Belföld

Online könyváruházak – megéri?

Egyre gyorsabb, megbízhatóbb és egyre több kedvezménnyel jár az online könyvvásárlás. A hazai internetes könyváruházak forgalmi adatai növekedéssel biztatnak.

Ma már több tucat online könyváruház közül választhatnak azok, akik a világháló segítségével szeretnék feltölteni könyvespolcaikat. Bár egy könyvkereskedő számára presztízs szempontjából nem közömbös, hogy kínálata megjelenik-e az interneten, az online értékesítés segítségével gyakran olyan célcsoportokat is sikerül „becserkészniük” a forgalmazóknak, melyeket másképp jóval nehezebb elérni.


Dupláznak a neten


Online könyváruházak – megéri? 1

A vidékre nyitás stratégiája hívta életre 2000. májusában a Libri Könyváruház weboldalát, hiszen az „anyavállalatnak” csupán egy boltja van a fővároson kívül. Az elképzelés bevált: a világhálón értékesített olvasmányok fele vidéki háztartások könyvespolcára kerül, a külföldi megrendelők aránya pedig 3-5 százalék.

A nem hivatalos statisztikák szerint az ország második legnagyobb internetes könyváruháza idén megduplázza előző évi eredményét: nyolcvanmillió forintos forgalomra számít. Ez másfél százaléka a teljes Libri könyvbirodalom értékesítési adatainak. Az oldal látogatottsága októberben megközelítette a tízezret, a napi átlagbevétel pedig a 250 ezer forintot – mondta el a FigyelőNet kérdésére Pintér Zsolt, a Libri internetes áruházvezetője.


A karácsonyi szezon a forgalom egyharmada



Online könyváruházak – megéri? 2

A szaksajtó mérései alapján a “magyar Amazon.com”-nak (a világ legnagyobb könyvkereskedése, amely indulása óta már más termékek forgalmazásával is foglalkozik) kikiáltott Fókusz Online idén közel 100 millió forintos forgalomra számít, melynek – a cég becslései szerint – körülbelül egyharmadát a november végén induló karácsonyi szezon adja. Az online könyveladás sikerét bizonythatja, ha valóban “bejön” a cég által tervezett forgalom, hiszen ez – hasonlóan a vetélytárshoz – duplázást jelentene.


A cég vezérigazgatója, Papp Miklós a FigyelőNet érdeklődésére elmondta: Kertész Imre Nobel-díjának hírére rekord látogatottságot ért el a kereskedés weboldala. Volt olyan nap, amikor a látogatók 30 ezer oldalletöltéssel honorálták, hogy a cégnél előrendelésben lehetett hozzájutni a kitüntetett magyar író életművéhez és a kezdetben kizárólagosan a Fókusznál beszerezhető számozott Kertész-díszkiadásokhoz.


Mindezen extrák, valamint a karácsonyi akciók azonban még nem elegendőek a nyereséges működéshez. Mint Papp Miklós elmondta: remélhetőleg a cég idén eléri a nullszaldót.


Az uhu.hu idén már nullszaldós


Online könyváruházak – megéri? 3

Ettől nem sokkal marad el az uhu.hu forgalma. 2002-ben 50-60 millió forinttal számol. A két éve alakult internetes könyváruház sikeresen szólította meg a tulajdonos Magyar Könyvklub széles vevőkörét, így forgalmának alig több mint a negyede kapcsolódik csak a fővároshoz, a megrendelők két százaléka külföldi, a többi pedig vidéki vásárló.

Ennek köszönhetően a cég idén már nullszaldós lehet. Ez komoly sikernek számít az online kereskedelem területén – tudtuk meg Varga Istvántól, az uhu.hu oldalt működtető Magyar Könyvklub munkatársától.

Hírérzékeny, nagyobb a táskája 

Vásárlási szokásai alapján ma már alig különböztethető meg egy bolti vásárló és egy internetes megrendelő. Igaz, a számítástechnikával foglalkozó könyvek keresettsége még mindig markánsan nagyobb a világhálón. Érdemes kiemelni a szörfözők hírérzékenységét is: egy-egy könyvújdonság, bestseller megjelenése után a vásárlók szinte azonnal „átsiklanak” a virtuális áruházakba, míg a háromdimenziós könyvesboltoknak van néhány napjuk felkészülni a vásárlók rohamára. Ez történt például Kertész Imre irodalmi Nobel-díjának bejelentése után is. A választék terén azonban nincs már jelentős különbség a két- és háromdimenziós könyváruházak között. A világhálón is megrendelhető már a könyvespolcon lévő összes könyv, és – a kereskedők örömére – a szállítási díj miatt az online vásárlók többnyire „nagyobb táskával járnak”, egyszerre több könyvet vásárolnak. 

Csökken a bizalmatlanság


Az internetes kereskedelem fellendülése szempontjából kulcskérdésnek számítanak a fizetési és a szállítási lehetőségek. E két terület lassú, de biztató fejlődése magyarázza leginkább az online könyvgyűjtők számának szaporodását.

A Libri esetében a bankkártyával fizetők aránya már eléri a tíz százalékot, és egyre elterjedtebb  az átutalás is – különösen a cégek körében. A bankkártyás fizetés iránti bizalom növekedéséről számolt az uhu.hu vezetője is, náluk a kártyával fizetők aránya idén 8,5 százalék. Persze jó ideig még a készpénzes fizetés és a postai utánvétel fog dominálni.

Mi lesz a szállítási díjjal?


Ami a szállítást illeti, komoly versenyfutás figyelhető meg a postai szolgáltatások és a futárszolgálat között. Az előbbi előnye a tradíciók mellett az alacsonyabb ár, az utóbbi pedig leginkább gyorsasága miatt kedvelt.

A két szolgáltatásban közös viszont, hogy a szállítás ára hozzáadódik a könyvek árához. A feltüntettet szállítási ár azonban a legtöbb esetben kisebb, mint a valós költség, ráadásul további kedvezmények is arra serkentik a vásárlókat, hogy még így is megérje a beruházás. A nagyobb cégek emellett azt tervezik, hogy megszüntetik ezt a rendszert, és a szállítási költségeket beleépítik az eladási árba, amivel viszont a kedvezmények egy része is várhatóan eltűnik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik