Belföld

Metró: Demszky kiszáll, az MSZP csodálkozik

Építse meg a kormány a 4-es metrót - ezzel az ajánlattal állt elő Demszky Gábor főpolgármester. Az MSZP budapesti elnöke szerint a főpolgármesternek már rég el kellett volna juttatnia a 4-es metró finanszírozásáról szóló javaslatot a kormányhoz.

 Felelőtlenség elkölteni a pénzt

Az MSZP budapesti szervezetének szombaton újjáválasztott elnöke, Mandur László a főpolgármesteri bejelentés kapcsán tudatta: Medgyessy Péter nem leveleket vár, hanem szakmailag kidolgozott javaslatot igényel a metrófinanszírozásról, ez azonban hetek óta késik. Szerinte nagy felelőtlenség lenne, ha a fővárosi önkormányzat által a metróépítésre elkülönített 30 milliárd forint körüli összeget mindaddig másra költenék, amíg a kormánnyal nem kötik meg a metró új finanszírozási szerződését. 

A főpolgármester a hírek szerint a héten tárgyalni szeretett volna a metróról a levelek címzettjeivel, ám várnia kell – írja a Magyar Hírlap. A főváros nem venne részt ugyanis a 4-es metró építésében. A mintegy 300 milliárdos beruházás összes költségét a kormányra hárítaná. Legalábbis Demszky Gábor főpolgármester szerint, aki ezzel kapcsolatban levélben kereste meg Medgyessy Péter miniszterelnököt, László Csaba pénzügy- és Csillag István gazdasági minisztert. A főpolgármester napokon belül tárgyalóasztalhoz szeretne ülni a kormányfővel és az érintett kormánytagokkal. Erről Bőhm András tájékoztatta a napilapot. Az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője szerint ezért is szerepel a fővárosi költségvetési tervben egy olyan javaslat, miszerint más közlekedési célokra költenék el azt a pénzt, amelyet az önkormányzat eredetileg a 4-es metró építésére tett félre.

A korábbi, még az Orbán-kormány által felmondott, 1998-as szerződés szerint a főváros a költségek 40 százalékát állta volna a kormány 60 százalékával szemben.

Azóta azonban új helyzet állt elő: olyan hitelajánlatot adott az Európai Beruházási Bank Rt. a metróra, hogy a fővárosi önkormányzatnak nem kell megelőlegeznie a források egy részét – mondta Bőhm András. Az EIB még decemberben adott támogatási ajánlata szerint a bank a metróberuházáshoz 875 millió euró hitellel járul hozzá, 25 éves futamidővel.

Az SZDSZ frakcióvezetője megjegyezte, ez a beruházás nem ugyanaz, amiről a Horn-kormánnyal állapodott meg a főváros. A Medgyessy-kabinet a korábbi tervnél lényegesen hoszszabb, egészen a Bosnyák térig járó metró építéséről tárgyalt az önkormányzattal. Bőhm András közölte: a fővárosnak nincs lehetősége metróépítésre.

Az SZDSZ koalíciós partnere nem tudott a főpolgármester leveléről, s a metrófinanszírozási javaslatról. Az MSZP fővárosi frakcióvezetője szerint “úgy lett volna korrekt, ha a főpolgármester koalíciós javaslattal állt volna elő”. Gy. Németh Erzsébet úgy véli, hogy a fővárosi önkormányzatnak is ki kell vennie a részét a metróépítés költségeiből.

A kormányszóvivő “kedves levélnek” minősítette a megkeresést. Gál J. Zoltán azt mondta: a kormány dolgozik a 4-es metró törvényi előkészítésén, meg fogja tenni javaslatait, és kész egyeztetni a közgyűléssel. A Pénzügyminisztériumban még nem foglalkoztak érdemben a levéllel, mert László Csaba a héten szabadságon van – közölte a tárca szóvivője. A minisztérium nyitott a tárgyalásokra, erre azonban valószínűleg várni kell, László Csabának a teljes jövő hete be van táblázva – mondta Máté Dániel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik