Belföld

Használt autó – szabad a vásár

Sokan gondolják úgy, hogy méregdrága új autó helyett használt, fiatal járművet vesznek. Kétségtelen, hogy így elkerülhető a nagy értékvesztés, ám jóval több meglepetés is érheti az embert, mint új kocsi esetében. Éppen ezért nem mindegy, hogy márkakereskedőtől, magánembertől, használtautó-telepről vagy éppen külföldről vásárolunk.

Azt gondolhatnánk, hogy a magyar használtautó-piac jelenleg a vevők paradicsoma. A szürkeimportban beözönlött autók tízezrei miatt ugyanis sokkal több az eladó autó, mint amennyire kereslet van. A valóság azonban az, hogy csak nagy körültekintéssel és kitartó alkudozással találhatunk olyan autót, amellyel valóban jó vásárt csinálunk.

Míg Nyugat-Európában egy hároméves kocsi újkori árának egyharmadát éri, addig nálunk még mindig a 40-45 százalékát, de a trend kétségkívül lefelé szálló árakat mutat. Mivel sokan foglalkoznak autóértékesítéssel, nagy a szórás a használt kocsik árában is. Ugyanazt a modellt egy hónapok óta hirdető és már kicsit reményvesztett tulajdonostól akár 20-25 százalékkal is olcsóbban megszerezhetjük, mintha a márkakereskedés udvarán választanánk ki.

Ennek ellenére nem rossz döntés márkakereskedésben vásárolni, ahol többnyire új autó árába beszámított kocsik várnak gazdára. Márkakereskedésben van a legnagyobb esélyünk arra, hogy idehaza forgalomba helyezett kocsit találjunk, korrektül vezetett szervizkönyvvel, sőt arra is van lehetőség, hogy a márkaképviselet szervizhálózatából a kocsi szervizmúltját is megismerhessük. A legfontosabb azonban, hogy a kereskedő köteles fél év szavatosságot adni az általa eladott használt autóra – persze csak abban az esetben, ha valóban ő az eladó, nem pedig bizományban áll nála az autó.

Kötelező alkudni

Természetesen a márkakereskedésben is kötelező alkudni – méghozzá agresszíven. Akkor is pimaszul keveset ajánljunk a kocsiért, ha tetszik nekünk, és legszívesebben már vinnénk is haza. Az sem baj, ha a kereskedő kinevet minket, pénzbe ez nem kerül. Természetesen kategóriától és azon belül modelltől függ, hogy mennyit lehet alkudni, de egy márkakereskedésben legalább 10 százalékos árréssel számolnak, 4-5 százalékot tehát mindenképpen faragjunk le a kiszemelt kocsi árából.

Sokkal szélesebb és sokrétűbb a kínálat a használtautó-telepeken. Igen ám, de itt többnyire külföldről behozott kocsik sorakoznak. Ezek előnye, hogy valamivel olcsóbban hozzájuk lehet jutni, mint Magyarországon forgalomba helyezett társaikhoz. Ellenben szinte biztosra vehetjük, hogy vagy sérültek voltak, amikor az országba kerültek, vagy a kilométerórájuk van visszatekerve, esetleg mindkét eset fennáll.

Arról nincs szó, hogy ezek a kocsik biztosan megbízhatatlanabbak vagy rosszabb minőségűek, mint az itthon vásároltak, de mégis sokkal inkább tekinthetők zsákbamacskának. Mivel ezeket az autókat a valós árnál jóval szerényebb összegről szóló számla alapján vámoltatják el – hogy kisebb legyen az itthon fizetendő vám, fogyasztási adó, áfa -, bátran lehet alkudni. Mindegy, hogy a kereskedő a telepen milyen mesét ad elő az autó múltját illetően, szinte biztos, hogy az nem igaz.

Használtautó-irányárak (millió forint)
Típus
2000
1999
1998
Alfa Romeo 156 1.6
3,1
2,8
2,6
Audi A4 1.6
3,7
3,5
3,1
Audi A6 2.4 quattro
6,7
6,0
5,3
BMW 320d
6,0
5,6
5,0
BMW 520i
5,9
5,3
4,8
Ford Explorer
6,4
5,7
5,1
Honda Prelude 2.0i
3,8
3,5
3,2
Jeep Cherokee 4.0
5,6
4,9
4,3
Land Rover Freelander 1,8i
4,4
4,0
3,6
Mercedes A 140
3,5
3,2
2,9
Mercedes E 200
6,4
5,9
5,3
Renault Espace 2.0
4,9
4,4
3,9
Seat Alhambra 2.0
4,2
3,8
3,2
Skoda Octavia 1,6
2,3
2,1
1,9
Toyota Avensis 1.6
3,1
2,8
2,5
Toyota RAV4
3,8
3,5
3,2
Volkswagen Passat 1.8
4,1
3,7
3,4
Volvo S40 1.6i
3,4
3,0
2,8
Volvo S80 2.4
6,4
5,5
4,8

Érdemes kierőszakolni állapotfelmérést egy márkaszervizben (többmilliós vásárlás előtt elhanyagolható költség a néhány ezer forintos átvizsgálás). Ha belemennek, a kocsival sem lehet nagy baj (vagy ha mégis, akkor legalább van esély rá, hogy kiderül), ha hallani sem akarnak róla, nézzünk másik autó után.

Magától a kocsi tulajdonosától is vásárolhatunk. Ebben az esetben legalább annyira fontos alaposan szemügyre venni magát a tulajt, mint a kocsit. Az ilyen vásárlás történhet autópiacon, apróhirdetés alapján vagy akár ismeretségi körben is. Talán ez utóbbi a legszerencsésebb, mert ha nem sokkal a vétel után váratlanul komoly javítást kell végrehajtani az autón, a költségek a jó viszony megtartása érdekében jó eséllyel megfelezhetők.

Figyelő Trend – Autók és piacok

A közelmúltban megjelent Figyelő Trend október-novemberi kiadványa az autópiaci trendekkel foglalkozik. Tematika:
Trendek
• A világ autópiaca
• Merész váltás az autókereskedelemben
• Szórakoztató elektronika – Autóra hangolva
• Az olajlámpától az intelligens reflektorig
• Leporolt és új legendák
• Alternatív üzemanyagok
• Kommunikáció az úton is – Irodák négy keréken
• Használt autó
• Haszonjárművek új generációja
Új autók
• Audi A8
• Alfa Romeo 156 GTA
• Mazda 6
• Mercedes CLK
• Opel Vectra
• Volvo XC90
• Renault Mégane
• SAAB 93
• Pegaut 307 SW

Praktikus tanácsok
• Kölcsönzők kilátásai
• Flottaspecialisták
• Autófinanszírozás
• Hótaposók
• Gyermekek biztonsága
• Címek és adatok

Ne hamarkodjuk el a döntést!

Akárhol is próbáljunk szerencsét, fontos, hogy ne hamarkodjuk el a döntést. Eladó autó sokkal több van, mint vevő, erre többször is hívjuk föl alkupartnerünk figyelmét. Érdemes piackutatást végezni: ha találunk a kiszemelttel azonos évjáratú és kivitelű kocsit, amit olcsóbban hirdetnek, toljuk a tulaj orra alá az újságot. Ettől elbizonytalanodik, és a többlépcsős alkudozás során azonnal enged egy kicsit. Az is jó taktika, ha a kiszemelt kocsihoz többször is visszamegyünk, és hangoztatjuk komoly szándékunkat, de kiemeljük, hogy csak akkor tudjuk megvenni a kocsit, ha a tulaj elfogadja a mi árunkat. Amikor autót veszünk, ne a szívünkre, hanem az eszünkre hallgassunk.

Kétségkívül a legfárasztóbb és leghosszadalmasabb, ám valószínűleg a legolcsóbb megoldás a magánimport. Sok olyan európai modell van (a vám miatt a tengerentúli kocsikat drágább behozni), amely a számlával való trükközés és a vámhatóság félrevezetése nélkül is az itthoni piaci árnál 15-20 százalékkal olcsóbban megszerezhető. A legnagyobb internetes adatbázisokban (például www.mobile.de vagy www.autoscout.de) félmillió darabos kínálat várja a vevőket. E megoldás előnye, hogy a vezetési kultúra, a jobb utak és a profibb szervizhálózatok miatt a külföldi használt autók várhatóan jobb állapotban vannak, mint azonos korú itthoni társaik. Hátránya viszont, hogy időigényes.

A Figyelő előfizetők a kiadványt ingyen megkapják a hetilappal együtt. Terjesztés nagyobb forgalmú árusítóhelyeken (Relay, Citishop). Megrendelhető a Sanoma Budapest terjesztési osztályán keresztül is: 4371500.

Rendelje meg online a Figyelő Trend – Autók és Piacok című kiadványát! >>

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik