Belföld

Újra divatos az adakozás – csak hatékonyan

Újra dívik adakozni. Ám nem akárhogyan: hatékonyan. Talán így summázhatók a Business Week magazin legfrissebb számának megállapításai az amerikai szupergazdagok jótékonykodási szokásaiban beállt változásról. Az elmúlt években ugyanis nem csupán maga az adományozás nyerte vissza polgárjogát, de a "jótékonyságiparba" beköltözött a 90-es évek hatékonysági szemlélete. Korunk jótevője nem elégszik meg annyival, hogy ruhát, élelmiszert, pénzt oszt a szegényeknek, hanem alapjaiban, okainál kívánja megragadni a problémát, s nem csupán a szimptómákat kívánja enyhíteni. Az adakozásra költött pénz útját ráadásul az első pillanattól fogva szigorúan figyeli, hasznosulását pedig modern közgazdasági módszerekkel elemzi. Eme új típusú jótevő mintapéldája a Gates házaspár. A Microsoft-atya és neje a Business Week becslései szerint mintegy 25,6 milliárd (!) dollárt fordított adakozásra 1998 óta, ám minden egyes centet szigorúan meghatározott céloknak és elosztási elveknek alárendelve. A pénz túlnyomó többségét elnyelő, a harmadik világ szegénysorban élő gyermekeinek egészségügyi ellátását támogató alapítványuk pedig tipikusan a probléma gyökerét célozza meg: védőoltást finanszíroz, s az alapellátás javítására törekszik. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik Soros György, aki az elmúlt években világszerte mintegy kétmilliárd dollárt adományozott a politikai-társadalmi viszonyok általa jónak tartott irányba történő elmozdítására.
[Magyar Hírlap]

Ajánlott videó

Olvasói sztorik