná a cégbirodalom hajóját. Előbb vagy utóbb tisztán médiavállalat lesz a Lagardere-ből – nyilvánította ki Arnaud még 2002 decemberében, tehát nem tisztán találgatásokról van szó. Ugyanakkor Arnaud azt is hozzátette, hogy terveit nem azonnal akarja megvalósítani.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Budapest, 2016. március 2.
Palich Etelka, a Miniszterelnökség területi közigazgatás irányításáért felelős helyettes államtitkára beszédet mond a fogyatékossággal élő felsőoktatási hallgatók közigazgatási ösztöndíjprogramja őszi szemeszterének záró-, illetve tavaszi szemeszterének nyitórendezvényén és oklevélátadóján a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal Csekonics-termében 2016. március 2-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.