Belföld

Roberto Colaninno FIAT-vezér akar lenni

Roberto Colaninno alelnök és vezérigazgató óhajt lenni a FIAT-nál, a legnagyobb olasz ipari csoportnál, mentőterve eredményeképp - írta a hétvégén az Il Sole 24 Ore című olasz lap.

Az újság szerint Colaninno tovább finomítja “barátinak” tartott tervét a FIAT pénzügyi megmentésére, annak ellenére, hogy a FIAT-csoport pénteken közleményben utasította el a beavatkozást.

A lap értesülése szerint első lépésben 2 milliárd eurós tőkeemeléssel erősítenék föl a FIAT-ot, a pénz felét Colaninno adná befektető konzorciuma révén, a másik felét a tőkepiacon gyűjtenék össze. A Colaninno szervezte konzorcium így 15-20 százalékhoz jutna a FIAT-ban, és ugyanennyire csökkenne a jelenleg 30 százalékkal részes Agnelli-család aránya.

Az olasz népjóléti miniszter, Roberto Maroni a hétvégén “elvben” üdvözölte Colaninno jelentkezését, de hozzátette, hogy az átalakítási terv csak akkor valósulhat meg, ha a kormány a FIAT vezetése és a szakszervezetek meg tudnak egyezni. Silvio Berlusconi miniszterelnök a maga részéről korábban többször úgy nyilatkozott, hogy támogatja a FIAT problémáinak hazai erőkkelvaló megoldását.

Colaninno mentőterve hosszabb távon 8 milliárd eurót mozgatna meg. Négymilliárd származnék a FIAT biztosítója, a Toro és a repülési részleg, a FIAT Avio eladásából. Másfél milliárd eurót várnak az amerikai General Motors autógyártól, cserébe a FIAT fölmentené a General Motorst az autógyártó részlege, a FIAT Auto megvásárlásának kötelezettsége alól. A FIAT-nak jelenleg idén lejáró opciója van arra, hogy a FIAT Auto 80 százalékát eladja a General Motorsnak. A General Motorsé jelenleg a FIAT Auto 20 százaléka. Aránya 40 százalékra emelkednék az új befektetése után. A FIAT Auto további 40 százaléka a FIAT csoporté maradna, és a maradék 20 százalékon megosztoznának a hitelező bankok és a Colaninno-féle konzorcium tagjai. Utóbbiak átvennék a FIAT legújabb, hárommilliárd eurós bankadósságának a kétharmadát. A kereskedelmi bankok májusban adtak 3 milliárd eurót a FIAT-nak azzal a feltétellel, hogy a FIAT hamarosan éppen 3 milliárd euróra csökkenti a nettó adósságát 5,8 milliárdról. Ha ez nem sikerül, a bankok részvényre válthatják kintlevőségüket. A FIAT bruttó adóssága tavaly év elején 35 milliárd euró volt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik