Belföld

Óvárosba torkollik az új horvát autópálya?

A dalmát tengerparton élők csak most szembesülnek azokkal a várható konfliktusokkal, amelyeket a várva várt autópálya elkészülte okoz.

Splitben nincs elég parkoló, a város határában kilométeres kocsisorok alakulnak majd ki, a nemzetközi kompkikötő egyszerűen bedugul, ha elkészül a Zágrábot Splittel összekötő autópálya – az elmúlt hetekben több cikkben is foglalkozott ezekkel a problémákkal a helyi Slobodna Dalmacija napilap.


A horvát autópályaépítési programnak kevéssé látványos része a Karlovác-Split szakasz. Amíg ugyanis a letenyei magyar határátkelőt Zágrábbal, illetve a Zágrábot Rijekával összekötő autópálya a régi főútvonal nyomvonalát követi, vagyis a turisták évről évre hosszabb sztrádaszakaszokon utazva, maguk is láthatják az építkezés előrehaladását, addig a Zágráb-Split sztráda Karlovác után teljesen új nyomvonalat követ. Ráadásul, egyszerre sok kis szakaszon építik. Így történhetett, hogy Dalmácia “fővárosa” csak most szembesült azzal, hogy két év múlva kész lehet az autópálya.


Split nemzetközi kompkikötője, amelyből a környező szigetekre, Rijekába, Dubrovnikba és Olaszországba indulnak hajók, a történelmi óvárosban fekszik. Ez a szűk utcákon át megközelíthető kikötő jelenlegi formájában alkalmatlan a várhatóan jelentősen megnövekvő autóforgalom fogadására. A szomszédságában fekvő Diocletianus-palota pedig a világörökség részét képezi, az utcák átrendezésére így aligha nyílik mód. A másik szomszédban lévő vasútállomásról már nem is szólva.


Az autópálya, a vasútvonal és a tengeri járatok korszerű kapcsolódását biztosító terminál kiépítésére már csak két éve van Splitnek.


További horvátországi híreink a Balkáni figyelő rovatban.             

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik