Belföld

Internetezési szokások az USA-ban

Már meghaladja a 70 százalékot az amerikai internetpenetráció. A legtöbben még mindig modemmel kapcsolódnak, ám növekszik a szélessávú internetezők aránya. Az internetezők sokkal kevesebbet tévéznek.

A felmérés módszertanaAz UCLA Internet Project olyan átfogó, évente elkészített vizsgálat, amely az online technológiának az amerikai háztartásokra gyakorolt hatását vizsgálja. Az internetezés körülményei – hozzáférés módja, célja, a netezők demográfiai adatai – mellett részletesen foglalkozik a felhasználók médiafogyasztásával, online vásárlási attitüdjével és társadalmi-politikai viselkedési mintáival. Az országosan reprezentatív felmérés keretében minden évben ugyanannak a 2000 háztartásnak az internetezési szokásait vizsgálják. Különbséget tesznek a régóta internetezők, a nem régóta internetezők és a nem internetezők között.

Az UCLA Internet Project tanulmány szerint 2001-ben már az amerikaiak 72,3 százaléka használja a világhálót, szemben az egy ével korábbi 66,9 százalékkal. Nemcsak a penetráció, hanem az online töltött órák száma is emelkedett: a tavalyi 9,4 után idén már hetente átlagosan 9,8.

A felmérés szerint – meglepő módon – az internethasználat döntően nem a fiatalabb generációra jellemző. A 18 év alattiak csupán az internetezők 15,1 százalékát teszik ki, míg a netezők 60 százaléka 26-55 év közötti.

Legtöbbet, heti 6 órát továbbra is otthonról interneteznek az amerikaiak, az internetezés második legnépszerűbb helyszíne a munkahely átlagosan heti 3,7 órával, a harmadik pedig az iskola heti 2,2 órával.

Internetezési szokások az USA-ban 1Terjedő szélessávú technológiák

A háztartások 81 százaléka még mindig modemmel kapcsolódik a világhálóra. (Tavaly ez az arány még 88 százalék volt.) A szélessávú internetezési lehetőségek közül legjelentősebb mértékben a kábeles és a DSL technológiát használók aránya növekedett. Egyébként akik rendelkeznek szélessávú internettel, hetente átlagosan 3,2 órával többet töltenek a számítógép előtt, mint a modemmel kapcsolódók.

Az amerikaiaknak az a 27,7 százaléka, amely jelenleg még nem internetezik, a legnagyobb visszatartó erőként a számítógép hiányát, illetve a technológiától való félelmet jelölte meg.

Internet a tévé rovására

A jelentés szerint az internetezők mindenféle médiából – napilap, magazin, rádió, telefon, televízió – jelentősen többet fogyasztanak a televízió kivételével, mint a nem internetezők. A böngészés megszállottjai hetente 4,5 órával kevesebbet tévéznek, mint az ezzel a szenvedéllyel nem élők.

Néhány, korábban offline végzett szabadidős tevékenységet – könyv- és újságolvasás, videó/számítógépes játék, zene- és rádióhallgatás, telefonálás – egyre többen interneten művelnek. A nem régóta internetezők többet játszanak számítógépes játékokat és többet telefonálnak a világhálón, mint a tapasztalt netezők.

Internetezési szokások az USA-ban 2Mérséklődött az online vásárlók aránya

A világhálón vásárlók aránya 2001-ben 48,9 százalék, csekély mértékben bár, de csökkent az előző évhez (50,7 százalék) viszonyítva. Az online vásárlók 55 százaléka havonta álagosan 15-175 dollárt költ, és csupán 8,4 százalékuk vásárol 175 dollár felett.

Az interneten vásárlók háromnegyede idén 1-10 terméket vett meg online. Nagy a különbség azonban a tapasztalt és a kevésbé tapasztalt netezők hozzállásában: a régóta internetezők átlagban 20 terméket vásároltak idén a világhálón eresztül, míg az egy évnél kevesebb ideje netezők csupán négyet.

Ugyancsak nagy a különbség a vásárolt termékekben: a régóta netezők túlnyomórészt könyveket, számítógép-kiegészítőket, szoftvereket, elektronikai eszközöket vásárolnak, vagy repülőjegyet, illetve szállást foglalnak. Az ékszer, óra, sportcikkek, autó, gyógyszer és gyerekcikkek vásárlói között nagyobb arányban vannak a tapasztalatlanabb internetezők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik