Belföld

Valóságshow-k – jöttek, láttak… maradnak még

Bővült a kereskedelmi csatornák harca, amikor a szappanoperák és kibeszélőshow-k után bevetették a valóságshow-k csodafegyverét. De meddig életképesek ezek a produkciók?

Az utóbbi időben felgyorsultak az események a valóságshow-k világában, ám ezúttal nem csupán a házból, illetve a villából érkező felvételek vonták
Valóságshow-k – jöttek, láttak… maradnak még 1

magukra a figyelmet. Talán a lakók megítélésénél is jobban megosztja a publikumot a két nagy produkció rivalizálása és a kérdés, hogy vajon meddig lehet még kukkolni.

A csatornák közt folyó versenyt el lehet intézni annyival, hogy ízlés dolga, ám a valóságshow-k várható élettartama már kőkemény piaci szabályoktól függ – igaz, a nézettség révén ezt is a közönség ízlése irányítja. Talán ezért is térnek el a vélemények arról, mit jelez a nézettségi adatok múlt heti, kis mértékű visszaesése: a végső elmúlás kezdetét vagy csupán pillanatnyi hullámvölgyet. Esetleg előre bekalkulált gyengélkedő szakaszról árulkodik?

Összetett eredmény 

2002-ben a csatornák versenyében az RTL Klub végzett az élen főműsoridőben, az említett korosztály körében 42,1 százalékot szerezve, míg a közepes eredményeket hozó profilváltás évében a tv2 32,8 százalékot ért el. Ezzel párhuzamosan megalapítása óta először “gyűrte le” riválisát az RTL a teljes népesség körében is. 

Egymás nyomában a csatornák

A kukkolós műsorok tavaly szeptemberi debütálása tovább élezte az amúgy is késhegyre menő versenyt a két legnagyobb kereskedelmi csatorna között. A riválisánál két héttel később induló ValóVilágnak decemberre sikerült lefaragnia hátrányát, akkor a két műsor nézettsége közel megegyezett a reklám szempontjából kiemelten kezelt 18-49 éves korosztály körében.

Az idei év viszonylagos holtszezonnal kezdődött, hiszen a ValóVilág nézettsége messze megelőzte VIP Brotherét. A valóságshow-rajongó nézők, a médiaelemzők és az érintettek egyaránt lélegzetvisszafojtva várták következő igazi összecsapást. Ilyen előzmények után indult el február 2-án a Big Brother2, és a rivalizálás már az első héten elgondolkodtató fordulatokat hozott.





























Való Világ – Big Brother nézettség
Műsor
Időpont
4 évnél idősebb korosztály
18-49 korosztály
Tévénézők aránya (4 évnél idősebb korosztály)
Tévénézők aránya (18-49 korosztály)
Való Világ
2003.02.02
1 975 258
920 823
35,1
35,2
Big Brother
2003.02.02
2 038 972
1 113 437
37
42,2
Összesen
2 034 260
Való Világ
2003.02.03
1 550 173
722 453
29,4
32,2
Big Brother
2003.02.03
1 605 388
890 828
30,8
39,2
Összesen
1 613 281
Való Világ
2003.02.04
1 574 112
731 130
29,7
33,8
Big Brother
2003.02.04
1 356 369
704 418
25,7
31,8
Összesen
1 435 548
Való Világ
2003.02.05
2 028 944
1 001 203
38,2
42,3
Big Brother
2003.02.05
1 044 453
548 983
19,6
22,8
Összesen
1 550 186
Való Világ
2003.02.06
1 837 052
903 342
34,8
39,8
Big Brother
2003.02.06
1 108 124
581 091
21
25
Összesen
1 484 433
Való Világ
2003.02.07
1 507 767
689 218
29,1
31,6
Big Brother
2003.02.07
1 052 051
534 187
20
23,7
Összesen
1 223 405
Való Világ
2003.02.08
1 794 192
830 071
35,2
39
Big Brother
2003.02.08
1 478 206
713 590
30,6
32,2
Összesen
1 543 661
Való Világ
2003.02.09
1 957 477
956 135
36,4
41,5
Való Világ
2003.02.10
1 654 939
783 934
31,9
35,7
Big Brother
2003.02.10
1 218 890
614 840
23,6
27,4
Összesen
1 398 774


Az első két nap még népszerűbb volt a tv2 produkciója, a hét közepétől viszont a ValóVilág átvette a vezetést. Felhőtlen boldogságra a azonban Villa táján sincs ok: az adatok arról árulkodnak, hogy azok, akik a múlt héten elfordultak a Nagy Testvértől, nem mind csatlakoznak a ValóVilágot nézők táborához. Csökken a két valóságshow együttes nézettsége. Ez pedig ismét felveti a kérdést: meddig tart az Orwell-regényen alapuló műsorok népszerűsége, meddig lehet kukkolni főműsoridőben?


Valóságshow-k – jöttek, láttak… maradnak még 2

Mi lesz a második után?

A nemzetközi tapasztalatok szerint 2-3 ilyen típusú műsort lehet egymás után sugározni – mondta el a FigyelőNetnek Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. – A nézettség a második show után általában jelentősen csökken. Ez persze nem szentírás, hiszen a végső döntés a profittól vagy annak hiányától függ.

Az RTL Klub produkciójának költségvetéséről Kolosi Péter csupán annyit árult el, hogy a bevétel legnagyobb része a műsor környezetében futó reklámszpotokból származik. Emellett jelentős, de kisebb mértékű az SMS-ekből és telefonhívásokból származó bevétel.

A VV1 nullszaldósra sikerült, így a fix költségek hiánya miatt a logika szerint nyereséges lehet a második rész, utána pedig… A ValóVilág2 nézettsége mindenesetre jócskán meghaladja az első show azonos időszakra vonatkozó adatait, így csatorna vezetői bizakodva tekintenek a jövő elé.

Reklámok – fejadagra

 

Ma már a legtöbb hirdető nézettségi (GRP) alapon hirdet. Ennek az az előnye, hogy a tarifát nem a reklám sugárzásának időpontja befolyásolja (elsődlegesen), hanem a hirdető közli, hogy hány nézőhöz akarja eljutatni a mondanivalóját, és a rendszer működése garantálja számára, hogy annyian meg is nézik a hirdetést. Az AGB felmérései segítségével ugyanis pontosan meg lehet mondani, hogy egy-egy időszakban melyik csatornát hányan nézték, ezek után pedig egyszerű a helyzet: az ismert adatok alapján addig és olyan időközönként játsszák le a reklámot, hogy a végösszeg megegyezzen a szerződésben meghatározott nézőszámmal.  

Egy-két gyengébb nap nem a világ

A bevételek jelentős része a tv2-nél is reklámspotok értékesítéséből folyik be. Esetükben azonban az egyéb bevételek aránya eléri a harminc százalékot. Ezek elsősorban a szponzoroktól és a telekommunikációból származó pénzek.

A Nagy Testvér várható élettartamáról a csatorna vezetői nem tudtak pontos felvilágosítást adni, de a FigyelőNet kérdésére elmondták, hogy egy-két gyengébb nap még nem jelent bevételkiesést. A hullámvölgynél fontosabb jelzésnek tartják azt, hogy a legnagyobb kereskedelemi partnerek bizalma nem csökkent a Big Brother iránt, folyamatos az együttműködés.

Az tehát biztosan elmondható, hogy még hónapokig tart a kukkolás. Valószínűleg azok járnak közelebb az igazsághoz, akik szerint a múlt heti 
Valóságshow-k – jöttek, láttak… maradnak még 3

gyengélkedés többé-kevésbé illeszkedik a valóságshow-k általános és természetes nézettségi görbéjére – mely várhatóan ismét felfelé veszi az irányt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik