Belföld

Műkincspiac – valami Amerika

Recesszió ide vagy oda: a félmilliárd dollárt közelítette a bemutatott műtárgyak értéke a New York-i művészeti vásáron. Eközben itthon egy tízmillió forintos leütési ár is eseményszámba megy.

Öt év alatt megháromszorozódott a New York-i International Fine Art Fair-en bemutatott műtárgyak értéke, így az idén kiállított festmények, szobrok és rajzok összértéke mintegy félmilliárd dollárt tett ki. Van tehát okuk az irigységre a hazai műkereskedőknek, és nem csupán a volumen miatt: az amerikai metropoliszban május 10. és 15. között tartott vásár választéka a reneszánsz alkotók műveitől az 1960-as évekig terjedt.

Műkincspiac – valami Amerika 1Megháromszorozódott a kínálat értéke

Nemcsak az összérték döntött rekordot, hanem az egymillió dollárnál többre becsült tárgyak száma is folyamatosan növekszik. Ez azt mutatja, hogy a szeptember 11-ei tragédia okozta sokk múlófélben van, a New York-i műkereskedelem visszazökkent a normális kerékvágásba.

A 61 kiállító galéria közül tizenhárom most debütált a vásáron, de ezek is patinás nevek: a Bernheimer-Colnaghi ház Londonból, illetve Münchenből; a Galerie dArt Saint-Honoré Párizsból, a reneszánsszal foglalkozó Moretti pedig Firenzéből érkezett a tengerentúlra. Szintén újonnan mutatkozott be a londoni székhelyű Robert Bowman Ltd., éspedig Rodin-szobrokkal.

Van Dyck, Courbet és Degas művei vártak vevőre

A vásárban kínált tárgyak közül kiemelésre méltó egy Van Dyck-portré, amely Szent Fülöpöt ábrázolja. A befejezetlen mű – amelyet 1615 körülire datálnak – értékét 1,2 millió dollárra becsüli a kiállító, a Bob Haboldt & Co. galéria.

Műkincspiac – valami Amerika 2Ennél is többet kérnek az impresszionistákért, illetve előfutáraikért: Gustave Courbet A falu szegénysége című alkotását például 7,5 millió dollárért vesztegeti a Galerie Schmit, és ugyanennyire tartja a kereskedő a vadászatra indulókat megörökítő Degas-festményt is.

Modigliani, a különös hangulatú olasz festő, aki elképesztő szegénységben élt Párizsban, soha nem tapasztalhatta meg a művei iránti rendkívüli keresletet. Halála óta viszont egyre magasabb árakat kérnek festményeiért, most például a La Fantesca című képe 4,3 millió dollárért várta új tulajdonosát. (Természetesen a megvalósult adásvételekről a galériák nem szívesen nyilatkoznak, az árcédulát azonban bárki megtekintheti)

Kevésbé ismert posztimpresszionisták képei szintén szerepelnek a kiállításon: az 50-60 ezer dollár értékű alkotásokat egyenként felsorolni sem lehetne, már-már tucatárunak számítanak New Yorkban.

A rajzok, vízfestmények és grafikák közül Tiepolo és Turner időben igencsak távoli művei kiemelhetők, az utóbbinak egy vihart ábrázoló akvarelljéért például 200 ezer dollárt kérnek.

Műkincspiac – valami Amerika 3Kis ország, kis ünnepek

Mindeközben Magyarországon nagyságrendekkel kisebb áron adják-veszik a festményeket, a pár tízmillió forintos licitek már ünnepszámba mennek. A Nagyházi Galéria a napokban tartotta árverését, amelyen két tétel ért el kimagasló leütési árat. Az egyik Aba-Novák Vilmos Fürdetés című, védett, 1924-ben készült műve volt. Ez a festmény 17 millió forintról indult az aukción, és végül 28 millióért kelt el.

Ugyancsak említésre méltó Rippl-Rónai József “Piacsek bácsi és a család (szőlőben)” című festményének licitje: a kezdőára 16, a leütési ára pedig 26 millió forint volt az 1908-ban készült műtárgynak. Mindez azért is fontos, mert a Rippl-Rónai-árak csak most kezdik visszanyerni a több évvel ezelőtti szintjüket.

Az időközben bekövetkezett árzuhanás csak részben függött össze a befektetési szándék gyengülésével, a visszaesés egy hamisítási botránnyal is összefüggésbe hozható. A csalónak állítólag még a festő Szász Endre is áldozatául esett, nem csoda, hogy sokan elbizonytalanodtak Rippl-Rónaijuk eredetisége felől.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik