Belföld

Évente 8400 gyalogos és kerékpáros hal meg az utakon az EU-ban

Bár az utóbbi két évtizedben folyamatosan csökkent Európában a halálos és súlyos sérülésekkel járó gyalogos balesetek száma, Brüsszel törvényben kívánja előírni a gépkocsigyártók számára, hogy miként tegyék biztonságosabbá az autók elejét, azt remélve, hogy így 2010-re további 30 százalékkal kevesebben veszítik életüket az uniós utakon - írja a Magyar Hírlap.

Az Európa Unióban évente 8400 gyalogos és kerékpáros hal meg közlekedési balesetben, 170 ezren pedig súlyos sérüléseket szenvednek. Európa ma mégis a legbiztonságosabb hely a gyalogosok számára, hiszen minden egymillió gyalogosból 14 hal meg közlekedési balesetben, míg az Egyesült Államokban 17, Japánban pedig 23. A javuló tendencia oka, hogy az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) már rengeteg önkéntes szabályozást fogadott el a gépkocsik elejének olyan átalakításáról, amely ütközés esetén csökkenti a gyalogosok és a biciklisek sérüléseinek kockázatát. A vállalt kötelezettségek többek között tartalmazzák, hogy napközben is használni kell a világítást, az új kocsikat fel kell szerelni úgynevezett ABS fékrendszerrel, és a kocsik elejéről le kell szedni a kemény fémből készült ütközésgátlókat. Hosszú távon pedig a szabályozó szervezetekből és gépkocsigyártás-szakértőkből álló bizottság újabb teszteket fog kidolgozni a gyalogosok biztonságának vizsgálata érdekében. Az ACEA önkéntes vállalásaihoz 2002 őszén csatlakoztak a japán és a koreai gépkocsigyártók szövetségei.
Az Európai Bizottság és az Európai Parlament biztosra akar menni, mindenképpen el akarja érni, hogy 2010-re a halálos balesetek száma 30, a súlyos balesetek száma pedig 17 százalékkal csökkenjen. Ezért kívánja törvényben is kötelezni az eddig önként vállalt előírások betartására a gépkocsigyártókat. Úgy vélik, hogy csak ily módon ellenőrizhető szigorúan, hogy a gépkocsik valóban “gyalogos- és biciklibarátokká” váljanak. A gépjárműgyártók szövetségei támogatják a javaslatot, hiszen mint fogalmaztak, az nem több, mint az általuk amúgy is vállalt intézkedések jogszabályba ültetése.

A gyalogosokat védő civil szervezetek azonban közel sem ilyen elégedettek. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), az Európai Közegészségügyi Szövetség (ETHA) és az Európai Közúti Közlekedés Áldozatainak Szövetsége (FEVR) azért bírálja az Európai Bizottságot, mert az csak az autógyártókkal egyeztetett a javaslatról. Szerintük sokkal hatékonyabb tesztekre lenne szükség, és azok alapján kellene meghozni az új szabályozásokat, hiszen bizonyos tanulmányok szerint a kitűzött 30, illetve 17 százalékos csökkenés már a megkezdődött tendenciák egyszerű folytatása mellett is teljesíthető 2010-re.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik