Belföld

Felszámolják a Betonútépítőt

A Népszabadság információi szerint a Fővárosi Bíróság elrendelte az egykori Betonútépítő Rt. felszámolását. Az ország valaha legnagyobb útépítő cége 1998 előtt csaknem valamennyi autópálya-beruházásban részt vett. A vállalat magyar tulajdonosi háttere ellenére az Orbán-kormány idején nem kapott munkát, csődöt jelentett, vagyona, piaca és szakemberei fokozatosan a konkurens Betonút Rt.-hez vándoroltak. Az adósság viszont megmaradt.

A napokban közzétették, hogy január közepén jogerőre emelkedett a Betonútépítő Rt. – új nevén Út- és Pályaépítő Rt. – felszámolását elrendelő bírósági döntés. Ezzel gyakorlatilag pont került Magyarország egykor legnagyobb mélyépítő vállalatának több évtizedes történetére. A Betonútépítő felszámolását már 2000 végén kérték a cég hitelezői, miután világossá vált: a vállalat nem kap munkát az Orbán-kormány által meghirdetett autópálya-építésekben. A felszámolást később a cég vezetőinek sikerült megakadályozniuk, miután egyezséget kötöttek a hitelezők többségével. A Betonútépítő azonban nem kerülhette el a neki szánt sorsot: a csődegyezség néhány hitelező fellebbezése miatt nem emelkedhetett jogerőre, így a cég nemcsak az országos, de a fővárosi beruházásokban sem kaphatott szerepet, közbeszerzésen ugyanis így nem indulhatott.

A Betonútépítő és állami vállalatként működő elődje korábban gyakorlatilag az összes, Magyarországon indított autópálya-fejlesztésben részt vett. Jogelődje építette az M7-es autópályát, ahogy fővállalkozója volt a cég az M3-as Füzesabonyig tartó – az 1998-as választások előtt indult, de utána elkészült – fejlesztésének is. Időközben a privatizáció során olasz kézbe került cég tulajdonosa csődbe ment, és a társaságot magyar befektetők vették meg.

A Betonútépítő az 1998-as választásokat követően annak ellenére nem kaphatott munkát az Orbán-kormány útberuházásaiban, hogy magyar kézben volt, és kapacitásait tekintve a legnagyobb cégnek számított akkor ezen a piacon. A főrészvényes – miután évekig sikertelenül kísérletezett a vállalat talpra állításával – végül a 2002-es választások előtt vált meg részesedésétől: a Betonútépítőt a Betonút Rt., az Orbán-kormány idején zajló sztrádaépítések egyik fővállalkozója, a Vegyépszer konzorciumi társcége vonta érdekkörébe – megszabadulva ezzel az egyik legnagyobb potenciális konkurenstől.

A milliárdos adósságot felhalmozott Betonútépítő vagyona, szakemberei és piaca fokozatosan a konkurenshez vándorolt. A megmaradt csontvázé maradt az adósság, amelyet nem tudott kifizetni, így sorsa elkerülhetetlenül a felszámolás lett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik