Belföld

Kóródi Mária levele

A visszaváltható ásványvizes üvegek védelme érdekében Kóródi Mária, környezetvédelmi és vízügyi miniszter levélben fordul az élelmiszer-áruházakat üzemeltető Kaiser"s Holding Kft.-hez, hogy fontolja meg a Kékkúti Ásványvíz Rt. egyliteres termékének törlését a választékból és továbbra is forgalmazza azt.

Kóródi Mária levelében kifejtette, hogy a gazdasági élet valamennyi szereplőjének, így az üdítőital forgalmazóknak is felelőssége, hogy a hulladékmennyiség csökkentése érdekében az újrahasznosítható, visszaváltható csomagolást preferálják – derül ki a közleményből. Berki Ernő, a Kaiser’s Holding Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Kaiser,s azért döntött a visszaváltható üveges ásványvíz forgalmazásának megszüntetése mellett, mert a február közepén végrehajtott mintegy 20 százalékos termelőiár-emelést a cég megítélése szerint nem lehetne a termék fogyasztói árában érvényesíteni. A szóban forgó egyliteres kiszerelésű termék csekély részesedést képvisel a Kaiser’s éves 40 milliárd forintos forgalmából, tavalyi forgalma nem érte el az 1 millió forintot.  Az ügyvezető kifejtette, hogy ilyen körülmények között nem biztosított a termék gazdaságos forgalmazása, ám ha ebben a helyzetben változás áll be, úgy a cég hajlandó felülvizsgálni a döntést. Hozzátette, hogy véleménye szerint a környezetvédelmi miniszternek a termelő felé kellene javaslatot tennie a visszaváltható üveges ásványvíz gazdaságos előállításával és forgalmazásával kapcsolatban.


A Kékkúti Ásványvíz Rt.-től származó információk szerint a cég az idén a tavalyihoz hasonlóan mintegy félmillió üveggel gyárt a kérdéses betétdíjas termékből, amelyek döntő része gasztronómiai forgalomba kerül. Ezt az ásványvizet kiskereskedelmi forgalomba csak a Kaiser,s vezette be. Az rt. különböző visszaváltható kiszerelésű termékekből összesen több millió palackkal gyárt évente. Fehér Tibor, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács elnöke szerint Kóródi Mária felvetése minden szakmai alapot nélkülöz. Az elnök az MTI-nek cáfolta, hogy eltűnt volna a magyar piacról a betétdíjas ásványvíz.


A terméktanács adatai szerint a kiskereskedelmi forgalomban 25 százalékos a betétdíjas termékek részaránya, a gasztronómiai forgalomban pedig minden második ásványvíz visszaváltható kiszerelésű. Fehér Tibor megjegyezte, hogy 5-10 évvel ezelőtt valóban fordított részarányt képviseltek az eldobható termékek és a visszaválthatók aránya, de az Európai Unió legtöbb tagállamához hasonlóan változott a piac.Szólt arról, hogy Franciaországban szinte nem is ismertek a betétdíjas termékek, Németországban viszont az átlagosnál magasabb az arányuk. A környezetvédelmi tárca közleményében tájékoztat arról is, hogy jelenleg készül a minisztériumban a betét- és letéti díjakról szóló kormányrendeletet, amely a remények szerint megfelelő keretet teremt az újratölthető csomagolások piaci helyzetének megerősítésére. A rendelet várhatóan az év második felében lép életbe – áll a közleményben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik