Belföld

Li Ka-shing – egy hongkongi nábob

Hogyan lett az egyetlen fillér nélkül Hongkongba érkezett kínai menekültből egy hatvanmilliárd dolláros gazdasági és pénzügyi birodalom vezére? Li Ka-shing a leggazdagabb ázsiai üzletember.

„Soha nem vagyok elégedett: olyan vagyok, mint az olimpikonok” – mondja magáról Li Ka-shing, akit Kínában csak „csui-janként”, vagyis Supermanként emlegetnek. Ezt a titulust üzletkötési metódusának köszönheti a 74 éves vállalkozó – írja róla a Bloomberg.


Li Kínában született, majd amikor 12 éves korában édesapja tuberkulózisban meghalt, Hongkongba, az akkor átmenetileg éppen japán fennhatóság alatt álló gyarmatvárosba ment. Ott sokáig gyárakban takarított, a padlósöprés pedig nemigen zavarta a japán megszállókat.

Hat- vagy tízmilliárd? 

Li személyes vagyonát a Bloomberg hatmilliárd dollárra becsüli. A gazdagok értékelésére szakosodott Forbes magazin viszont 10 milliárdra teszi a Li-vagyont.

Művirág után ingatlan

Az ötvenes években – amikor Hongkongba már rég visszatértek az angolok – műanyag virágokat kezdett készíteni és eladni. A művirággyártásról azután hirtelen nagyot ugrott: amikor a hatvanas években a népi Kínában a kulturális forradalom, Mao és a kommunistái pusztítottak, akkor ő ingatlanokat kezdett vásárolni a lázongásoktól szintén nem mentes Hongkongban. Számításai beváltak: Kínában is lecsillapodott a helyzet, s az akkor még angol fennhatóságú gyarmatvárosban is hamarosan busásan megtérültek az ingatlanbefektetések.

Innen azonban még hosszú út vezetett ahhoz, hogy a világ legnagyobb konténer-kikötőhálózatát létrehozza, hogy övé legyen a rotterdami Európai Konténer Terminál, a hongkongi International Terminals, továbbá, hogy a könyvérték 2 százalékáért megszerezze a csődbe ment, üvegszálas optikai hálózatot működtető távközlési céget, a Global Crossing Ltd.-t.


Egy zavaros ügylet az HSBC-vel

1979-ben vásárolta meg a Hutchison Whampoát, amely egykor brit alapítású kereskedőház volt (úgynevezett „hong”). Li volt az első kínai, aki egy hongkongi kereskedőház birtokosa lehetett (összejátszva a HSBC bankkal, amely máig nem hajlandó kommentálni, miért is adott el egy rendkívül értékes céget).


Hamarosan ezt a lehetőséget is kihasználta. A népi Kínában ugyanis Teng-hsziao Ping vette át a hatalmat, ő pedig az óvatos nyitás politikáját folytatta. Ebben Li Ka-shingnek is komoly szerep jutott, aki kínai és hongkongi kapcsolatait egyaránt kamatoztatni tudta. (A britek hongkongi kivonulásakor, a kínai hatóságok megjelenésekor, 1997-ben Li Ka-shing szintén vezető szerepet játszott, akkor azonban már mint tekintélyes üzletember, és nem a homályban tevékenykedő vállalkozó.)

Tengerentúli üzletek

Időközben Li Kanadában vásárolt olajcéget (talán csak a változatosság kedvéért), ezt a vállalatot Husky Energy Inc.-nek hívják. 3000 üzletből álló bolthálózattal is kiegészíti mindennapi jövedelmét a kínai vállalkozó.

És még nincs vége Li Ka-shing üzleteinek: éppen most készül egy 16,7 milliárd dolláros beruházásra (átszámítva ez körülbelül 4000 milliárd forintnak felel meg). Hogy miért kockáztat ennyi pénzt a hongkongi művirággyáros? Könnyű a válasz: manapság kevesen látnak fantáziát a harmadik generációs mobilhálózatok kiépítésében, ő azonban éppen ezért fog bele Nagy-Britanniában, Olaszországban, Ausztráliában, Ausztriában, Dániában, Hongkongban, Írországban, Izraelben és Svédországban ilyen fejlesztésekbe, licencvásárlásokba.

Ingatlanvállalkozásai közül a Bloomberg az Oriental Plaza társaságot emeli ki. Ez a cég arról híres, hogy a kínai fővárosban a legnagyobb építőipari fejlesztést hajtja végre a Ming császárok óta, aki a Tiltott Várost, a pekingi uralkodói központot alakították ki – 600 évvel ezelőtt. 

A Forbes az imént felsorolt érdekeltségeken kívül megjegyzi, hogy a hongkongi üzletember otthonában még elektromos áram termelésével is “törődik”. A “népi” Kínában pedig út- és hídépítéssel foglalkozik, többek között 600 kilométernyit épített belőlük.


A kontinens leghatalmasabb embere

A Forbes nem egyszerűen Ázsia leggazdagabb emberének tartja Lit, hanem a kontinens leghatalmasabb gazdasági vezetőjének. Kikötőhálózata 15 ország 29 létesítményére terjed ki, s a Priceline nevű amerikai cég 38 százalékát is felvásárolta nemrégiben. A Hoovers.com szerint a Priceline internetes kereskedelmi cég, amely szállodafoglalásokat intéz, repülőjegyeket forgalmaz, utazással kapcsolatos szolgáltatásokat kínál.

A Priceline-t a Cheung Kong holdingon keresztül ellenőrzi Li. Másik kereskedővállalkozása, az AS Watson & Co. Ázsiában üzemeltet drogéria- és szupermarketláncot. Ezt egészíti ki a Hutchison legújabb szerzeménye, az 1900 üzlettel rendelkező holland Kruidvat Group felvásárlása. Az Európában jelen lévő Kruidvat kezében van a magyar Rossmann drogéria-hálózat is.


Családi problémák 

 A Li családban is sokasodnak a problémák: az özvegyként élő Li Ka-shing kisebbik fia, Richard saját céget alapított, a telekommunikációra szakosodott PCCW-t. A társaság papírjai azonban 95 százalékot veszítettek értékükből 2000 óta, s időközben kiderült, hogy Richard még akkor is képtelen volt eltalálni a helyes választ, amikor egyetemi végzettségéről kérdezik. A cég hivatalos közleményeiben ugyanis hamisan tüntette fel, hogy a Stanford Egyetemen számítástechnikai tudományokból diplomázott volna.
A nagyobbik fiú, Victor kevesebbet hallat magáról. Alelnökként szolgálja édesapját a Hutchison Whampoánál és a Cheung Kongnál egyaránt.  


Hutchison és Cheung Kong: rosszul megy nekik



Li zászlóshajója a távközlésben is érdekelt Hutchison Whampoa, amely a már említett harmadik generációs mobilkommunikációs megoldásokba (licencekbe) fektet be. A Hutchison Whampoa azonban nemcsak a távközlésben aktív: ehhez a holdinghoz tartoznak a kikötők és a kiskereskedelmi egységek is.

A Cheung Kong 49,9 százalékban érdekelt a Hutchison Whampoában. De vannak saját üzletei is: így például az ingatlanbefektetéseket ez a cég irányítja, amely 36,9 százalékban Li befolyása alatt áll.

A Hutchison részvényei az utóbbi időben igen rosszul teljesítenek: 60 százalékot veszített értékéből cég, míg a Cheung Kong 55 százalékkal zuhant. A Hutchison volt a hongkongi tőzsde ötödik legrosszabb részvénye tavaly – a Bloomberg szerint. Li azonban optimista: szerinte európai harmadik generációs mobilbefektetései 2005-re már nullszaldósak lesznek, ám ebben például a Forrester Research amszterdami elemzői erősen kételkednek.

Azért nem kell sírva fakadnunk Liék problémáin: hét nyilvános részvénytársaságuk értéke ugyan folyamatosan csökken, de azért így is a hongkongi tőzsde kapitalizációjának 15 százalékát a – kikötői biznisz miatt stabilan nyereséges – Hutchison Whampoa, továbbá a Cheung Kong és öt másik cégük teszi ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik