Belföld

Spar lesz a Billából

A német REWE csoport eladja a Billa szupermarketeit az osztrák Sparnak. A korábban bejelentett ügylet immár a versenyhivatali áldást is megkapta.

Megkapta a versenyhivatali engedélyt a Spar, hogy felvásárolja a konkurens Billa szupermarketeket – tudta meg az Index. Az eladó, a német REWE-csoport, amely a világ egyik legnagyobb élelmiszerkereskedelmi lánca. A felvásárlás miatt egyetlen embert sem bocsátanak el a Spar Magyarország szerint.

Stabil Spar-pozíciók

A FigyelőNet szeptemberben már beszámolt a Spar-Billa-ügyletről, amely akkor még versenyhivatali jóváhagyásra várt. A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. eszerint átvesz 14 kiválasztott Billa-szupermarketet, amelyek az elmúlt évben összesen 11 milliárd forintos forgalmat értek el. Az üzletek több mint 400 dolgozóját továbbra is foglalkoztatja a Spar. A magyar piacon 11 éve jelen levő Spar, 16 Interspar és 100 szupermarketet üzemeltet 4400 alkalmazottal. A társaság év végére 134-re kívánja növelni üzleteinek számát.

A Sparnak Magyarországon stabilak a pozíciói: a FigyelőNeten már beszámoltunk a Dun & Bradstreet cég felméréséről, amely szerint a kiskereskedelmi vállalkozások általában jó évet tudhattak 2001-ben maguk mögött. Az inkább szupermarketeket üzemeltető cégek – mint a Spar meg a Plus – azonban szolid bevétel-növekedést realizálva néhány helyet hátracsúsztak, ami azt mutatja, hogy a kiskereskedelemben jelenleg a hipermarketeké a valódi növekedési szegmens.

A legnagyobb magyarországi cégek összesített, tehát minden ágazatra kiterjedő élbolyában a Dun & Bradstreet szerint, így továbbra is ott van a Metro Holding Hungary Rt., amely ugyan a 9. helyről egyet hátracsúszott, azonban növelni tudta árbevételét. Közvetlenül a nyomában liheg a Tesco-Global Rt., amely hat helyet előrelépve tornázta fel magát a 11. pozícióba. Közel harmincat ugrott előre egy év alatt az Auchan Magyarország Kft. is.

A hipermarketek dinamikusan növekednek

A Figyelő Top 200-as összesítése némileg eltérő képet mutat: a Metro itt két helyet esett vissza 2001-ben, és már csak 11., mögötte a 12. helyen a Tesco áll, amely korábban csak a 18. volt. A Spar Magyarország e lista szerint a 37.-ről a 36. helyre küzdötte fel magát, csaknem 95 milliárd forintos árbevétellel.

Annyi bizonyosnak látszik azonban az összes statisztikából, hogy a kereskedelmi cégek egyre élesebb versenyt vívnak egymással, és aki nem bírja a konkurenciaharcot, inkább kivonul az országból. Nem véletlen, hogy a Julius Meinl már korábban visszakozott a magyarpiacról, és legfeljebb a hipermarketek tudnak javítani pozíciójukon. A legjobb példa erre a Tesco, amely lassan a tíz legnagyobb hazai cég árbevételét is elérheti.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik