Belföld

Euró, te drágító!

Azon kesereg az eurózóna lakossága, hogy a közös valuta bevezetésével megemelkedtek az árak. Ami ebből a magyar átlagolvasót érintheti: leginkább a vendéglátásban és az élelmiszer-kereskedelemben "kerekítették felfelé".

Miközben az európai infláció elhanyagolható mértékű volt az elmúlt évben, egyes termékek és szolgáltatások ára jelentős mértékben nőtt az eurózóna országaiban. A lakosság szerint az árak “felfelé kerekítésével” a legtöbb ország szolgáltató szektora élt.

A legradikálisabb áremelés a vendéglátás területén és az élelmiszer-kereskedelemben tapasztalható – szajkózza az utóbbi hónapokban az érintett országok médiája. Sőt Németországban kimondottan választási kampánytémává vált a drágulás.

Fagylalt dupla áron

Egy müncheni fagylaltos nemes egyszerűséggel a DM helyére írta az euró jelét, változatlanul hagyva a számokat, s ezzel gyakorlatilag százszázalékos áremelést sikerült végrehajtania. Noha az említett trükkön egy gyakorló édesszájú hamar átlát, a jelenséget burkolt áremelésnek hívják.

Euróáradat

Egy éttermi vacsora ára átlagosan húsz százalékkal nőtt a német nagyvárosokban. Hasonló tapasztalatokról számolnak be az Olaszországban gyakran megforduló vendégek is.

Az áremelések nagy része az euró január elsejei bevezetése óta ment végbe – állítják a fogyasztók és az őket védő szervezetek -, amikor a közös valuta érméi és bankjegyei elárasztották a 12, immáron a készpénzt is euróban számoló tagállamot.

Emeltek, de nem amiatt?

Az unióban szórványosan már az euró bevezetése előtt is lehetett hallani a bevezetés és a burkolt áremelés veszélyeiről, mára azonban mindennapossá váltak az ezzel kapcsolatos hírek. Legutóbb az Euróbarométer készített felmérést az euró megjelenése és az áremelkedés közötti összefüggéséről faggatva a lakosságot.

Az eredmények szerint a polgárok 68,5 százalékának meggyőződése, hogy az egységes valuta bevezetése óta mindenhol felfelé kerekítették az árakat. Ezzel szemben csupán 15,1 százalékuk véli úgy, hogy ez csak néhány termékre és szolgáltatásra igaz. 8,3 százalékuk nem vagy csak kis mértékben érzékelt áremelést, vagy azt tapasztalta, hogy az árak csökkentek az új fizetőeszköz megjelenése óta – tudósít az uniós hírekre szakosodott Bruxinfo.


















  Nem volt drágulás Átfogó áremelkedés Helyenként drágulás
A megkérdezettek százalékában
Belgium 11,8 64,9 15,5
Németország 8,7 74,9 11,8
Görögország 6,6 77,6 12,7
Spanyolország 8,7 80,3 8,3
Franciaország 10,7 63,3 21,2
Írország 14,4 66,7 11,4
Olaszország 16,1 57,3 20,7
Luxemburg 10,1 60,0 22,5
Hollandia 5,1 89,9 4,3
Ausztria 22,2 41,2 23,5
Portugália 17,9 57,3 8,9
Finnország 20,8 51,4 22,3
Eurózóna 11,4 68,5 15,1
Forrás: Eurobarométer



Az Európai Bizottság statisztikái részben megerősítik a többség sejtéseit. A legfrissebb adatok arról tanúskodnak, hogy bizonyos szolgáltatásoknál, így az éttermekben, az élelmiszer-kereskedelemben, a fodrászoknál és a taxisoknál az elmúlt három hónapban felmentek az árak. A bizottság szerint azonban képtelenség bebizonyítani, hogy ez összefüggésben lenne az euró bevezetésével.

David Byrne, az EU fogyasztóvédelemért felelős biztosa elismerte az áremelkedés tényét. De nem mulasztotta el megjegyezni, hogy bizonyos szolgáltatások és termékek ára azért emelkedett, mert a kereskedők és az iparosok visszaéltek a valutacserével.

A piac, az piac

Renate Künast miniszter asszony korábban bojkottfelhívás közzétételét is javasolta a kormánynak, a többség azonban úgy vélte, hogy egy piacgazdaságban, ahol az árakat a kereslet és a kínálat határozza meg, nem lehet ilyen eszközökkel élni. Edmund Stoiber, a németországi keresztény-szociális unió (CSU) miniszterelnök-jelöltje is beszállt a vitába: szerinte a jelenleg kormányzó vörös-zöld koalíció nem vette komolyan a fogyasztók drágulással kapcsolatos felháborodását.

“Antiteuro” csúcs

Renate Künast, a németországi zöldek által delegált fogyasztóvédelmi miniszter asszony “antiteuro” csúcs összehívását kezdeményezte (németül a teuer szó drágát jelent). Erre az összes fogyasztóvédő szerv, szakszervezet, kereskedői és vendéglátóipari szervezet meghívást kapott.

A csúcs eredménye, hogy a részvevők megegyeztek: létrehoznak egy internetes oldalt, amelyen a fogyasztók panaszt tehetnek a burkoltan árat emelő üzletek ellen. Künast szerint a “fekete bárány” cégek tételes felsorolása rábírja majd az áremelőket arra, hogy visszatérjenek a régi árakhoz.

A szájton a másik oldalnak is lehetősége lesz az áremelések okainak kivesézésére. Arra azonban aligha számíthat a lakosság, hogy a fórum hamar rábírja a kereskedőket és szolgáltatókat az árak csökkentésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik