Belföld

Kelet-európai telekomkörkép – mobil húzóágazat

A globális trendnek megfelelően Kelet-Európában is a telekommunikációs iparág konszolidációjával és a mobilpiac előretörésével lehet számolni az elkövetkező években. Az egy főre jutó költés alapján hazánk a második a tagjelöltek között.

A kelet-európai telekommunikációs piac forgalma 2002-ben várhatóan 13 százalékkal nő a múlt évhez képest, és eléri a 16,3 milliárd eurót. Kelet-európai telekomkörkép – mobil húzóágazat 1Az uniós tagjelölt országok vezetékes, mobil- és adatkommunikációs piaca így körülbelül a németországi piac mintegy egyharmadával lesz egyenlő az év végére – állapítja meg egy minap megjelent osztrák tanulmány.

Az Arthur D. Little (ADL) elemzése szerint az európai átlaghoz képest kétszeres sebességgel növekvő piac idén 14 százalékkal nagyobb forgalmat fog produkálni, mint 2001-ben. A növekedés motorja pedig, ahogyan az utóbbi években mindig, a mobiltelefónia lesz.

Most érdemes vásárolniGeorg Serentschy távközlési szakértő szerint mostanában érdemes kelet-európai telekom-részvényekbe fektetni, hiszen a privatizált vagy még mindig részben vagy egészben állami vállalatok jövedelmezőek és kedvező árfolyamon kaphatók. A szakértő példaként a Matávot, illetve a cseh és a szlovén állami távközlési vállalatot emelte ki. A lehetőséget a nagy nyugat-európai távközlési vállalatok nem tudják teljes mértékben kihasználni, hiszen a legtöbbjük óriási adósságteherrel küszködik, vagy ha éppen nem, akkor attól tart, hogy a piac megbünteti az új akvizíciókat. Serentschy szerint ezért most a pénzügyi befektetők juthatnak inkább lehetőséghez a térségben.

Szlovénia után mi költjük a legtöbbet

A tanulmány országokra bontva is vizsgálta az egyes piacokat. A számítások szerint az összforgalomból Lengyelország szakítja majd ki a legnagyobb részt: az összforgalom 40 százalékát.

Az egy főre jutó forgalom alapján azonban, 330 euróval Szlovénia az éllovas. Távolról, 240 euróval Magyarország, majd 220 euróval Csehország követi. (Az EU átlagában ez az adat 640 euró, Ausztriában 710, Németországban pedig 560 euró.)

Mobil távközlés – húzóágazat

Az ADL tanácsadó vállalat az egyes távközlési szegmensek fejlődési ütemét is feltérképezte. Az eredmény szerint az említett országcsoportban, forgalom alapján a mobiltelefon-piac már 2002-ben utolérheti a vezetékes távbeszélő-hálózatot, ennek oka természetesen az utóbbi szegmens késői felzárkózása, illetve elmaradottsága.

A tanulmány rámutat, hogy a térség országaiban a mobiltelefon-piac tavaly 20 százalékkal fejlődött, a vezetékes csak 5-tel. Az idei évben mindkét piaci szegmens forgalma 8-8 milliárd eurót tesz majd ki a térségben, a mobilszolgáltatók forgalma azonban már 2003-ban eléri a 9 milliárd eurót, a becslések szerint 20 százalékkal magasabb lesz, mint a hálózatos rendszerekben. (Az Európai Unióban a vezetékes szolgáltatók forgalma jövőre még mintegy 15 százalékkal meghaladja a mobil rendszerekét.)

Tavaly a vezetékes telefonok elterjedtsége 0-1 százalékkal, míg a mobiltelefóniáé 41 százalékkal nőtt Kelet-Európában. A térség országaiban a távközléshez való teljes hozzáférés nem is elképzelhető mobiltelefon nélkül.

Jönnek, mennek, maradnakA holland KPN a közelmúltban adta el a Pannon GSM-ben korábban megszerzett részesedését a Telenornak, a hollandok várhatóan többi kelet-európai érdekeltségükről, így a Cesky Telekomról is lemondanak. A francia Vivendi is hasonló lépést fontolgat Lengyelországban, és kérdéses, hogy stabilan meg tudja-e vetni a lábát a többi országban. A Matávban és a lengyel TPSA-ban ellenőrző tulajdont szerzett Deutsche Telekom, illetve a France Télécom a legnagyobb szolgáltatóvá válhat a régióban.

Visszavonulót fújnak a nagyok

Az ADL távközlési szakértője, Georg Serentschy a növekedési potenciál ellenére úgy ítéli meg, hogy a nagy nyugati távközlési konszernek visszavonulóban vannak Kelet-Európában. Arra számít, hogy a következő három évben megfeleződik a cégek száma a térségben.

Ez nemcsak a térség adottságai miatt alakul majd így, az ágazat évek óta a globális átszerveződés folyamatában van. Természetesen léteznek sajátos, lokális okai is a távozásnak, mint például elhibázott stratégiai döntések vagy az egyes piacok téves felbecslése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik