Belföld

Kamerás telefonok – lehet egy fényképpel több?

A digitális kamerás mobiltelefonokra leginkább az ázsiaiak zizzentek rá, nálunk egyelőre visszafogott az érdeklődés, főleg a tinédzser mobilosok vonzódnak hozzá.

Míg nálunk egyelőre kicsi a beépített digitális kamerával felszerelt mobiltelefonok tulajdonosainak tábora, a Távol-Keleten bizonyos helyzetekben már használatuk korlátozásán törik fejüket az illetékesek. Hongkongban például olyannyira elterjedtté váltak a kamerás telefonok, hogy az edzőterem-tulajdonosok vendégeik érdekeire hivatkozva betiltották a telefonhasználatot mind az öltözőkben, mind az edzőtermekben – adta hírül a Wired. Az egyik hongkongi fitness klub szóvivője szerint elsősorban azt kellett mérlegelniük, hogy a telefonokkal készített fotók felkerülhetnek internetre, ami sérti vendégeik személyiségi jogait.

Ami riasztó néhány fitness-fanatikusnak, azt mások előszeretettel használják. Nagy-Britanniában a BBC News Online például kifejezetten biztatja az új technikát kipróbáló ügyfeleket, hogy jó felvételeiket küldjék a szájtnak is.

Ázsiában a legnagyobb az érdeklődés

A fotózásra, MMS küldésére és fogadására alkalmas telefonok eladása a 2002-es év negyedik negyedévében globálisan 65 százalékkal, 5,2 millióról 8,6 millióra növekedett a Strategy Analytics piackutató statisztikái szerint. A kamerás telefonok 80 százaléka Ázsiában talált gazdára, Nyugat-Európa a piac 13 százalékát birtokolta, míg Észak-Amerika és Kelet-Európa csupán 2,3–2,3 százalékos szeletet hasított ki a piaci tortából.

A hongkongi incidenstől eltekintve komolyabb személyiségi jogi, illetve szerzői jogi kifogások eddig nem merültek fel a kamerás telefonok használatával szemben. A legtöbben családjukat, barátaikat fotózgatják, de jól jöhet egy ilyen telefon például karambolnál is, ahol a káresetről készült fotót akár azonnal továbbítani lehet a biztosítóhoz.


 MMS-re alkalmas készülékek a hazai szolgáltatóknál

• Westelnél:
Nokia 6610, Nokia 7210, Nokia 7650, Motorola T720i, Sony Ericsson T300

• Pannon GSM-nél:
Nokia 6610, Nokia 7210, Nokia 7650, Sony Ericsson T68i

• Vodafone-nál:
Nokia 6610, Nokia 7210, Nokia 7650, Sony Ericsson T300, Sony Ericsson T68i, Sony Ericsson T68m, Sharp GX-10


Itthon idén egymillióan cserélik le régi telefonjukat


A Bell Research felmérése szerint nálunk a mobilhasználók egyelőre visszafogottan érdeklődnek a multimédiás tartalmak iránt. A lassan telítődő hazai mobilpiacon a fejlettebb készülékek vásárlói elsősorban a korábbi előfizetők közül kerülhetnek ki, akik meglévő telefonjukat kívánják újabbra cserélni.

A 2002. őszén készült adatfelvétel eredménye szerint a felhasználók közel háromnegyede (72 százaléka) 2001-ben vagy 2002-ben vásárolta mobilkészülékét, így nem meglepő, hogy tavaly októberben mindössze 41 százalékuk tervezett készülékcserét 2003 végéig. Az újabb készüléken gondolkodók fele még a múlt év végén szerette volna realizálni vásárlását, minden bizonnyal a kedvezményes karácsonyi akciókra számítva. Mindez azt jelenti, hogy idén hozzávetőleg 1 millió készülékcserére lehet számítani, s ez a piacon megjelent új technológiák által elméleti maximumként megszerezhető piacnagyságot is behatárolja.

A 2003 végéig készülékcserét tervezők körében a BellResearch elemzői megvizsgálták a készülékválasztást befolyásoló szempontok fontosságát, melyek során a készülék méretére, külsejére, funkcionalitására, adatátviteli képességére, valamint a multimédiás alkalmazások relevanciájára voltak kíváncsiak. Arra kérték a válaszadókat, hogy az iskolai osztályzatoknak megfelelő ötös skálán osztályozzák a különféle választási szempontokat aszerint, hogy azok mennyire játszanak majd fontos szerepet az új mobiltelefon beszerzés esetén.



Kamerás telefonok – lehet egy fényképpel több? 1


A mobilkészülék-választás szempontjainak értékelése, (1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos), (bázis: akik tervezik új készülék beszerzését 2003. végéig, n=226 fő)
Forrás: BellResearch – Think Consulting

 A kutatás módszertana

Az adatok forrása a BellResearch és Think Consulting közös tanulmánya. A kutatás során 14-60 év közötti mobiltelefon-felhasználókkal készült 542 egyenként 20-25 perces telefonos interjú 2002. októberben. Az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek a hazai piacra nézve mobilszolgáltató és kártyatípus szerint, valamint a mobilosokra nézve életkor, nem és regionális elhelyezkedés szerint. A minta maximális hibája +/- 4,2% [95%-os megbízhatósági szinten], legfeljebb ennyivel térhetnek el az eredmények attól, mintha az összes 14-60 év közötti mobilfelhasználót megkérdezték volna.

A felmérés szerint a multimédiás szolgáltatások iránt érdeklődők között nagyobb valószínűséggel fordulnak elő a 14-18 évesek, akik jellemzően diákok, illetve felsőfokú végzettséggel még nem rendelkeznek, és már legalább két éve használnak mobiltelefont, amely általában WAP-ra és GPRS-re is alkalmas, sőt ezeket másoknál gyakrabban használják. Szintén a potenciális célcsoportra jellemző sajátság, hogy havonta 35-nél több SMS-t küldenek, illetve többségük már igénybe vett SMS-en érkező tartalom- és emelt díjas szolgáltatásokat is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik