Belföld

EADS – bajban az európai hadiipari szuperkonszern

Veszteséges volt tavaly a legnagyobb európai hadiipari cég. A francia-német irányítású vállalat idén még az amerikai piacokért is aggódhat.

Az EADS (European Aeronautic Defense and Space Company) európai hadiipari konszern a globális piac második legnagyobb szereplője az amerikai
EADS – bajban az európai hadiipari szuperkonszern 1

Boeing után. Most bejelentette, hogy 2002-ben 299 millió eurós veszteséget halmozott fel. Ez drasztikus romlás az egy évvel azelőtti pozitív eredményhez képest, amikor 1,4 milliárd eurós nyereséget mutatott ki a bonyolult nevű cég.


A veszteség elsősorban az űrtechnológiai divízió miatt következett be, minthogy az ott képződő veszteségekre céltartalékot kellett képeznie a vállalatnak. Az űriparban különösen a műholdak fellövésével, pályára állításával kapcsolatos tevékenység volt eredménytelen.


A Boeing a kertek alatt 

A B AE érdekes helyzetben van: nemrégiben érkezett a hír arról, hogy a Boeing szemet vetett a brit cégre, és így különös állapot alakulna ki a polgári és harcászati repülés területén a globális piacon. A Boeing ugyanis közvetve tulajdonos lehetne legnagyobb riválisában, az Airbusban. A versenyhatóságok azonban nyilvánvalóan elutasítanák az effajta összefonódást. 


A távközlési dekonjunktúra sújtotta



A rossz profitmutatók miatt az EADS máris bejelentette, hogy 1700 munkahelyet megszüntetnek a társaságnál. Ez különösen azért súlyos hír, minthogy korábban már 1600 dolgozó elbocsátását amúgy is meghirdette a cég – írja a The New York Times.

Az EADS problémáinak legfőbb oka az, hogy a távközlési cégek világszerte visszafogták költekezésüket. A pénzkímélő menedzsmentek elsőként természetesen a drága műholdas projekteket mondták le. Ennek következtében az EADS szatellitgyártó részlege, az Astrium megrendelései visszaestek. Az Astrium az EADS-en belül az Espace divízióhoz tartozik. Az Espace másik leányvállalata (igaz, csak 25 százalékban) az Arianespace, a világ legnagyobb olyan vállalkozása, amely telekommunikációs műholdakat állít Föld körüli pályára.


EADS – bajban az európai hadiipari szuperkonszern 2

Aggódnak Amerika miatt is

Franciaország 15 százalékot birtokol az EADS-ben, míg a német DaimlerChrysler részesedése 30 százalékos. A szintén francia Lagardere csoport tulajdona 15 százalékos. A The New York Times szerint az EADS menedzserei aggódnak amiatt is, hogy megromlani látszanak a kapcsolatok az Egyesült Államok és Európa között. A francia és német közös fellépés az Egyesült Államok iraki politikájával szemben komoly félelmeket gerjesztett a hadiipari cég felső vezetésében. Minimálisra csökkenhet ugyanis az esélyük arra, hogy az USA-ban bármilyen projekten sikert érjenek el, bármilyen megrendelést kaphassanak a washingtoni kormányzattól.


EADS – bajban az európai hadiipari szuperkonszern 3


Mindeközben az EADS árbevétele három százalékkal csökkent 2002-ben. A cég forgalma 29,9 milliárd eurót tett ki, vagyis éppen harmincmilliárd alá csúszott. A cég társvezérigazgatói, Philippe Camus és Rainer Hertrich közleményben jelentették be, hogy 2003-ban az üzleti klíma még rosszabbra fordulásával számolnak. Ugyanakkor figyelmeztetnek a piac óriási bizonytalanságaira is, ami a befektetőket aligha töltötte el bizalommal a kétközpontú, párizsi és müncheni székhelyű cég iránt.


A Le Monde a jövőről 

A Le Monde arról számolt be, hogy komoly átalakítások várhatók a társaságnál, amely 2004-re tervezi a nyereségesség helyreállítását. Az átalakítás legfőképpen az Astrium nevű műholdgyártó céget érinti majd, amely jelenleg 10 500 alkalmazottat foglalkoztat, és tavaly 268 millió eurós veszteséget termelt.  


Az Airbus sem biztos befektetés?



Ugyancsak problémákkal küszködik az EADS polgári repüléssel foglalkozó részlege. Az EADS 80 százalékos tulajdonosa az Airbusnak, amely a repülésben tapasztalható válság miatt csökkenő megrendelésekre számíthat. (A polgári repülési szektort a szeptember 11-ei merénylet okozta visszaesés jellemzi mind a mai napig.)

Az EADS bejelentése szerint idén háromszáz Airbus-t fognak eladni, ez stagnálást jelent a tavalyi 303 értékesített géphez képest. Mike Turner, az Airbus kisebbségi tulajdonosa, a brit BAE Systems vezérigazgatója szerint viszont lehet, hogy még ezt a számot is lefelé kell módosítani, és csak 280-at tudnak eladni az európai utasszállító repülőgépből.


EADS – bajban az európai hadiipari szuperkonszern 4


Mindezen hírek hatására az EADS részvényei 7 százalékot veszítettek értékükből a tőzsdén. Ezzel minden idők legalacsonyabb kurzusát érte el, mindössze 6,50 euróért kereskedtek az EADS-papírokkal. Január óta a cég elveszítette piaci kapitalizációjának kétharmadát.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik