Belföld

Tellex – átfogó jogszabály-revízió az IHM-nél

2003-ban jelentősen változik a távközlési alap finanszírozása, és új internetszabályozási koncepció van születőben. Az új informatikai törvény jövő év elején léphet életbe a tervek szerint.

Január 15-én Tellex projektnéven indult el az informatikai tárca átfogó jogszabály-revíziója. Összesen 10 tanácsadócég – köztük a KPMG és a
Tellex – átfogó jogszabály-revízió az IHM-nél 1

White & Case ügyvédi iroda – 45 szakértőjének bevonásával folyik a munka. A tervek szerint másfél hónapon belül a kiemelt területeken – egyetemes szolgáltatás, versenyélénkítés a vezetékes piacon, internetpenetráció növelése, szélessávú kapcsolatok terjedése, valamint az EU jogszabályokkal való harmonizáció – lefektetnék az alapkoncepciókat, s ezt követi a törvény részletes megszövegezése. A projektet az IHM oldaláról elérhető nyilvános honlapon követhetik az érdeklődők, előreláthatólag február közepétől.

A munka május 15-én zárulna le, a parlament őszi ülésszakán tárgyalná az új jogszabálytervezetet. Így lehetőség nyílna arra, hogy az új törvény 2004. január elsejétől életbe is lépjen – mondta el Pataki Dániel, az informatikai tárca államtitkár-helyettese pénteki sajtótájékoztatóján.


 FRIACO – előnyök és hátrányok

A FRIACO – flat rate Internet access call origination – modell lényege, hogy a hívásindítás piacán a távközlési szolgáltató fix áron korlátlan idejű hozzáférést árul az internetszolgáltatónak. A kedvezményes áru korlátlan hozzáférés a modemes kapcsolat terjedését segíti elő. Előnye, hogy egyszerűbb, átláthatóbb konstrukciók jönnek létre, és korrekt elszámolást garantál az ISP és a telefontársaság között. Legfőbb hátrányaként a szélessávú internet fejlődésének akadályozását említik a szakértők. Nagy-Britanniában bevezetését arra az elvre alapozták, hogy az emberek otthonába be kell csempészni az internetet, ha az ország minél előbb a tudásalapú társadalmak élmezőnyébe akar kerülni. A FRIACO első lépésként elősegíti a dial-up kapcsolatok növekedését, a modemes internet általánossá válása pedig keresletet teremt a szélessávú kapcsolat kiépítésére.

Internetszabályozás – újra terítéken a FRIACO

A tárca célja: gyökeresen átalakítani az internetszabályozást oly módon, hogy az érezhető növekedést eredményezzen az internetpenetrációban. Nem a távközlési és internetszolgáltató közötti bevételmegosztást kívánják finomítani, sokkal inkább teljesen új koncepcióban gondolkodnak.

A brit FRIACO modellt példaként véve egy olyan nagykereskedelmi rendszer kidolgozását tervezi a minisztérium, amelyben az internetszolgáltató nagykereskedelmi áron vásárol távközlési szolgáltatást, és azt saját árain, internetszolgáltatással kibővítve értékesíti tovább a fogyasztónak.

Az egyetemes szolgáltatás és a hozzá kapcsolódó alap

Az egyetemes szolgáltatás jelenlegi szabályozása nem EU-konform – mondta Pataki. E téren a szakértők elsősorban három kérdéskört vizsgálnak: hogyan kell meghatározni a rászorultság mértékét, hogyan kell finanszírozni a szolgáltatást, illetve milyen technológiák segítségével valósítható meg a szolgáltatás.


 Ki az egyetemes szolgáltató?

Az egyetemes szolgáltatás lényege, hogy minden koncessziót nyert vezetékes távközlési szolgáltató köteles szociális jellegű csomagokat ajánlani a rászorulóknak, azaz azok is részesüljenek távközlési alapszolgáltatásban, akik ezt egyébként nem tudnák maguknak megengedni. A bevételkiesést az Egyetemes Szolgáltatási Alap segítségével kompenzálja az állam, ahova a távközlésben érintett összes cég – vezetékes, mobil-, kábeles, alternatív, valamint internetszolgáltató – nettó árbevételének arányában fizet be. Az alapba minden szereplő fizet, de vissza belőle csupán az egyetemes szolgáltatók, azaz a vezetékes cégek kapnak.


Az egyetemes szolgáltatással kapcsolatos leggyakoribb kifogás az volt, hogy a szociális csomagokat nemcsak rászoruló előfizetők vásárolják. Tipikus példa erre a nyaralók vezetékes telefonnal való felszerelése. A GVH már egy múlt év   végi tanulmányában úgy vélekedett, hogy a mobil és vezetékes szolgáltatások a pusztán elérhetőséget preferáló fogyasztók körében helyettesíthetik egymást. A vezetékes előfizetés helyett ugyanis a fogyasztó prepaid mobilcsomagot is vásárolhat magának, amelyen őt elérhetik, ám ő maga csak nagyon ritkán kezdeményez hívásokat. Potenciálisan tehát komoly helyettesítési lehetőség áll fenn a két szolgáltatástípus között, ráadásul egy mobiltelefon gazdája inkább elérhető, mint egy vezetékesé.


2003-ra jelentős könnyítés az ISP-nek és a kábelcégeknek


Az egyetemes távközlési támogatási alapba idén kell először fizetniük a cégeknek: február 28-áig elméletileg a 2002. év, valamint a 2003. első negyedév után járó kötelezettségüket is át kell utalniuk. A nettó befizető cégek a liberalizáció elmaradt hatásai miatt többször hangot adtak annak a véleményüknek, hogy nem érzik jogosnak ezt a kötelezettséget. Érvelésük szerint: mivel a várt verseny elmaradt, a vezetékes cégek nem vesztettek piacot.

Az IHM mai sajtóközleménye szerint a jövőre nézve radikálisan csökkenteni kívánja az internetszolgáltatók és a kábeltévés társaságok befizetési kötelezettségeit. A témát a Távközlési Kerekasztal következő ülésén is tárgyalják. Ugyanott várhatóan napirendre kerül a 2003 első negyedévi befizetések ügye is, azokat elvileg szintén február 28-áig kellene teljesíteniük a cégeknek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik