Belföld

A focivébé hatása a 3G-s mobilfóniára

Felejtsd el Beckham szabadugrásait, a vébé igazi szenzációja a japán és koreai mobiltechnológia, a videótelefonok élőben való tanulmányozása - sugallják a Dél-Korea- és Japán-szerte felállított harmadik generációs mobil standok.

Lehet, hogy Japán és Dél-Korea nem topfavoritja a focivébének, a mobiltechnológia terén azonban jó néhány góllal kápráztathatják el a világot júniusban. “A szervezők milliárdokat költöttek a vébé helyszíneire, de ez nem olyan nagy teljesítmény, hisz ez minden szervező országnak kutya kötelessége. A nagy durranás a technológiai bemutató lesz, erre méltán büszke az egész nemzet” – nyilatkozta a tokiói IntaDev technológiai kutatóintézet elemzője a BBC-nek.

A focivébé hatása a 3G-s mobilfóniára 1Előfizető-gyűjtés gólokkal

A koreai főszponzor, a Korea Telecom leányvállalata, a KT ICOM a világbajnokságra időzítette új, harmadik generációs mobiltelefonjainak főpróbáját. Szöulban, illetve a meccsek helyszínein számos kiállításon és standon buzdítják a szurkolókat, hogy próbálják ki a jövő telefonjait, küldjenek egymásnak kép- és videóüzeneteket.

Az elmúlt másfél évben a 3G hallatán a mobilosok inkább asszociáltak csődben lévő telekom cégekre, mint Ázsia futurisztikus vízióira. A 3G szolgáltatások európai bevezetését a pénzügyileg gyenge lábon álló távközlési vállalatok egyre csak halogatják. A World Markets Research Centre múlt havi előrejelzései szerint a világ mobilosainak csak 27 százaléka tér át 3G-s telefonokra, szemben az eddig remélt 40 százalékkal.

A vébének kétségkívül nagy szerepe lesz a harmadik generációs mobilkészülékek ázsiai népszerűsítésében. A japán NTT DoCoMo, amely tavaly októberben eléggé haloványan debütált 3G-s szolgáltatásaival, maximum négyperces összeállításokat közöl az egyes meccsekről. Azt reméli, hogy a spotok, nyolcgólos trailerek révén számos új előfizetővel gyarapodik ügyfélköre. Ennek elérése végett a DoCoMo bővítette lefedettségét is, így Japán területén minden vébéhelyszínen és azok közelében élvezhető a szolgáltatás.

A focivébé hatása a 3G-s mobilfóniára 2Úttörő szolgáltatások – lemaradt ügyfelek

A herkulesi erőfeszítések ellenére a 3G-s szolgáltatásokat beárnyékolják a konkurensek sikerei. Japánban ugyanis jelenleg sokkal népszerűbb a második generációs hálózatokon futó MMS (Multi Media Messaging).

Ugyancsak nagy népszerűségnek örvend a részben Vodafone tulajdonban lévő J-Phone Sha-Mail nevű szolgáltatása, amellyel az előfizetők képeket készíthetnek és küldhetnek magukról. Márciusban Japánban négymillió mobilkamerával felszerelt telefont adtak el. Az emberek tehát elégedettek a jelenlegi szolgáltatásokkal, nem érzik annak szükségét, hogy szélesebb sávra kapcsoljanak.

Miután második generációs platformján torlódások keletkeztek, a DoCoMo úttörő szerepet vállalt a harmadik generációs, W-CDMA (wideband code division multiple access) nevű technológia bevezetésében. Ám a hiányos lefedettség és az elégtelenül működő készülékek miatt eddig csupán százezer előfizetőt sikerült gyűjtenie.

A konkurencia más stratégiát követetett: a KDDI például első lépésben 2G-s – CDMA technológiát használó – hálózatának korszerűsítése mellett döntött, felgyorsítva ezzel a nagymennyiségű adatátvitelt. Ezután a 3G-re – esetükben a CDMA2000 technológiára – való váltás sokkal harmonikusabb volt, és az előfizetői kört is könnyebb volt rászoktatni az új szolgáltatásra.

Melyik technológia lesz a győztes?

Hogy melyik technológia válik a harmadik generációs mobilszolgáltatások esetében szabvánnyá, az nem dőlt még el. Az európai telekom cégek a W-CDMA platform mellett tették le voksukat, míg például az amerikai Qualcomm a CDMA2000 technológiát választotta. Elemzői számítások szerint középtávon a világ körülbelül 80 százaléka használja majd az NTT DoCoMo által kifejlesztett W-CDMA szabványt.

A focivébé tehát erőfitogtatási lehetőség is a koreai és japán telekom cégeknek. A cél nem csupán meggyőzni a helyi lakosságot a termékről, hanem felkelteni az európai turisták érdeklődését is. Persze abban senki sem hisz, hogy az angol szurkolók W-CDMA junkikként térnek vissza Nagy-Britanniába, ám hogy a Tokió utcáin tornyosuló színes képernyős ketyerék sokak étvágyát meghozzák, az biztos. Közben pedig Ázsia valóra is válthatja 3G-s jövőképét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik