Belföld

Európai autókereskedelem – reformkényszer

Októbertől, feltételekkel ugyan, de liberalizálják az európai autóértékesítést. Mindez annyit jelent, hogy a jövőben például egy helységben több márka típusai közül is válogathatunk.

Az egységes belső piac finomhangolásának újabb állomásához érkezett az unió. Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke szerdán Brüsszelben sajtótájékoztatón jelentette be: az eddigi, a versenyt korlátozó szabály feloldásával új távlatok nyílnak az autóértékesítés, a vevőszolgálatok és a szervizelés terén.

Az autóipar a közösségi versenyszabályok alól még 1985-ben kapott úgynevezett csoportmentességet, amely idén szeptemberben jár le. Az iparág e mentesség alóli kizárása már a kilencvenes években felmerült, az elvileg egységes piacon belül ugyanis, – a fogyasztó oldaláról megközelítve a problémát – rendkívül nagy árkülönbségek alakultak ki. Az autóban drágának számító országok (például Németország vagy Nagy-Britannia) és az ottani gyártók (erre a legjobb példa a Volkswagen, amelyre a bizottság 100 millió eurós büntetést szabott ki tavaly a versenyszabályok súlyos megsértése miatt) természetesen ellenezték a tervet, az ottani fogyasztók azonban – legalábbis a bizottság ígéretei szerint – jól járnak majd a liberalizációval. Erre persze egyenlőre senki nem venne mérget, annyi azonban bizonyos, hogy az új szabályok a szektor totális átrendeződését hozhatják magukkal. A leleményes cégek a szélesebb mozgástérben új értékesítési- és szervizmodelleket alakíthatnak ki.



Autót az internetről

Bár az autóértékesítés valószínűleg soha nem kerül át virtuális térbe, a bizottság ezzel kapcsolatosan is meghatározta a kereskedők és gyártók mozgásterét. A bizottság nem kötelezi az autógyártókat, hogy internetes szolgáltatóknak adjanak el gépkocsikat, amelyek aztán virtuális márkakereskedőként továbbadják azokat. (Az internetes szolgáltatók ugyanis előnyt élveznek a fizikai értékesítőkkel szemben, hiszen nem kell pénzt költeniük kiállítótermekre vagy szakértői gárdára.) A vásárló megtekintheti a kiszemelt autót a hagyományos kereskedőnél, aztán leülhet a számítógépe elé és a hálón keresztül megrendelheti a gépkocsit. A javaslat értelmében ugyanakkor a gyártók által lefektetett kritériumoknak megfelelő kereskedőket semmi sem akadályozhatja meg abban, hogy a világhálón is felkínálják az autóikat – számol be a bizottság internetes autóértékesítési szabályairól az uniós témákkal foglalkozó Bruxinfo.

Egy szalon, több márka

Az újdonsült szabályok lehetővé teszik, hogy a gyártók saját belátásuk szerint a szelektív, avagy az úgynevezett exkluzív, kizárólagos elosztási modell közül válasszanak, a kettőt együtt azonban nem alkalmazhatják. A kizárólagosságra építő modell szerint a gyártó dönt arról, hogy mely márkakereskedővel dolgozik együtt egy adott földrajzi területen, a kereskedőnek azonban lehetősége nyílik rá, hogy az árut továbbadja más, a meghatározott területen kívül tevékenykedő kereskedőnek is.

A szelektív rendszerben a gyártó által felállított kritériumnak kell megfelelnie az elosztási rendszerhez csatlakozó cégnek, aki azonban nem egy behatárolt területen működik. A kereskedő számára tehát lehetővé válik, hogy egy tető alatt több gyár modelljeit árulja, megszűnik azonban a szervizelési kötelezettsége. A szerviztevékenységet a szabályok értelmében ezentúl független, a gyártó által “akkreditált” cégek is elláthatják.

2005-ig röghöz kötve

Hosszabb, három éves átmeneti időt sikerült kiharcolniuk a gyártóknak a “röghöz kötés” kérdésében. Ennek értelmében 2005-től lehetősége lesz egy autókereskedőnek arra, hogy az egységes piac területén belül bárhol értékesítse az általa forgalmazott gépjárműveket. Ha tehát egy “olcsó” országbeli kereskedő – például egy belga – úgy dönt, hogy a brit vásárlók kényelmesebb kiszolgálása érdekében a szigetországban is telephelyet nyit, megteheti. Ez eddig nem volt lehetséges, így a leleményesebb vásárlók a 10-20, sőt néhány esetben 40 százalékos árkülönbségért hajlandóak voltak egybekötni a nyaralást az új autó megvásárlásával. (A gond akkor kezdődött, amikor a gyártó megtiltotta a kereskedőnek, hogy egy másik uniós országból érkező vásárlót kiszolgáljon.)



Kimarad egy szezon?

Az év első felében 4,5 százalékkal estek vissza a nyugat-európai személyautó-eladások, miután júniusban 8,1 százalékkal kevesebb új személygépkocsit értékesítettek, mint egy évvel korábban – jelentette az európai autógyártók szövetsége, az ACEA. A csökkenést az ACEA az általános gazdasági feltételek romlásának tulajdonítja, ám ők és több más autóipari érdekvédő szervezet sértődötten hozzátette azt is: a vevők valószínűleg a média által is felkapott autópiaci reform miatt álltak el a vásárlástól. A múlt havi nagy visszaesés egyébként elsősorban a dél-európai országokat sújtotta: ezekben éves összehasonlításban 17 százalék körül volt a visszaesés.

Tiltakoztak – eredménnyel

Az unió reformja ellen ágáltak a tagország érdekcsoportjai, a reformtervek ellenében maga Schröder kancellár is felemelte a szavát. A lobbi gyakorlatilag azzal érvelt a változtatások ellen, amivel a bizottság a mellett. Szerintük a radikális reformok tönkreteszik a piacot, és a fogyasztók érdekeit is inkább sértik, mint védik. Az új szabályokat kidolgozó versenyügyi bizottság és vezetőjük, Mario Monti sokáig ellenállt az eredetileg szigorúbb terv bármiféle módosítási kísérletének, abba azonban beleegyezett, hogy nem 2003-tól, hanem csupán 2005-től lép életbe a “röghözkötöttség” szabályának feloldása. A reform, ha az eredeti változatnál később is, de mindenképpen végbemegy, az EU Minisztertanácsának ugyanis nincsen (együtt)döntési joga a piaci reformot érintő kérdésekben, őket gyakorlatilag nem kérdezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik