Belföld

Fejvadászok – saját célkeresztjükbe fogva

A nemzetközi fejvadász cégek drámai ütemben terjeszkedtek az elmúlt években. Odáig jutottak, hogy már saját ügyfeleiktől orozzák el a menedzsereket.

Nemigen találkozhat jó hírekkel a vállalkozó szellemű olvasó a nemzetközi fejvadász cégek helyzetét taglaló elemzésekben. Az elmúlt két év során számos cégnél harmadával csökkent az árbevétel, iparági szinten több ezer állás szűnt meg, sőt: nem egy vállalat eltűnt a süllyesztőben.

Azok a fejvadászok, amelyek túl nagyra nőttek, megbízóiktól lopkodták el a munkaerőt. Ez a bizalom megrendüléséhez és a cég lejáratódásához vezetett. Magyarországon még nem áll fenn hasonló veszély.


Fejvadászok – saját célkeresztjükbe fogva 1

Hasra estek a nagy rohanásban

A cégek a terjeszkedést célzó lépések mérlegelésekor tévesen mérték fel a szinergiákból eredő előnyöket. Nem bizonyult igaznak ugyanis, hogy a nagy nemzetközi irodahálózatok kitermelik az újabb és újabb irodák beindításának és fenntartásának költségeit, nem beszélve az ott dolgozók gyakran csillagászati fizetéséről.

Az új üzleti lehetőségek utáni hajsza állandósuló problémát okozott a vállalatoknál: saját érdekeikkel kerültek szembe. Amíg kisebbek voltak, a fejvadászok boldogan írták alá az „off-limit” megállapodásokat. Ezekben arra tettek ígéretet, hogy meghatározott ideig nem hoznak el munkaerőt a megbízást adó cégtől.

„Egyrészt a fejvadász cégek növekedése, másrészt az egyes iparágakban lezajlott konszolidáció (az egyesülések és a vállalatfelvásárlások után egyre kevesebb szereplő maradt a porondon) szűkítette az üzleti lehetőségeket” – mondja Miles Broadbent, a Miles Partnership fejvadász vezetője. Az ő cége szándékosan megálljt parancsolt a növekedésnek, miután ügyfelei száma elérte a kívánt szintet. Broadbent szerint öt-hat, szorosan együttműködő kolléga kell egy cégbe, így ugyanis elkerülhető a fent részletezett konfliktus.

Magyarország: még nincs veszély 

“Magyarországon egyelőre nincs reális veszélye annak, hogy a fejvadászok saját megbízóiktól lopják el a munkaerőt” – osztotta meg a FigyelőNettel tapasztalatait Fazekas Zsolt, a Hill International ügyvezető igazgatója. Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban ugyanis a fejvadászok szegmensekre szakosodnak, az egyes cégek csak informatikusokat, pénzügyeseket, szállítmányozási szakembereket keresnek. Ugyanazok a megbízók és célvállalatok. „Ezzel szemben Magyarországon elvétve akad 1-2 cég, amelyik specializálódott, minden fejvadász általános, nem ugyanabban a vállalati körben mozognak, nagyobb a merítési lehetőségük” – véli Fazekas Zsolt. Bár a jövőben várhatóan a hazai fejvadászok is szakosodni fognak, ez a trend egyelőre még várat magára.  

A helyzet szülte kreativitás

A nagyobb cégek azonban igen hamar a maguk állította csapdában találták magukat. Úgy próbáltak meg kikeveredni belőle, hogy – jobb esetben – újradefiniálták off-limit megállapodásaikat, hogy azok csak az ügyfél cég bizonyos munkaköreire vonatkoznak. Rosszabb esetben egyszerűen a szemétbe dobták.

A még gátlástalanabb cégek odáig is elmentek, hogy egy-egy jelöltet több ügyfélnek is bemutattak, akik azonos pozíciókat igyekeztek betölteni. Ez általában nem is jött rosszul a jelölteknek, akik így a választás értékes lehetőségével lehettek gazdagabbak. Egy bökkenő azonban mégis van: a fejvadászok nem a jelölteket, hanem ügyfeleiket képviselik. A kiszámlázott hatalmas összegekért cserébe pedig igencsak elvárhatják az ügyfelek a kizárólagosságot.

Persze sokszor vaj van az ügyfelek fején is: egy szavuk sem volt az elítélendő gyakorlatok ellen, amikor az ő érdekükben történt ilyen. Csak akkor emelték fel a hangjukat, amikor átkerültek a másik oldalra.

Amikor az iparág a csúcs felé közeledett, kielégíthetetlen kereslet mutatkozott a megfelelő munkaerő iránt. A fejvadászok módszerei a legkevésbé sem érdekelték az ügyfeleket. Ezek a módszerek alighanem azért alakulhattak ki, mert a tranzakció mindkét oldalán tolerálták őket a felek.

Mi jön ezután?

Nem múltak el azonban eredménytelenül a növekedés évei. Az ezredfordulót megelőző három-négy év során olyan ütemben nőtt az iparág árbevétele, ami számottevően meghaladja az utóbbi időkben tapasztalható piacvesztés mértékét. Számos céget vezettek be a tőzsdére, a részvényeladásokból pedig bőségesen profitálhattak az alapító tulajdonosok.

A piac zsugorodása emellett pozitív hatással lesz majd a szolgáltatások minőségére. Legalábbis így vélekedik Peter Felix, az AESC (Association of Executive Search Consultants) fejvadász-egyesület elnöke. A piac ugyanis megtisztul: a fennmaradó cégek minden bizonnyal magasabb minőségű szolgáltatást nyújtanak majd, mint az eufória hullámát meglovagoló kalandorok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik