Belföld

Csődben a US Airways – repüljünk többet

Csődvédelmet kért az Egyesült Államok hatodik legnagyobb légitársasága, a US Airways, miután a tavaly szeptemberi terrortámadást követő ágazati recesszióból nem sikerül kilábalnia.

Több mint 2,1 milliárd dolláros vesztesége miatt benyújtotta kérelmét a US Airways, hogy az amerikai csődtörvény 11. fejezete szerint Csődben a US Airways – repüljünk többet 1csődvédelemben részesüljön. A társaság folytatja tevékenységét, de közben – a csődvédelmet élvezve – megpróbálja optimalizálni működését és csökkenteni kiadásait.

A legfrissebb felmérések ugyanakkor azt mutatják, hogy lassan visszatér a normális kerékvágásba a légiközlekedési szektor. Lassan ugyanannyian ülnek repülőre, mint a terrortámadás előtt.

Búfejeltő ingyenutazásEgy amerikai légitársaság ingyenes utazást kínál mindenki számára szeptember 11-én. A Spirit Airlines közleménye szerint azért szánta rá magát a lépésre, mert az utasok tartanak a repüléstől a terrortámadások egyéves évfordulóján. A floridai légitársaság szeptember 11-én összesen 90 járatot tervez indítani, mintegy 13 ezer ülőhellyel. A Spirit Airlines becslése szerint az akció mintegy félmillió dollárba kerül majd. Eddig több mint egymillió amerikai jelentkezett az ingyenútra. A Malévnál nem kell efféle akcióra számítani, a magyar légicég nem tapasztalta ugyanis helyfoglalásainak visszaesését.

Kiheverhető problémák?

A US Airways a Virginia állambeli Alexandria csődbíróságán nyújtotta be kérelmét, arra hivatkozva, hogy a szeptember 11-ei terrortámadás utáni gazdasági recesszió és a légiközlekedés iránti keresletcsökkenés következményeként súlyos veszteségeket szenvedett. A világ 14. legnagyobb légitársasága jelezte, hogy tovább üzemelteti járatait, fizeti alkalmazottait és szállítóit.

A csődvédelmi kérvényben a US Airways 7,81 milliárd dollár aktívumot és 7,83 milliárd dollár passzívumot tüntetett fel. Részvényeinek árfolyama a tavaly augusztusi 19,05 dollárról 2,45 dollárra zuhant. A légitársaság a Credit First Boston és a Bank of America vezette pénzügyi csoporttól kapott garanciát 500 millió dollár hitel nyújtására. A Texas Pacific csoport pedig hajlandó 200 millió dollárt befektetni a csődeljárásból majdan működőképesen kikerülő légitársaság 38 százalékos részesedéséért cserébe.

Segítség, tervek

Emellett a terrortámadások után a légitársaságok megsegítésére

létrehozott szerv, a Légiszállítási Stabilizációs Tanács (ATSB) július elején 900 millió dollár erejéig állami kezességet vállalt a US Airways egymilliárd dolláros hitelfelvételére.

A légitársaság 1,3 milliárd dolláros költségmegtakarításra törekszik, és reméli, hogy már 2003 első negyedében kijut a csődből. A pilóták és utaskísérők szakszervezetei már engedtek a bérekből, ezzel a munkáltató 465 millió dollárt takarít meg egy év alatt. A technikusok most szavaznak a társaság ajánlatáról, amely költséglefaragásokról tárgyal gépeinek bérbeadóival is.

Utazzunk!

Mindeközben egy frissen készült tanulmány szerint az emberek repülési kedve és hajlandósága visszatért, és az utasok száma csak négy százalékkal marad el a szeptember 11-e előtti szinttől. A terrortámadás után a légitársaságok nemritkán 25-30 százalékos visszaesést voltak kénytelenek elszenvedni.

Ez a fellendülés azonban nem minden légitársaságot érintett. Jelentősen nőtt az igény az úgynevezett fapados járatok iránt, amelyek olcsó jegyekkel viszonylag egyszerűbb szolgáltatással csábítják az utasokat.

Jelentősen sérültek a belföldi járatok az Egyesült Államokban – első “nagyágyú” volt a US Airways, amely emiatt csődvédelmet kért -, de ez nem tekinthető világszerte általánosnak. Nagy-Britanniában például nőtt az utasok száma a belföldi járatokon a tavaly szeptemberi szinthez képest. A nemzetközi járatok angliai célponttal vagy kiindulással mindössze két százalékkal kevesebb utast szállítanak, mint a terrortámadást megelőzően.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik