Belföld

FIAT – ki hozza el a fényt?

Az olasz autógyártás fennmaradásáért küzdő itáliai miniszterelnök, Silvio Berlusconi bejelentette: hajlandó állami segítséget adni a rendkívül nehéz helyzetben lévő FIAT konszernnek. Ezt azonban az EU-nak is jóvá kell hagynia.

A FIAT 2002 első felében 650 millió euró veszteségről számolt be. Az olasz miniszterelnök vasárnap találkozott a válságban lévő torinói FIAT – ki hozza el a fényt? 1autógyár legfőbb vezetőivel, s ígéretet tett arra, hogy állami segítséget is kaphat az óriási adósságokat felhalmozó társaság, amennyiben radikálisan átalakítják.

Útlezárások és sztrájkBerlusconi nem véletlenül használta ki szabadnapját is a tárgyalásra. Mint arról a múlt héten a FigyelőNet beszámolt, egész Olaszországban óriási tiltakozási hullám indult, amikor a FIAT bejelentette: több mint nyolcezer embert kényszerül elbocsátani, és két itáliai gyárát bezárni (az egyik üzem Szicíliában található). Nem meglepő, hogy a csütörtöki FIAT-közlemény után több tízezer, feldühödött alkalmazott vonult az utcára, hogy tiltakozzon a leépítések ellen. Lezárták az autópályákat és a vasútvonalakat, a szakszervezet pedig sztrájkot hirdetett.

A brit Financial Times szerint Berlusconit különösen súlyosan érintheti a szicíliaiak felháborodása: egész Dél-Itáliában, a Mezzogiornónak is nevezett régióban már jelenleg is 18,2 százalékos a munkanélküliség. A Szicíliában megválasztott parlamenti képviselők tucatjai (még a Berlusconit támogató jobboldali politikusok is) bejelentették: nem szavazzák meg a jövő évi költségvetést, ha a FIAT elbocsátott munkásait nem támogatja a kormány.

Csak uniós engedéllyel

A Handelsblatt német gazdasági lap információi szerint felvetődött annak a lehetősége, hogy az olasz állam közvetlenül beszálljon a FIAT személygépkocsi-gyártó részlegébe. A direkt állami tulajdonlás azonban számos versenyjogi és európai uniós előírásba beleütközhet. Ezt erősíti Mario Monti EU versenyjogi biztos kijelentése, amelyet az olasz giornale.it idéz: állami segítséget csak EU-jóváhagyással kaphat a FIAT.

Monti, akit versenyügyekben a világ egyik legfélelmetesebb regulátorának tartanak, különös helyzetbe kerülhet: ő hiúsította meg tavaly az amerikai General Electric és a szintén USA-beli Honeywell fúzióját, a versenyérdekek sérülésére hivatkozva. Ha az olasz állam EU-szintű jóváhagyással most beszállna egy súlyosan veszteséges autógyár megmentésébe, komoly kételyek merülhetnek fel az ügylet kapcsán. Mindenesetre Monti máris felhívta Berlusconit, és arról biztosította honfitársát, hogy az EU a lehető leggyorsabban fogja elbírálni a FIAT-tal kapcsolatos olasz intézkedéseket, csökkentve a cég körül kialakult bizonytalanságot.

FIAT – ki hozza el a fényt? 2A hitelezők is kaphatnak résztulajdont

A Handelsblatt azonban nemcsak az olasz állam tőkeinjekciójáról ír: a német lap szerint a csődközeli helyzetben lévő cégekhez hasonlóan, a hitelező bankok is részesedést kaphatnának a FIAT-ból. Így az eddigi fő tulajdonos, az Agnelli család helyzete megrendülne a cégnél. Agnelliék állítólag már jelezték is, hogy készek kivonulni a FIAT központi részlegéből, az autógyártásból. Az eddigi elnök, Paolo Fresco napjai is meg vannak számlálva: sokan őt teszik felelőssé azért az iszonyatos mennyiségű adósságért, amit az elmúlt években halmozott fel a konszern.

Mindezen akciók célja az lenne, hogy fenntartsák a FIAT termelőkapacitásainak további működését. Ugyancsak a távlati tervek között szerepel, hogy az autógyártást eladják a General Motorsnak (GM), az amerikai óriásvállalatnak. A GM már így is birtokol 20 százalékot a FIAT-Autóból, és a mindmáig érvényben lévő szerződés szerint 2004-ig megszerezhetné a fennmaradó 80 százalékot is.

Ugyanakkor pénzügyi körök arra figyelmeztetnek, hogy a FIAT-Auto eladása csak akkor képzelhető el, ha a konszernről leválasztják a személygépkocsik gyártását. Az anyacégnek, a FIAT holdingvállalatának pedig ebben az esetben át kellene vállalnia az adósságok egy részét.

A szentgotthárdi szálA szentgotthárdi üzemben egyébként komoly kapacitásfelesleg volt tavaly év végén: a Budapester Zeitung beszámolója szerint a FIAT-GM Powertrain leányvállalat a lehetséges 570 ezerrel benzinmotorral szemben mindössze 400 ezer darabot gyártott. A FigyelőNet megpróbálta megszólaltatni az ügyben a szentgotthárdi vállalatot, annak illetékesét azonban cikkünk megjelenéséig nem sikerült utolérni.

Összevonják az Opellel?

Ha megtörténik a leválasztás, az állam is beszállhatna valamilyen nyilvános ügynöksége közreműködésével az autós cégbe. (Olaszországban számos “fejlesztési” társaság működik, amely állami forrásokhoz juttat bajban lévő vagy induló vállalkozásokat, a giornale.it szerint feltételezhetően a Sviluppo Italia nevű állami vállalkozás szállhat be a FIAT Autóba.) A torinói autógyár tőkeigényét egyébként a szakértők jelenleg 3 és 5 milliárd euró körülire becsülik.

Az olasz állami beavatkozás mellett pletykák terjedtek el a Handelsblatt szerint arról is, hogy a FIAT-Autót a General Motors német leányvállalatával, az Opellel vonnák össze. Ez amúgy logikus lenne, hiszen ha a GM megszerezné a FIAT többségét, kénytelen lenne a már meglévő Opel-gyárakat és a FIAT üzemeit összevonni. Erre egyébként már volt korábban is példa: a szentgotthárdi GM-üzem már régóta GM-FIAT leányvállalatként üzemel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik